Växtproduktion - ogräs och växtskadegörare
Kursen behandlar växtskydd i jordbruksgrödor samt förutsättningarna för växtproduktion på gårdsnivå. Växtskyddsdelarna omfattar ogräs, sjukdomar orsakade av svampar, bakterier, virus och nematoder samt skador orsakade av insekter och andra skadedjur. I kursen ingår identifiering av insekter utifrån insamlat eller konserverat material, samt diagnos av skador orsakade av växtpatogener och skadedjur. Utifrån ogräsens och skadegörarnas biologi och ekologi diskuteras förebyggande och direkta motåtgärder, samt långsiktiga bekämpningsstategier.
I ett fristående projektarbete bearbetas och utvärderas olika delar av växtodlingen på gårdsnivå.
Kursen innehåller obligatoriska övningar, laborationer, seminariearbeten och studiebesök.
Information från kursledaren
Hej!
Varmt välkomna till Växtproduktion - ogräs och växtskadegörare. Här på sidan hittar ni ett preliminärt schema. Vissa mindre frörändringar kan komma att ske innan kursstart, men i stort kommer det bli som det här. Om ni har specifika frågor går det givetvis bra att höra av sig till mig. Annars hörs vi igen när det närmar sig.
Varma hälsnignar
Hanna
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
BI1352-20055 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för BI1352
Läsåret 2023/2024
Växtproduktion - ogräs och växtskadegörare (BI1352-20199)
2023-10-31 - 2024-01-14
Läsåret 2023/2024
Växtproduktion - ogräs och växtskadegörare (BI1352-20269)
2023-10-31 - 2024-01-14
Läsåret 2021/2022
Växtproduktion - ogräs och växtskadegörare (BI1352-20084)
2021-11-02 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
Växtproduktion - ogräs och växtskadegörare (BI1352-20164)
2020-11-02 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
Växtproduktion - ogräs och växtskadegörare (BI1352-20100)
2019-11-01 - 2020-01-19
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1352 Växtproduktion - ogräs och växtskadegörare, 15,0 Hp
Crop Production - weeds, pests and diseasesÄmnen
Biologi BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Gårdsprojektet | 2,0 | 0202 |
Virologilaboration | 0,5 | 0203 |
Typtenta entomologi | 2,0 | 0204 |
litteratursudie och rapport | 1,5 | 0205 |
tentamen ogräs | 2,0 | 0206 |
Tentamen | 7,0 | 0207 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
- 60 hp Biologi varav minst 15 hp växtproduktionMål
Kursen syftar dels till att ge grundläggande kunskap om ogräs, sjukdomar och skadedjur i jordbruksgrödor, dels till att integrera denna kunskap med övriga faktorer som påverkar förutsättningarna för växtproduktion i jordbruket.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
identifiera viktiga skadegörare och sjukdomar i svenska jordbruksgrödor
redogöra för de viktigaste ogräsen och skadegörarna i svenska jordbruksgrödor, deras biologi, påverkan på grödor och bekämpning
-förklara förekomst och populationsutveckling av skadegörare och ogräs, och sätta det i relation till tex. klimat, odlingsteknik och andra organismer i odlingslandskapet.
redogöra för olika växtskyddsstrategier för att minska problem med växtskadegörare och ogräs samt diskutera deras betydelse för en hållbar utveckling inom lantbruket.
analysera och diskutera förutsättningarna för hållbar växtproduktion på gårdsnivå.
söka och värdera information inom ämnesområdet och presentera densamma såväl skriftligt som muntligt.
Innehåll
Kursen behandlar växtskydd i jordbruksgrödor samt förutsättningarna för växtproduktion på gårdsnivå. Växtskyddsdelarna omfattar ogräs, sjukdomar orsakade av svampar, bakterier, virus och nematoder samt skador orsakade av insekter och andra skadedjur. I kursen ingår identifiering av insekter utifrån insamlat eller konserverat material, samt diagnos av skador orsakade av växtpatogener och skadedjur. Utifrån ogräsens och skadegörarnas biologi och ekologi diskuteras förebyggande och direkta motåtgärder, samt långsiktiga bekämpningsstategier.
I ett fristående projektarbete bearbetas och utvärderas olika delar av växtodlingen på gårdsnivå.
Kursen innehåller obligatoriska övningar, laborationer, seminariearbeten och studiebesök.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända skriftliga och/eller muntliga prov samt godkänd redovisning av laborationer, övningar och projektarbeten. Godkänt deltagande i obligatoriska kursmoment. Identifiering av insekter tenteras separat i en praktisk tentamen.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Förkunskapskravet i växtproduktion kan uppnås tex genom godkänt resultat från eller deltagande i kursen Växtproduktion – mark, grödor och odlingssystem (15 hp).För att tillgodogöra sig kursens innehåll rekommenderas studenter ha kunskap motsvarande 5 HP vardera i ekologi, växtfysiologi, mikrobiologi samt floristik och entomologi, eller motsvarande kunskap.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi
Medansvariga:
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Betygskriterier Växtproduktion – ogräs och växtskadegörare (BI1352) 15hp
Examinerande moment
Gårdsprojektet
Skriftlig rapport (grupparbete) och muntlig redovisning (grupparbete) (U/3), 2 hp
Typtenta i entomologi
Identifiering av insekter (praktisk examination) (U, 3, 4, 5) 1hp
Laborationsrapport
Virus (Växtpatologi) (U, 3) 0,5 hp
Individuellt arbete
Hållbarhet – skriftlig rapport samt diskussion (U, 3) 1,5 hp
Skriftlig slut-tentamen
Mål 1b, 2, 3, 4.
En del för betyg 3, en del för 4-5. (U, 3, 4, 5) 1hp
Separata delar för ogräs (2p) och växtskadegörare (7p).
Sammanvägning av betyg på delmoment för slutbetyget:
Betyg |
Typtenta |
Tenta, växtskadeg. |
Tenta, ogräs |
3 |
3 |
3 |
3 |
4 |
3 |
4 |
3 |
5 |
4 |
5 |
4 |
Mål:
Kursen syftar dels till att ge grundläggande kunskap om ogräs, sjukdomar och skadedjur i jordbruksgrödor, dels till att integrera denna kunskap med övriga faktorer som påverkar förutsättningarna för växtproduktion i jordbruket.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. identifiera viktiga skadegörare och sjukdomar i svenska jordbruksgrödor
2. redogöra för de viktigaste ogräsen och skadegörarna i svenska jordbruksgrödor, deras biologi, påverkan på grödor och bekämpning
3. förklara förekomst och populationsutveckling av skadegörare och ogräs, och sätta det i relation till tex. klimat, odlingsteknik och andra organismer i odlingslandskapet.
4 redogöra för olika växtskyddsstrategier för att minska problem med växtskadegörare och ogräs samt diskutera deras betydelse för en hållbar utveckling inom lantbruket.
- analysera och diskutera förutsättningarna för hållbar växtproduktion på gårdsnivå.
- söka och värdera information inom ämnesområdet och presentera densamma såväl skriftligt som muntligt. (Allmänna mål om personlig utveckling utgör inte underlag för betyg)
Mål |
|
Betyg 3 |
Betyg 4 |
Betyg 5 |
1a |
identifiera viktiga skadegörare och sjukdomar i svenska jordbruksgrödor
|
Entomologiavsnitt - identifiering (typtenta)
Studenten kan identifiera 60 % av givna insekter till ordning och familj. |
Studenten kan identifiera 75 % av givna insekter till ordning och familj. |
Studenten kan identifiera 90 % av givna insekter till ordning och familj. |
1b |
Växtpatologiska avsnitt: - identifiera vanliga växtsjukdomar och beskriva strategier för diagnos
|
|
- utreda och diskutera möjliga orsaker till sjukdom i en given situation samt ge välmotiverade svar på hur orsaken kan utredas.
|
|
2 |
redogöra för de viktigaste ogräsen och skadegörarna i svenska jordbruksgrödor, deras biologi, påverkan på grödor och bekämpning |
Studenten kan - beskriva de skador som orsakas vid sjukdom eller angrepp - föreslå lämpliga bekämpningsåtgärder i givna fall |
- redogöra för biologi och livscykel hos de viktigaste ogräsen och skadegörarna och förklara hur deras livscykel avgör vilka bekämpnings-åtgärder som är lämpliga. |
- utreda och diskutera möjliga orsaker till skadegörarläget i en given situation samt ge välmotiverade svar på vilka bekämpnings-strategier som behövs.
|
3 |
förklara förekomst och populationsutveckling av skadegörare och ogräs, och sätta det i relation till tex. klimat, odlingsteknik och andra organismer i odlingslandskapet. |
Studenten kan |
|
|
4 |
redogöra för olika växtskyddsstrategier för att minska problem med växtskadegörare och ogräs
samt diskutera deras betydelse för en hållbar utveckling inom lantbruket |
Studenten kan redogöra för möjligheter och begränsningar med olika bekämpningsstrategier, och relatera detta till en hållbar utveckling inom lantbruket |
Studenten kan diskutera möjligheter och begränsningar med olika bekämpningsstrategier i relation till en hållbar utveckling inom lantbruket |
Studenten kan diskutera möjligheter och begränsningar med olika bekämpnings-strategier i relation till en hållbar utveckling inom lantbruket, och med motiveringar argumentera utifrån olika perspektiv.
|
5 |
analysera och diskutera förutsättningarna för hållbar växtproduktion på gårdsnivå. |
Studenten kan integrera kunskaper från kursens olika delområden i en analys av växtproduktionen i ett jordbruksföretag efter ekologiska och ekonomiska förutsättningar, inklusive förslag till förändringar.
|
|
|
6 |
söka och värdera information inom ämnesområdet och presentera densamma såväl skriftligt som muntligt |
Individuell uppgift:
Sluttentamen: |
|
|
Litteraturlista
GÅRDSPROJEKTET
Instruktioner för gårdsprojekt
Läggs ut på Canvas-sidan
SKADEGÖRARE - SJUKDOMAR, INSEKTER MM
Plant pathology and plant diseases
Tronsmo et al. 2020
ISBN 9781789243185
Kan köpas från tex bokus https://www.bokus.com/bok/9781789243178/plant-pathology-and-plant-diseases/ (Links to an external site.)
Eller direkt från CABI https://www.cabi.org/bookshop/book/9781789243178/ (Links to an external site.)
Insekter – En fälthandbok
Douwes, P., Hall, R., Hansson, C., Sandhall, Å.
Finns att låna i kurslab
Insect Pest Management, 2nd ed
Dent, D.
Cabi Publ. Wallingford. Finns att ladda ner från biblioteket. Följande avsnitt ingår på kursen: Avsnitt: 1.1-1.2 sid 1-7, 2.4-2.5 sid 28-47, 3.9 sid 73-79, 6-1-6.3 sid 180-185, 6.7-6.10 215-233, 7.4-7.6 sid 238-253
https://ebookcentral.proquest.com/lib/slub-ebooks/detail.action?docID=369419&pq-origsite=primo (Links to an external site.)
**Insecticide mode of action manual. BASF **https://www.researchgate.net/publication/275959530_BASF_Insecticide_Mode_of_Action_Technical_Training_Manual (Links to an external site.)
Sid 1-15, sid 21 Pyretroider, sid 23-24 Neonikotinoider, sid 28-29 om Pymetrozin & Flonic amid och sid 31 om Indoxacarb.
Skadegörare i jordbruksgrödor (Links to an external site.)
Jordbruksverket 2015
Kan laddas ner eller köpas från jordbruksverkets webbutik
Odlingsbeskrivningar matpotatis
Jordbruksverket
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_ovrigt/p8_15_5.pdf
Sidan 13-18 (beskrivningar av skadegörare i potatis)
**Information om skadegörare i sockerbetor **från Nordic Sugar
www.sockerbetor.nu
Bekämpningsrekommendationer Svampar och insekter 2022
Jordbruksverket. Används som arbetsmaterial under kursen.
https://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/be17.html
Faktablad om växtskydd (Jordbruk) (Links to an external site.)
SLU
Utvalda faktablad används vid övningar och projekt
Att förebygga växtskyddsproblem**
Jordbruksverket 2019
Länk:** https://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/ovr487.html
OGRÄS
Ogräskontoll på åkermark (Links to an external site.)
Lundkvist, A.
Jordbruksverket 2014. Referensbok under hela kursavsnittet.
**Ogräs på odlad mark **(Links to external site):
Weidow B., Dock Gustavsson A-M., Johnson, F., Leif Johansson, Per Widén, P., Rikard Andersson, R., Sanja Manduric, S., Sara Ragnarsson, S.
Jordbruksverket 2020.
**Direkta och indirekta effekter av ett förändrat klimat på förekomsten av ogräs **(Links to an external site.)
Andersson, L.
2012. Vässa växtskyddet för framtidens klimat, bilaga 2b. 15 sidor (sid. 49-64).
**Kemisk ogräsbekämpning 2021 **(Links to an external site.)
Andersson, R., Johansson, C., Johansson, L., Johnson, F., Widen, P.
Vår mat
Fogelfors, H
sid 431-447, 498-499. Studentlitteratur AB, Lund. 2015
Herbicidresistens - Jordbruk: En affisch om herbicidresistens i jordbruk (Links to an external site.)
Jordbruksverket 2017
Resistens (Links to an external site.)
Jordbruksverket 2016
Ogräs och odling på åker download
Håkansson, S. 1995
Aktuellt från lantbruksuniversitetet 437/438, Mark – Växter, SLU, Uppsala, s. 5-32.
Weed Biology and Weed Management in Organic Farming download
Lundkvist, A. & Verwijst, T. 2011
In ‘Research in Organic Farming’, p. 157-186. InTechOpen.
Reviewing research priorities in weed ecology, evolution and management: a horizon scan** **download
Neve et al. 2018
Weed Research 58, 250-258.
**Process-based approach to modelling impacts of climate change on the damage niche of an agricultural weed **(Links to an external site.)
Stratonovitch et al.
Global Change Biology. 2012
ÖVRIG LITTERATUR
Övrig litteratur (tillgänglig på Canvas, i bibliotek eller via internet) nödvändig för genomförandet av övningar och andra arbetsuppgifter.