Ekologi för fiskevård
Kursen ger dig kunskap och träning i fiskekologi och dess tillämpningar i akvatisk resursvård. Den ger dig färdigheter som behövs för att arbeta med nationella och internationella förvaltningsfrågor. Den passar dig som är intresserad av fisk, marinbiologi och limnologi (sötvattensbiologi) och som vill arbeta inom sådana områden med hållbar förvaltning.
Kursen innefattar föreläsningar av forskare som specialiserat sig på deras ämnen, föreläsningar som täcker många aspekter av fiskekologi, liksom aspekter på strategier och lagstiftning med fiskevård som mål. Under kursen kommer du att göra ett projektarbete där du och dina kurskamrater tar er an ett verkligt fall i samarbete med aktörer i fiskevårdsprojekt. Du kommer också att delta i exkursioner och få praktisk träning i olika typer av provfiskemetoder och i hur ekologisk kunskap och information effektivt kommuniceras inom förvaltningen av fiskresurser.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för BI1340
Kursplan
BI1340 Ekologi för fiskevård, 15,0 Hp
Ecology for Fish Management and ConservationKursplan fastställd
2018-11-26Ämnen
Biologi MiljövetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåFördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav (A1N)Betygsskala
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande minst 120 hp varav 60 hp inom naturvetenskap eller teknologi, samt minst 20 hp biologi varav 7,5 hp ekologi. Kunskaper motsvarande engelska 6.Mål
Kursen ska ge kunskaper i fiskekologi och i förvaltningen av naturliga resurser som påverkar fiskpopulationer i sötvatten, brackvatten och marina miljöer. Kursen ska ge fördjupad kompetens för arbete med vatten- och fiskförvaltningsfrågor såväl nationellt som internationellt.Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Redogöra för centrala ekologiska begrepp och ekologisk teori samt regelverk och miljömål som är relevanta för fiskevård
2. Identifiera och tillämpa relevant ekologisk kunskap på aktuella frågeställningar inom fiskevård
3. Kritiskt utvärdera fiskevårdsplaner eller åtgärder ur ett ekologiskt perspektiv
4. Sammanfatta och kommunicera relevant kunskap om fiskevårdsåtgärder för fiskevårdsintressenter
Innehåll
Under kursen genomförs ett större projektarbete (obligatoriskt) inom fiskevård eller fiskförvaltning. Målsättningen är att studenterna i grupper ska arbeta med verkliga fall i samverkan med aktörer i fiskevårdsprojekt. Gruppernas uppgift är att formulera problemställningar, leta fram den ekologiska kunskapen som behövs för att hantera fiskevårdsproblemet, samt presentera kunskap och eventuellt alternativa åtgärdsprogram för fiskevårdsintressenter. I seminarier redogör studenterna för ekologisk kunskap från vetenskaplig litteratur och hur denna kunskap relaterar till fallstudiernas fiskevårdsproblem.I fördjupningsföreläsningar behandlas fiskekologiska aspekter (bland annat fiskars livscykel, rumsliga ekologi, migration, och populationsgenetik) som sedan används, i relevant urval, i projektarbetet.
Kursen kommer även att beröra aktuellt europeiskt och nationellt regelverk med avseende på natur och miljö (t.ex. vattendirektivet, habitatdirektivet, marina direktivet), Sveriges miljömål, globala fiskefrågor samt nyttjandeaspekter (t.ex. sportfiske, den europeiska gemensamma fiskeripolitiken) som både sätter ramar och är drivkrafter för många fiskevårdsinsatser.
Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd muntlig och skriftlig redovisning av projektarbete samt godkänt deltagande i obligatoriska seminarier.Examination sker genom skriftlig redovisning av fallstudier i grupp, framställning av poster, muntlig redovisning av fallstudie. Betyg 4 och 5 examineras utifrån individuell skriftlig redovisning och individuell muntlig redovisning.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Ytterligare information
Fältbesök till aktuella fiskevårdsprojekt ingår och görs i form av dagsresor från Ultuna.Kursens innehåll överlappar till viss del kursen Principles of Fisheries Science, 15 credits.