Urbanekologi och växtkännedom
Information från kursledaren
Course planning
The schedule of the course represents the moments that you will be able to expect during the running of the course. The theoretical (ecology) part of the course will be using a combination of classroom, excursions and project work. The plant knowledge part of the course will be taught on campus.
The course consists of two parts: Urban Ecology taught in Swedish or English, and Plant knowledge taught in Swedish.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
BI1361-10033 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för BI1361
Läsåret 2023/2024
Urbanekologi och växtkännedom (BI1361-10304)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2021/2022
Urbanekologi och växtkännedom (BI1361-10126)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2020/2021
Urbanekologi och växtkännedom (BI1361-10192)
2020-08-31 - 2020-11-01
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1361 Urbanekologi och växtkännedom, 7,5 Hp
Urban ecology and plant knowledgeÄmnen
Landskapsarkitektur Biologi Biologi LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Växtkännedom | 3,0 | 0102 |
Urban ekologi | 4,5 | 0103 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 30 hp inom ämnet landskapsarkitektur.Mål
Syftet med kursen är att ge studenten fördjupade kunskaper om växternas förutsättningar, utmaningar, och vilken roll de spelar för upprätthållande av biologisk mångfald och leverans av olika ekosystemtjänster i urbana miljöer. Vidare ska studenten få en fördjupad förståelse för de ekologiska konsekvenserna som urbanisering och förtätning av urbana miljöer medför och hur man kan mildra sådana effekter och därmed bidra till ett hållbarare samhälle.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
identifiera ett urval av lignoser under olika växtbetingelser och livsfaser, samt identifiera ett antal annueller
relatera växters utveckling till olika påverkansfaktorer
identifiera biotiska och abiotiska skador på växter
redogöra för grundläggande ekologiska begrep och deras betydelse för växter i urbana miljöer
redogöra för olika typer av ekosystemtjänster
identifiera likheter och skillnader i miljöförhållanden mellan naturliga och urbana miljöer och hur sådana skillnader påverkar växter och deras funktionella betydelse i urbana jämfört med naturliga miljöer.
redogöra för hur och under vilka förutsättningar växter i urbana miljöer bidrar till upprätthållande av biologisk mångfald och leverans av ekosystemtjänster.
Färdighet och förmåga
kombinera utplanteringsväxter för en mindre plantering med fokus på upplevelseaspekter
relatera samband i naturliga ståndorter till utvecklingen i anlagda planteringar
föreslå lämpliga åtgärder vid biotiska och abiotiska skador på växter
föreslå åtgärder som främjar biologisk mångfald och ekosystemtjänster i urbana miljöer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
reflektera över hur landskapsingenjörer kan arbeta för att stärka den biologiska mångfalden i staden
diskutera hur landskapsingenjörer i olika roller kan hantera frågor som rör ekosystemtjänster, klimatförändringar, resurshushållning och människors behov av utemiljöer.
Innehåll
Under föreläsningar, exkursioner, genom litteraturstudier och i övningar, både individuella och i grupp, får studenten bredda och fördjupa sin kunskap om växterna i urbana miljöer samt öka sin förståelse för vilka ekosystemtjänster växter kan bidra med och hur växter i urbana miljöer kan bidra till upprätthållande av biologisk mångfald och mänskligt välbefinnande.
I fält studeras växter under olika livsfaser och i olika sammanhang för att fördjupa kunskapen om hur växten påverkas av sin livsmiljö och utmaningarna i staden, hur växten reagerar på detta och hur växter och vegetation kan påverka miljön.
Genom föreläsningar, diskussioner och exkursioner/studiebesök ges studenten kunskap om vilken betydelse naturliga och av mänskan skapade miljöer har för leverans av olika ekosystemtjänster och upprätthållande av biologisk mångfald. Studenten ges kunskap om betydelsen av förlust av naturliga habitat och problematiken rörande främmande arter.
Utplanteringsväxter är ett upplevelsemässigt viktigt inslag i urbana miljöer och genom föreläsningar och exkursioner ges studenten kunskap om denna växtgrupp. Kunskapen tillämpas sedan genom att i grupp utarbeta ett växtförslag för en mindre plantering.
Genom föreläsningar, exkursioner och enskilt arbete ges studenten kunskap och kännedom om målkonflikter och lösningar gällande urbanisering och bevarande respektive skapande av grön infrastruktur
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända övningsuppgifter och tentamen, samt deltagande vid obligatoriska exkursioner och seminarium.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
-Delar av kursen kan ges på engelska.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för ekologi
Medansvariga:
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Degree criteria – Urban Ecology and Plant knowledge
UE = Urban Ecology and PK = Plant Knowledge
Knowledge and Understanding |
|
|
|
|
|
||
Grade |
LO1 (UE) |
LO2 (UE) |
LO3 (UE) |
LO4 (UE) |
LO5 (UE) |
LO6 (UE) |
LO7 (PK) |
5 |
Relate the development of plants to different influencing patterns in the context of urban challenges and provide inside on how to mitigate negative influencing patterns |
Identify biotic and abiotic damage on plants, show connections between them when appropriate and provide thoughts on how to prevent them |
Explain basic ecological concepts and their importance plants in urban environments in connection to landscape engineering and show understand of the importance to apply ecological concepts |
Describe different types of ecosystem services, explain which one are specifically relevant for urban environments and how to support to these services in urban environments |
Identify similarities and differences in environmental conditions between natural and urban environments and how such differences affect plants and their functional significance in urban compared to natural environments, explain why understanding these similarities and differences is important and provide insight in usefulness of this knowledge in landscape engineering |
Describe how and under what conditions plants in urban environments contribute to the maintenance of biodiversity and the delivery of ecosystem services, explain the importance of this maintenance, both from a social and ecological perspective |
Identify a selection of lignoses under different plant conditions and life stages, at least 90% correct answers at written exam. |
4 |
Relate the development of plants to different influencing patterns in the context of urban challenges |
Identify biotic and abiotic damage on plants and show connections between them when appropriate |
Explain basic ecological concepts and their importance plants in urban environments in connection to landscape engineering |
Describe different types of ecosystem services and show which ones are specifically relevant for urban environments |
Identify similarities and differences in environmental conditions between natural and urban environments and how such differences affect plants and their functional significance in urban compared to natural environments, explain why understanding these similarities and differences is important |
Describe how and under what conditions plants in urban environments contribute to the maintenance of biodiversity and the delivery of ecosystem services, explain the importance of this maintenance |
Identify a selection of lignoses under different plant conditions and life stages, at least 85% correct answers at written exam. |
3 |
Relate the development of plants to different influencing patterns |
Identify biotic and abiotic damage on plants |
Explain basic ecological concepts and their importance for plants in urban environments |
Describe different types of ecosystem services |
Identify similarities and differences in environmental conditions between natural and urban environments and how such differences affect plants and their functional significance in urban compared to natural environments |
Describe how and under what conditions plants in urban environments contribute to the maintenance of biodiversity and the delivery of ecosystem services |
Identify a selection of lignoses under different plant conditions and life stages, at least 80% correct answers at written exam. |
U |
|
|
|
|
|
|
Competence and Skills |
|
|
Judgement and approach |
||||
Grade |
LO8 (UE) |
LO9 (UE) |
LO10 (UE) |
LO11 (PK) |
LO12 (UE & PK) |
LO13 (UE & PK) |
|
5 |
Relate connections in natural site preferences of plants to their development in constructed plant beds and explain why this is important and how to implement this knowledge in a landscape design |
Propose suitable measures against biotic and abiotic damage to plants, provide examples of urban pests and their control, argue the pros and cons of biological control versus classical control |
Propose measures that promote biodiversity and ecosystem services in urban environments, explain what trade-offs might occur and how to mitigate these trade-offs |
Combine plants for a smaller temporary planting, focusing on aesthetic aspects, take their ecological context into account and shows understanding of what the consequence could be if ecological context would be disgarded. |
Reflect on how landscape engineers can work to strengthen the biodiversity in the city, explain specific challenges for the future and show understanding of potential trade-offs that might arise |
Discuss how landscape engineers in different roles can handle issues related to ecosystem services, climate change, resource management, and people's need for outdoor environments, provide insight in potential ways of dealing with these challenges and provide examples of implementation |
|
4 |
Relate connections in natural site preferences of plants to their development in constructed plant beds and explain why this is important |
Propose suitable measures against biotic and abiotic damage to plants, provide examples of urban pests and their control |
Propose measures that promote biodiversity and ecosystem services in urban environments, explain what trade-off might occur |
Combine plants for a smaller temporary planting, focusing on aesthetic aspects, and take their ecological context into account |
Reflect on how landscape engineers can work to strengthen the biodiversity in the city and explain specific challenges for the future |
Discuss how landscape engineers in different roles can handle issues related to ecosystem services, climate change, resource management, and people's need for outdoor environments, provide insight in potential ways of dealing with these challenges |
|
3 |
Relate connections in natural site preferences of plants to their development in constructed plant beds |
Propose suitable measures against biotic and abiotic damage to plants |
Propose measures that promote biodiversity and ecosystem services in urban environments |
Combine plants for a smaller temporary planting, focusing on aesthetic aspects |
Reflect on how landscape engineers can work to strengthen the biodiversity in the city |
Discuss how landscape engineers in different roles can handle issues related to ecosystem services, climate change, resource management, and people's need for outdoor environments |
|
U |
|
|
|
|
|
|