Ny sökning
BI1328

Agrara odlingssystem

Kursen ger fördjupad kunskap om faktorer och samspel som påverkar växtodlingssystems utformning och funktioner i tid och rum. Odlingssystemen diskuteras i ett globalt perspektiv, men med speciella referenser till svenskt jordbruk. Odlingssystemens multi-funktionalitet och konflikter mellan olika mål och funktioner diskuteras, speciellt i relation till framtidens förväntade krav och utmaningar. Fallstudier används som metod för att täcka ett brett spektrum av agroekologiska zoner. I kursen ingår studier av metoder att utvärdera växtodlingssystem och diskussion om inpassning av odlingssystem i olika socio-ekologiska system. Kursen delas in i teman som introduceras med föreläsningar följda av övningar och seminarier. Studenterna ska dessutom genomföra ett projekt gruppvis. De väljer själva ett ämne för projektet och presenterar resultaten muntligt och skriftligt.


Obligatoriska moment förekommer inom övningar, studiebesök, grupparbeten och redovisningar


Kursvärdering

Kursvärderingen är avslutad

BI1328-20160 - Sammanställning av kursvärdering

Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.

Andra kursvärderingar för BI1328

Läsåret 2019/2020

Agrara odlingssystem (BI1328-20099)

2019-12-04 - 2020-01-19

Läsåret 2018/2019

Agrara odlingssystem (BI1328-20150)

2018-12-03 - 2019-01-20

Kursplan och övrig information

Litteraturlista

  1. Ecology – the science of agriculture in the 21st century Författare: Weiner, J. [Ecology – the science of agriculture in the 21st century] (https://doi.org/10.1017/S0021859603003605) Kommentar: Reading assignment 1: Introduction to Crop Production Systems
  2. The climate-smart village approach: framework of an integrative strategy for scaling up adaptation options in agriculture Författare: Aggarwall et al. [The climate-smart village approach: framework of an integrative strategy for scaling up adaptation options in agriculture] (https://doi.org/10.5751/ES-09844-230114) Kommentar: Reading assignment 3: Climate Smart Agriculture
  3. The overlooked spatial dimension of climate-smart agriculture Författare: Prestele, R. [The overlooked spatial dimension of climate-smart agriculture] (https://doi.org/10.1111/gcb.14940) Kommentar: Reading assignment 3: Climate Smart Agriculture
  4. Scaling up agricultural interventions: case studies of climate-smart agriculture Författare: Westermann et al. [Scaling up agricultural interventions: case studies of climate-smart agriculture] (https://doi.org/10.1016/j.agsy.2018.07.007) Kommentar: Reading assignment 3: Climate Smart Agriculture
  5. Agroecology and the design of climate change-resilient farming systems Författare: Altieri, M.A. [Agroecology and the design of climate change-resilient farming systems] (https://doi.org/10.1007/s13593-015-0285-2) Kommentar: Reading assignment 4: Agricultural systems in the tropics
  6. Achieving the Global Goals through agroforestry Författare: groforestry Network, Agroforestry Sverige, Focali, NIRAS, SIANI, SLU Global, SwedBio & Vi-skogen [Achieving the Global Goals through agroforestry] (http://agroforestrynetwork.org.hemsida.eu/wp-content/uploads/2018/09/Achieving-the-Global-Goals-through-agroforestry.pdf) Kommentar: Reading assignment 5: Agroforestry practices
  7. Advances in European agroforestry: results from the AGFORWARD project Författare: Burgess, P.J., Rosati, A. [Advances in European agroforestry: results from the AGFORWARD project] (https://doi.org/10.1007/s10457-018-0261-3) Kommentar: Reading assignment 5: Agroforestry practices
  8. Which agroforestry options give the greatest soil and above ground carbon benefits in different world regions Författare: Feliciano, D., Ledo, A., Hillier, J., & Nayak, D. R. [Which agroforestry options give the greatest soil and above ground carbon benefits in different world regions] (https://doi.org/10.1016/j.agee.2017.11.032) Kommentar: Reading assignment 5: Agroforestry practices
  9. Agroforestry delivers a win-win solution for ecosystem services in sub-Saharan Africa. A meta-analysis Författare: Kuyah, S., Whitney, C.W., Jonsson, M. et al. [Agroforestry delivers a win-win solution for ecosystem services in sub-Saharan Africa. A meta-analysis] (https://doi.org/10.1007/s13593-019-0589-8) Kommentar: Reading assignment 5: Agroforestry practices
  10. Environmental life cycle assessment of cereal and bread production in Norway Författare: Korsaeth, A. et al. [Environmental life cycle assessment of cereal and bread production in Norway] (https://doi.org/10.1080/09064702.2013.783619) Kommentar: Reading assignment 6: Assessment of Crop Production
  11. MASC, a qualitative multi-attribute decision model for ex ante assessment of the sustainability of cropping systems Författare: Sadok, W., Angevin, F., Bergez, J. et al. [MASC, a qualitative multi-attribute decision model for ex ante assessment of the sustainability of cropping systems] (https://doi.org/10.1051/agro/2009006) Kommentar: Reading assignment 6: Assessment of Crop Production
  12. Agricultural sustainability: concepts, principles and evidence Författare: Pretty, J. [Agricultural sustainability: concepts, principles and evidence] (https://doi.org/10.1098/rstb.2007.2163) Kommentar: Reading assignment 1: Introduction to Crop Production Systems
  13. The future of food and agriculture: Alternative pathways to 2050 Författare: FAO [The future of food and agriculture: Alternative pathways to 2050] (http://www.fao.org/3/CA1552EN/ca1552en.pdf) Kommentar: Reading assignment 7: Global and Future Perspectives of Land Use, Fossil and Biofuels and Agricultural Production
  14. Solutions for a cultivated planet Författare: Foley, J., Ramankutty, N., Brauman, K. et al. [Solutions for a cultivated planet] (https://doi.org/10.1038/nature10452) Kommentar: Reading assignment 7: Global and Future Perspectives of Land Use, Fossil and Biofuels and Agricultural Production
  15. OECD-FAO Agricultural Outlook 2018-2027 Författare: OECD/FAO [OECD-FAO Agricultural Outlook 2018-2027] (http://www.fao.org/3/CA0064en/CA0064en.pdf) Kommentar: Reading assignment 7: Global and Future Perspectives of Land Use, Fossil and Biofuels and Agricultural Production
  16. The water-land-food nexus of first-generation biofuels Författare: Rulli, M., Bellomi, D., Cazzoli, A. et al. [The water-land-food nexus of first-generation biofuels] (https://doi.org/10.1038/srep22521) Kommentar: Reading assignment 7: Global and Future Perspectives of Land Use, Fossil and Biofuels and Agricultural Production
  17. Applying plant ecological knowledge to increase agricultural sustainability Författare: Weiner, J. [Applying plant ecological knowledge to increase agricultural sustainability] (https://doi.org/10.1111/1365-2745.12792) Kommentar: Reading assignment 1: Introduction to Crop Production Systems
  18. Mixing plant species in cropping systems: Concepts, tools and models: A review Författare: Malézieux, E. et al. [Mixing plant species in cropping systems: Concepts, tools and models: A review] (https://doi.org/10.1051/agro:2007057) Kommentar: Reading assignment 2: Cropping systems in transition
  19. Break crops and rotations for wheat Författare: Angus J. F., Kirkegaard J. A., Hunt J. R., Ryan M. H., Ohlander L., Peoples M. B. [Break crops and rotations for wheat] (https://doi.org/10.1071/CP14252) Kommentar: Reading assignment 2: Cropping systems in transition
  20. Beyond conservation agriculture Författare: Giller, K. E., Andersson, J. A., Corbeels, M., Kirkegaard, J., Mortensen, D., Erenstein, O., & Vanlauwe, B. [Beyond conservation agriculture] (https://doi.org/10.3389/fpls.2015.00870) Kommentar: Reading assignment 2: Cropping systems in transition
  21. Productivity limits and potentials of the principles of conservation agriculture Författare: Pittelkow, C. M., Liang, X., Linquist, B. A., Van Groenigen, K. J., Lee, J., Lundy, M. E., ... & Van Kessel, C. [Productivity limits and potentials of the principles of conservation agriculture] (https://doi.org/10.1038/nature13809) Kommentar: Reading assignment 2: Cropping systems in transition
  22. Climate Change 2014: Synthesis Report, Summary for policy makers. Contribution of Working Groups I, II and III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change Författare: IPCC, 2014 [Climate Change 2014: Synthesis Report, Summary for policy makers. Contribution of Working Groups I, II and III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change] (https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/02/AR5_SYR_FINAL_SPM.pdf) Kommentar: Reading assignment 3: Climate Smart Agriculture
  23. Climate-Smart Crop Production System Författare: FAO [Climate-Smart Crop Production System] (<Reading assignment 3: Climate Smart Agriculture>)

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Ja Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 19027 SEK Nivå: Avancerad nivå (A1N)
Ämne: Lantbruksvetenskap Biologi Biologi Lantbruksvetenskap
Kurskod: BI1328 Anmälningskod: SLU-20160 Plats: Uppsala Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Engelska Ansvarig institution: Institutionen för växtproduktionsekologi Studietakt: 100%