Tillämpad Naturvårdsbiologi
Kursen innehåller föreläsningar, exkursioner, praktiska övningar, seminarier och projektarbeten. Exkursioner till olika biotoper och naturvårdsobjekt är en viktig del av kursen, liksom projektarbeten där studenterna får tillämpa sina kunskaper. Projektarbeten är obligatoriska.
Kursen ger studenten kunskaper som behövs för ett framtida arbete inom naturvårdssektorn, och kombinerar därför teoretiska och praktiska moment. Kursen behandlar grundläggande teori och koncept inom naturvårdsbiologin, skötsel av specifika naturtyper, naturvård inom både skyddade områden (t.ex. naturreservat) och i det brukade landskapet, samt metodik för inventering och övervakning av biologisk mångfald.
Information från kursledaren
Välkomna till Tillämpad Naturvårdsbiologi 2021!
Kursen startar den 30 augusti. Enligt SLUs riktlinjer fortsätter undervisningen på distans även under första delen av höstterminen. Föreläsningar, seminarier mm kommer därför att ske digitalt, huvudsakligen via Zoom. Vi kommer däremot att kunna träffas fysiskt utomhus under exkursioner, övningar och projektarbeten.
Länkar till Zoom-möten, information om tider och mötesplatser för utomhusmomenten och annan information finns på kursens Canvas-sida.
Väl mött!
Erik Öckinger
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
BI1318-10213 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för BI1318
Läsåret 2023/2024
Tillämpad Naturvårdsbiologi (BI1318-10427)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
Tillämpad Naturvårdsbiologi (BI1318-10093)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2020/2021
Tillämpad Naturvårdsbiologi (BI1318-10257)
2020-08-31 - 2020-11-01
Läsåret 2019/2020
Tillämpad Naturvårdsbiologi (BI1318-10192)
2019-09-02 - 2019-10-31
Läsåret 2018/2019
Tillämpad Naturvårdsbiologi (BI1318-10100)
2018-09-03 - 2018-11-11
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1318 Tillämpad Naturvårdsbiologi, 15,0 Hp
Applied Conservation biologyÄmnen
Miljövetenskap Biologi Biologi MiljövetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Skriftlig tentamen | 9,0 | 0202 |
Projekt: Inventeringsmetodik | 2,5 | 0203 |
Projekt: Skötsel | 2,5 | 0204 |
Projekt: Naturvård i samhället | 1,0 | 0205 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
60 hp Biologi varav 7,5 hp ekologiMål
Kursens syfte är att ge studenterna kunskaper om naturvårdsbiologisk teori och praktik som är nödvändiga för att kunna arbeta professionellt med frågor relaterade till naturvård och biologisk mångfald.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Förklara och diskutera grundläggande begrepp inom naturvårdsbiologisk teori och praktik.
Diskutera olika syften med naturvård och målkonflikter mellan naturvård och andra samhällsintressen.
Förstå historiska och biologiska processer som format dagens biologiska mångfald.
Identifiera ett antal för naturvården viktiga biotoper.
Redogöra för olika sätt att sköta biotoper med högt naturvärde, och i fält analysera olika skötselmetoders relevans på specifika lokaler.
Redogöra för viktiga styrmedel i samhällets arbete med att bevara biologisk mångfald.
Planera och genomföra inventering och miljöövervakning av specifika arter eller artgrupper.
Ge exempel på hur myndigheter och andra organisationer arbetar med naturvård.
Innehåll
Kursen innehåller föreläsningar, exkursioner, praktiska övningar, seminarier och projektarbeten. Exkursioner till olika biotoper och naturvårdsobjekt är en viktig del av kursen, liksom projektarbeten där studenterna får tillämpa sina kunskaper. Projektarbeten är obligatoriska.
Kursen ger studenten kunskaper som behövs för ett framtida arbete inom naturvårdssektorn, och kombinerar därför teoretiska och praktiska moment. Kursen behandlar grundläggande teori och koncept inom naturvårdsbiologin, skötsel av specifika naturtyper, naturvård inom både skyddade områden (t.ex. naturreservat) och i det brukade landskapet, samt metodik för inventering och övervakning av biologisk mångfald.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig tentamen, godkänd muntlig och skriftlig redovisning av projektarbete samt godkända inlämningsuppgifter.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursens innehåll kompletterar kursen (#07091), Naturvårdsbiologi, 7,5 hp men kurserna kan även läsas fristående från varandra.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för ekologi
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
För att bli godkänd (betyg 3) på kursen ska man efter genomgången kurs kunna: |
Hur visar man det? |
-Planera och genomföra inventering och miljöövervakning av specifika arter eller artgrupper. |
Aktivt medverka i projektarbete i grupp. Bidra till en inlämnad rapport och muntlig redovisning, utformade enligt instruktioner Det är obligatorisk närvaro på projektarbetet. |
-Identifiera ett antal för naturvården viktiga biotoper. -Redogöra för olika sätt att sköta biotoper med högt naturvärde, och i fält analysera olika skötselmetoders relevans på specifika lokaler. |
Aktivt medverka i projektarbete i grupp. Bidra till en inlämnad rapport och muntlig redovisning, utformade enligt instruktioner Det är obligatorisk närvaro på projektarbetet. |
- Diskutera olika syften med naturvård och målkonflikter mellan naturvård och andra samhällsintressen. |
Godkänt projektarbete. Det är obligatorisk närvaro på projektarbetet. |
- Förklara och diskutera grundläggande begrepp inom naturvårdsbiologisk teori och praktik. - Förstå historiska och biologiska processer som format dagens biologiska mångfald. - Redogöra för viktiga styrmedel i samhällets arbete med att bevara biologisk mångfald. - Ge exempel på hur myndigheter och andra organisationer arbetar med naturvård. |
Godkänd skriftlig tentamen. |
För att få betyget 4 på kursen ska man efter genomgången kurs kunna: |
Hur visar man det? |
Allt som krävs för betyg 3 enligt ovan |
Allt som krävs för betyg 3 enligt ovan |
-Förstå relevansen för grundläggande begrepp och naturvårdsbiologisk teori för olika frågor i den praktiska naturvården. -Diskutera hur olika syften med naturvård kan leda till olika praktiska åtgärder. -Diskutera för- och nackdelar med olika styrmedel för att bevara biologisk mångfald i specifika situationer. -Analysera för- och nackdelar med olika metoder för inventering och övervakning av arter eller biologisk mångfald. -Analysera för- och nackdelar med olika typer av skötsel i biotoper med höga naturvärden. |
Skriftlig tentamen. |
För att få betyget 5 på kursen ska man efter genomgången kurs kunna: |
Hur visar man det? |
Allt som krävs för betyg 4 enligt ovan |
Allt som krävs för betyg 4 enligt ovan |
-Föra en mer ingående diskussion om relevansen för grundläggande begrepp och naturvårdsbiologisk teori för olika frågor i den praktiska naturvården. -Föra en mer ingående diskussion om hur olika syften med naturvård kan leda till olika praktiska åtgärder. -Föra en mer ingående diskussion om för- och nackdelar med olika styrmedel för att bevara biologisk mångfald i specifika situationer. -Göra en djupare analys av för- och nackdelar med olika metoder för inventering och övervakning av arter eller biologisk mångfald. -Göra en djupare analys av för- och nackdelar med olika typer av skötsel i biotoper med höga naturvärden. |
Skriftlig tentamen. |
Litteraturlista
- Skogsdynamik och arters bevarande. Författare: Niklasson M & Nilsson S.G. 2005. ISBN: ISBN: 9789144034461 1) Conservation Biology for all. Författare: Sodhi N.S & Ehrlich, P.R. 2010. [Conservation Biology for all. ] (https://conbio.org/publications/free-textbook/) Kommentar: Finns fritt tillgänglig online på : https://conbio.org/publications/free-textbook/
- Artiklar och bokkapitel som kommer att finnas tillgängliga via Canvas