De vilda djurens ekologi i en föränderlig värld - förutsättningar
Information från kursledaren
Hej och hjärtligt välkommen till kursen!
Kursen ges på distans och på kvartsfart (25%) genom hela höstterminen med sammanlagt två obligatoriska online kursträffar inplanerade (preliminärt helgerna: lördag 24 september 2022 --> seminar och övning; 14-15 januari 2023 --> redovisning av grupparbete och tentamen). Bägge träffen kommer vara online via zoom. Kursens preliminära schema hittar du snart i Canvas.
Kursen/terminen startar 29:e augusti med självstudier av inspelade lektioner, kurslitteraturen ”Vilt, människa, samhälle” (Redaktörer Danell & Bergström; förlag Liber), samt olika faktablad mm. Mer information kommer i samband med kursstart, dvs 2022-08-29.
Information från biblioteket för distansstudenter: https://www.slu.se/site/bibliotek/anvanda-biblioteket/for-dig-som-ar-distansstudent/
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
BI1372-10229 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för BI1372
Läsåret 2021/2022
De vilda djurens ekologi i en föränderlig värld - förutsättningar (BI1372-10099)
2021-08-30 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
De vilda djurens ekologi i en föränderlig värld - förutsättningar (BI1372-10315)
2020-08-31 - 2021-01-17
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1372 De vilda djurens ekologi i en föränderlig värld - förutsättningar, 7,5 Hp
Wildlife Ecology in a Changing World – PrerequisitesÄmnen
BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Deltagande vid träff | 1,0 | 0202 |
Inlämning grupparbete rapport | 1,0 | 0203 |
Redovisning grupparbete | 0,5 | 0204 |
Tentamen | 5,0 | 0205 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet för högskolestudierMål
Kursen ger en översiktlig bild över de vilda djurens biologi och deras roll i ekosystemen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Redogöra för ekologiska grundbegrepp och ekologi på individ-, populations-, samhälls- och systemnivå.
Redogöra för populationsreglerande faktorer för de vilda djuren, hot idag och i framtiden.
Beskriva djursamhällen i olika delar av världen samt vilka anpassningar som kännetecknar olika miljöer.
Innehåll
Djursamhällen i olika delar av världen beskrivs tillsammans med anpassningar till olika miljöer. Detta innefattar djurens interaktioner med varandra och sin miljö men också med människan. Kursen ger en teoretisk introduktion avseende ekologiska grundbegrepp, ekologi på individ-, populations-, samhälls- och systemnivå. Obligatoriska moment ingår i form av exkursioner.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Skriftlig tentamen, godkänd muntlig och skriftlig redovisning av eget arbete samt godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ges på distans med två träffar under terminen. Träffarna innehåller föreläsningar, seminarier, exkursioner och examination.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för vilt, fisk och miljö
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Betygskriterier BI1372: De vilda djurens ekologi i en föränderlig värld – förutsättningar
Kursens mål (enligt kursplanen):
Kursen ger en översiktlig bild över de vilda djurens biologi och deras roll i ekosystemen.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Mål 1: Redogöra för ekologiska grundbegrepp
Mål 2: Redogöra ekologi på individ-, populations-, samhälls- och systemnivå.
Mål 3: Redogöra för populationsreglerande faktorer för de vilda djuren, hot idag och i framtiden.
Mål 4: Beskriva djursamhällen i olika delar av världen
Mål 5: Beskriva vilka anpassningar som kännetecknar olika miljöer
Mål 6: Beskriva djurens interaktioner med varandra och sin miljö men också med människan.
Kursen har tre moment (lektioner, grupparbete och diskussioner i Canvas). Under kursen ska studenterna delta i kursträffar (synkroniska online-träffar). Studenterna ska dessutom skriva ett grupparbete om ett valt ämne samt redovisa grupparbetet inför klassen tillsammans med respektive gruppmedlem. Kursen avslutas med en tenta. Samtliga moment bedöms i relation till målen för kursen. För godkänt på kursen krävs godkänt i alla delmoment och närvaro vid obligatoriska träffar.
|
Mål 1 |
Mål 2 |
Mål 3 |
5 |
|
Nyanserat avväga betydelsen av ekosystemfunktioner i olika delar av världen |
Diskutera hur populationsreglerande faktorer samverkar och hur de påverkas av mänsklig aktivitet och vad är hot idag och i framtiden |
4 |
|
Detaljerat beskriva ekosystemfunktioner och relevans på individ-, populations-, samhälls- och systemnivå. |
Diskutera hur populationsreglerande faktorer samverkar och hur de påverkas av mänsklig aktivitet |
3 |
Förklara olika ekologiska grundbegrepp, samt ge exempel baserat på olika djurarter och ekosystem |
Definiera ekologi på individ-, populations-, samhälls- och systemnivå. |
Beskriva populationsreglerande faktorer för vilda djur |
|
Mål 4 |
Mål 5 |
Mål 6 |
Mål 7 |
5 |
|
Nyanserat utvärdera djurens miljöanpassningar till hot idag och i framtiden |
Diskutera hur människa-vilt interaktioner och djurens interaktioner med varandra påverkas av hot idag och i framtiden |
|
4 |
|
Utvärdera anpassningar som kännetecknar olika miljöer |
Detaljerat beskriva människa-vilt interaktioner och deras betydelse för djurens populationsstatus |
|
3 |
Beskriva djursamhällen i olika delar av världen |
Beskriva djurens anpassningar som kännetecknar olika miljöer |
Beskriv djurens interaktioner med varandra och med sin miljö |
Samverka i grupp och ge målsenliga presentationer |
Grading criteria: Wildlife ecology in a changing world. Pre-requisites
|
Goal 1 |
Goal 2 |
Goal 3 |
5 |
|
Nuanced weigh the importance of ecosystem functions in different parts of the world |
Discuss how population-regulating factors and how they are affected by human activity and what are threats today and in the future |
4 |
|
Describe in detail ecosystem functions and their relevance on individual, population, community, and system level |
Discuss how population-regulating factors interact and how they are affected by human activity |
3 |
Explain different basic ecological terms and give examples based on different species and ecosystems |
Define basic ecology on individual, population, community, and system level |
Describe population regulating factors for wild animals |
|
Goal 4 |
Goal 5 |
Goal 6 |
Goal 7 |
5 |
|
Nuanced evaluate animals' environmental adaptations to threats today and in the future
|
Discuss how human-wild interactions and animal interactions with each other are affected by threats today and in the future |
|
4 |
|
Evaluate adaptations that characterize different environments |
Describe in detail human-wild interactions and their significance for the animals' population status |
|
3 |
Describe wildlife communities in different parts of the world |
Describe wildlife adaptations that characterize different environments. |
Describe the animals' interactions with each other and with their environment |
Collaborate in groups and give purposeful presentations |
Litteraturlista
**Vilt, människa, samhälle **
**Länk: **[https://www.liber.se/produkt/vilt-manniska-samhalle-13953](
**Författare: **Kjell Danell & Roger Bergström
**ISBN: **978-91-47-09418-9
**Kommentar: **Faktablad, artiklar mm som kommer läggas ut på kursens sida i Canvas. Information från biblioteket för distansstudenter: https://www.slu.se/site/bibliotek/anvanda-biblioteket/for-dig-som-ar-distansstudent/