Ekologi för fiskevård
Information från kursledaren
Welcome to Ecology for Fish Management and Conservation!
We will meet 3 September 10:15 in room "Arenander" in the buildning "Undervisningshuset" at the Ultuna campus. See schedule for more info. Please contact course leader Magnus Huss (magnus.huss@slu.se) if you have any questions about the course. Course literature (no book, but scientific papers) for each lecture will be found on the learning platform Canvas: https://student.slu.se/en/studies/educational-systems/canvas-learning-platform/
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2024-10-24 och 2024-11-14
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1457 Ekologi för fiskevård, 15,0 Hp
Ecology for fish management and conservationÄmnen
BiologiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Ekologi för fiskevård | 15,0 | 0001 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande180 hp
15 hp biologi eller 15 hp miljövetenskap
Engelska 6
Mål
Kursen ska ge kunskaper i fiskekologi och i förvaltningen av naturliga resurser som påverkar fiskpopulationer i sötvatten, brackvatten och marina miljöer. Kursen ska ge fördjupad kompetens för arbete med vatten- och fiskförvaltning såväl nationellt som internationellt.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Redogöra för centrala ekologiska begrepp och ekologisk teori samt regelverk och miljömål som är relevanta för akvatisk resursförvaltning och bevarande med fokus på fisk
2. Identifiera och tillämpa relevant ekologisk kunskap på aktuella frågeställningar inom fiskevård
3. Kritiskt utvärdera fiskevårdsplaner eller åtgärder ur ett ekologiskt perspektiv
4. Kommunicera relevant kunskap om fiskevårdsåtgärder för fiskevårdsintressenter
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
I fördjupningsföreläsningar behandlas viktiga aspekter inom fiskekologi och förvaltning av fisk, såsom fiskens roll i akvatiska födovävar, fiskars livscykel, restaureringsekologi och populationsgenetik som sedan används, i relevant urval, i projektarbetet.
I kursen behandlas också effekter av klimatförändringar på fisk och deras miljö liksom effekter av både fritids- och kommersiellt fiske, vilka kopplar till många aktiviteter inom förvaltning och bevarande av fisk. Kursen kommer även att beröra europeiska och nationella regelverk med avseende på natur och miljö som både sätter ramar och är drivkrafter för många fiskevårdsinsatser. Fältbesök och praktisk träning i provfiskemetodik ingår och görs i form av resor över en till flera dagar från Ultuna.
Genomförande
Kursen består av föreläsningar, övningar, grupparbeten och exkursioner.
Kursen har ett studentcentrerat lärande baserat på fallstudier och grupparbeten. Studenterna genomför ett större projektarbete inom fiskevård eller fiskförvaltning i samverkan med aktörer i fiskevårdsprojekt. Projektet omfattar formulering av relevanta problemställningar inom fiskevård, och att utifrån ekologisk teori och praktik förslå och motivera lösningar på problemen genom t.ex. åtgärdsprogram.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser
Studenter får också träning i skriftliga och muntliga förmågor samt hur man effektivt kommunicerar kunskap i fiskeekologi, t.ex. genom korta filmer och postrar.
Obligatoriska moment
Obligatoriska moment är exkursioner och fältmoment samt vissa övningar.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För godkänt betyg krävs en godkänd skriftlig tentamen, skriftlig redovisning av fallstudier i grupp, framställning av poster och muntlig redovisning av fallstudie. Betyg 4 och 5 examineras utifrån den skriftliga tentamen.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för akvatiska resurser
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Course literature consist of scientific papers. These will be found on the course page on the learning platform Canvas (https://slu-se.instructure.com/courses/11987)