Biologisk mångfald i sötvatten
Efter kursen kommer du kunna identifiera och namnge flertalet djur och växter i svenska sötvatten exempelvis musslor, grodor, växtplankton och vattenväxter. Du kommer kunna använda bestämningslitteratur för att identifiera olika arter, och du kommer ha kännedom om hur man identifierar arter med avancerad DNA-analys. Du kommer också få ekologiska kunskaper, exempelvis kännedom om i vilka typer av miljöer olika arter trivs, samt vilka arter som gynnas respektive missgynnas av olika miljöförändringar.
Vi kommer i möjligaste mån besöka olika vattenbiotoper för att själva samla in djur och växter, och öva på praktisk artbestämning med hjälp av experter. Teorilektionerna kommer att innehålla gruppdiskussioner kombinerat med övningar för att både säkerställa ett aktivt lärande och ett utökat kontaktnät.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
BI1377-10135 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för BI1377
Läsåret 2023/2024
Biologisk mångfald i sötvatten (BI1377-10451)
2023-08-28 - 2023-09-27
Läsåret 2021/2022
Biologisk mångfald i sötvatten (BI1377-10310)
2021-08-30 - 2021-09-29
Läsåret 2020/2021
Biologisk mångfald i sötvatten (BI1377-10304)
2020-08-31 - 2020-09-29
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1377 Biologisk mångfald i sötvatten, 7,5 Hp
Freshwater biodiversityÄmnen
Miljövetenskap Biologi Biologi MiljövetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0101 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande grundläggande behörighet samt Biologi 2Mål
Kursen syftar till att ge kunskap om biologisk mångfald i sjöar och vattendrag, med fokus på artkunskap och metoder för identifiering av organismer.
Efter kursen ska studenten:
kunna identifiera och namnge flertalet svenska sötvattensarter inom grupper med relativt få arter, såsom fiskar, grodor, kräldjur och stormusslor,
kunna identifiera sötvattensorganismer till släkte eller annan grupptillhörighet relevant för ekologiska studier inom artrika organismgrupper såsom kärlväxter, bottenfauna, växt- och djurplankton och påväxtalger,
ha färdighet i att använda bestämningslitteratur,
ha kännedom om morfologiska och molekylära metoder för analys av biodiversitet,
ha kännedom om hur biodiversitetsdata kan användas i forskning och miljöanalys inklusive hur det används inom arbetet med art- och habitatdirektivet, förordningen om invasiva främmande arter, samt vattendirektivet,
visa förståelse för vilka kunskaper som behövs för att göra en expert-identifiering till artnivå.
Innehåll
Vid föreläsningar behandlas begreppet biodiversitet, metoder för artbestämning av olika organismgrupper (med morfologiskt respektive molekylärt baserade metoder), och hur biodiversitetsdata används inom forskning, miljöanalys, naturvård och vattenförvaltning, inklusive art- och habitat- respektive vattendirektivet, samt rödlistade och invasiva arter. Vid övningar tränas provtagning och artbestämning med vedertagna metoder anpassade för de olika organismgrupperna.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig tentamen och godkänt deltagande i obligatoriska övningar.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för vatten och miljö
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Betygskriterier utifrån lärandemål på kursen BI1377: Biologisk mångfald i sötvatten
Lärandemål 1: kunna identifiera och namnge flertalet svenska sötvattensarter inom grupper med relativt få arter, såsom fiskar, grodor, kräldjur och stormusslor (nivå 3-5/U)
Betyg 3:
Studenten kan identifiera ett given antal svenska sötvattensorganismer till art inom grupper med relativt få arter.
Betyg 4:
Studenten kan identifiera de sötvattensorganismerna för nivå 3, plus fler för nivå 4.
Betyg 5:
Studenten kan identifiera de sötvattensorganismerna för nivå 3 & 4, plus fler för nivå 5.
Lärandemål 2: kunna identifiera sötvattensorganismer till släkte eller annan grupptillhörighet relevant för ekologiska studier inom artrika organismgrupper såsom kärlväxter, bottenfauna, växt- och djurplankton och påväxtalger (nivå 3-5/U)
Betyg 3:
Studenten kan identifiera ett given antal svenska sötvattensorganismer till släkte eller annan grupptillhörighet relevant för ekologiska studier inom artrika organismgrupper.
Betyg 4:
Studenten kan identifiera de sötvattensorganismerna för nivå 3, plus fler för nivå 4.
Betyg 5:
Studenten kan identifiera de sötvattensorganismerna för nivå 3 & 4, plus fler för nivå 5.
Lärandemål 3: ha färdighet i att använda bestämningslitteratur (nivå 3/U)
Betyg 3:
Studenten kan i princip identifiera en okänd sötvattensorganism genom att använda en adekvat nyckel.
Lärandemål 4: ha kännedom om morfologiska och molekylära metoder för analys av biodiversitet (nivå 3-4/U)
Betyg 3:
Studenten kan beskriva de viktigaste morfologiska identifieringsmetoder för en organismgrupp. Studenten kan förklara hur molekylär identifiering går till i princip.
Betyg 4:
Studenten kan nämna minst en för- och en nackdel med den molekylära i jämförelse med den morfologiska identifieringen för en organismgrupp.
Lärandemål 5: ha kännedom om hur biodiversitetsdata kan användas i forskning och miljöanalys inklusive hur det används inom arbetet med art- och habitatdirektivet, förordningen om invasiva främmande arter, samt vattendirektivet (nivå 3-5/U)
Betyg 3:
Studenten kan resonera kring begreppen ”biologisk indikator”, ”miljöanalys” och ”forskning”.
Betyg 4:
Studenten kan utveckla varför och hur vissa taxa inom en given organismgrupp används som indikatorer.
Betyg 5:
Studenten kan utveckla hur en given organismgrupp skulle kunna användas mera utöver redan befintliga användningsområden.
Lärandemål 6: visa förståelse för vilka kunskaper som behövs för att göra en expert-identifiering till artnivå (nivå 3/U)
Betyg 3:
Studenten har kunskap om existensen av standarder och att det finns förtydliganden i nationella tekniska dokument som ska användas vid identifiering. Studenten ska kunna redogöra att dessa kräver i huvudsak 1) ackreditering av det utförande laboratoriet, 2) deltagande i interkalibreringar, 3) att vissa resurser (utrustning, litteratur) måste användas), 4) att även provtagningen måste ha utförts enligt vissa standarder.
Sammanvägning av betygen:
Fordringar för betyg 3: godkänt på alla lärandemål på åtminstone nivå 3.
För betyg 4: som för betyg 3, plus lärandemål 1,2, 4 och 5 åtminstone nivå 4.
För betyg 5: som för betyg 4, plus lärandemål 1,2 och 5 nivå 5.
Underkänt: Studenten uppfyller i ett eller fler mål inte krav för nivå 3.
Fordringar för godkänd kurs: Godkänd skriftlig tentamen och godkänt deltagande i obligatoriska övningar.