Växters funktionalitet för klimatlindring i ett samhällsplaneringsperspektiv
Inom alla samhällssektorer är det viktigt att ha god kännedom om hur växter kan används och en förståelse för deras potential och begränsningar. Kursen ger kunskap om hur olika växtslag inom jordbruk, skog, landskap och trädgård används för olika syften i samhället, och hur olika värden ibland står emot varandra. Ur ett urbant och ruralt samhällsplaneringsperspektiv tittar vi närmare på vilka funktioner växter har och hur de kan bidra till en ökad hållbarhet samt en biobaserad ekonomi.
Information från kursledaren
Välkomna till Växternas funktionalitet för klimatlindring i ett samhällsperspektiv,
Det finns ett preliminärt schema uppladdat. Mer information kommer senare.
Med vänlig hälsning
Maria Herneke Walter
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1461 Växters funktionalitet för klimatlindring i ett samhällsplaneringsperspektiv, 15,0 Hp
Plants functionality for mitigating effects from climate change in a community planning perspectiveÄmnen
Biologi NaturvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet för högskolestudier.Mål
Syftet med kursen är att ge en översikt över växters funktionalitet och hur vi från ett systemperspektiv kan använda växter för att möta samhällsutmaningar i dag och i framtiden. Fokus ligger på hållbarhet och klimatpåverkan utifrån ett samhällsplaneringsperspektiv. På kursen kommer studenten utifrån tidigare erfarenheter och nya kunskaper att arbeta med aktuella problemställningar för att ges förståelse för möjligheterna kring växtanvändning och träna sig i kritiska och kreativa förhållningssätt.
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
• redogöra för de vanligaste typerna av växtanvändning i olika miljöer och situationer samt hur det påverkar samhället, landskapet och klimatet.
• beskriva hur växter genom sina funktioner kan bidra till ett hållbart samhälle och att lindra effekterna från klimatförändringar.
• analysera växtbaserade lösningar samt ge förslag på växtanvändning som kan driva en hållbar teknisk, social och ekonomisk utveckling.
Innehåll
Kursen är indelad i tre moduler. I den första modulen behandlas växternas funktioner med växtslagskännedom och växtegenskaper, växters sociala och ekonomiska betydelse, växters estetik och egenvärden, miljöns påverkan på växter och växters miljöpåverkan. I den andra modulen behandlas olika landskapselement så som skog, åker, vegetation i städer, växter vid vatten samt ängar och andra kulturpåverkade områden. Vi tittar på hur olika landskapselement kan användas för att uppnå en hållbar samhällsplanering och för att belysa möjligheter, utmaningar och begränsningar i växtanvändning. Perspektiven kretsar kring produktion, rekreation, ekosystemtjänster, tekniska lösningar, biologisk mångfald och klimat. I den sista modulen behandlas konkreta utmaningar och frågeställningar tillsammans med olika verktygslådor och lösningar för att nå en biobaserad ekonomi. Modulen tar också upp viktiga samhällsaktörer och hur vi som samhälle kan driva en grön omställning för att anpassa oss till och lindra effekter från klimatförändringar.
Kursen består av digitala föreläsningar och litteratur på distans samt obligatoriska möten på plats med övningar och diskussioner. I slutet av kursen ska studenten skriva ett inlämningsarbete med en muntlig presentation samt diskussion.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänt deltagande i obligatoriska moment samt godkända inlämningsuppgifter.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Distanskurs med en obligatorisk två-dagars träff vid SLU i Alnarp, inkluderande studiebesök i Skåne.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för växtförädling