Marknadsföring för hållbar utveckling i fiber- och livsmedelssystem
Information från kursledaren
You will be registered on the course at the course introduction.
Kursplan och övrig information
Kursplan
BM0003 Marknadsföring för hållbar utveckling i fiber- och livsmedelssystem, 15,0 Hp
Marketing for Sustainable Development in Fibre and Food SystemsÄmnen
BioekonomimanagementUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0001 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp30 hp ekonomi
30 hp skogsbruksvetenskap
Engelska 6
Mål
Kursen bygger på hållbar företagsutveckling inom biobaserad industri, med fokus på livsmedels och fiberindustri. Den är baserad på en förståelse av värdeproduktion som bygger på ekonomiska, miljömässiga och sociala värdedimensioner. Efter genomgången kurs kommer studenten att kunna:
- beskriva och argumentera för relevanta teorier inom marknadsföring, i synnerhet de som hänför sig till service, relationer och värde
- visa insikter och färdigheter rörande metoder och teorier samt deras begränsningar inom marknadsföring med avseende på hållbar utveckling
- bedöma akademiska studier av marknadsföringsstrategier i förhållande till den yttre miljön och organisationens resurser. Detta inkluderar även etiska aspekter av affärsutveckling
- utvärdera och tillämpa olika ansatser för hållbar utveckling inom marknadsföring
- tillämpa kunskap om strategi och marknadsföring i en föränderlig miljö med fokus på innovation och kommunikation
- definiera och kritiskt granska marknadsstrategiska utmaningar i den biobaserad industri, exempelvis livsmedels- och skogssektorn.
Innehåll
Vad är grunderna för att göra hållbara val av biobaserade material eller produkter, exempelvis livsmedel eller trä-baserade produkter? Kursen grundas i förståelse för hur konsumentbeteende utgör förutsättningar för företagsstrategier och marknadsutveckling som i sin förlängning utgör förutsättningar för cirkulär bioekonomi. Det är med det i åtanke som föreläsningar, seminarier och projekt genomförs med ett brett anslag på ämnet marknadsföring.
Kursen ger en introduktion till viktiga marknadsföringskoncept, modeller och teorier: värdedefinitioner med avseende på hållbar utveckling, innovation management, intressentteori, "social practice theory", relations-marknadsföring, nätverk och "Corporate Social Responsibility" (CSR), samt systemrelaterade begreppet, "creating shared value" (CSV).
Kursen innehåller även orientering om, och tillämpning av, metoder för marknadsundersökningar. Här läggs en grund i marknadsföringskoncept, för att skapa en epistemologisk insikt (Product Dominant Logic och Service Dominant Logic).
Genomförande
Kursen innehåller föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier och övningar samt projektarbete i vilka en fördjupad vokabulär utvecklas. Analytisk och värderande kompetens tränas också i fallfördjupningar och projekt. Projektarbetet i grupp innebär även tillfälle för att öva analytiska, mellanmänskliga och retoriska färdigheter.
Följande moment är obligatoriska
- Övningar
- Seminarier
- Gästföreläsningar/ studiebesök
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
- Godkänd skriftlig tentamen
- Godkända inlämningsuppgifter
- Fullgjorda obligatoriska moment
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
För att tillgodogöra sig kursen på ett bra sätt rekommenderas kunskaper i marknadsföring motsvarande minst 5 hp på grundläggande nivå.Kursen Hållbar marknadsföring i biobaserad sektor (SG0275, inklusive tidigare versioner) bör inte förekomma i examen tillsammans med denna kurs.
SLU är miljöcertifierat enligt ISO 14001 och hållbarhetscertifierad enligt PRME. Många av våra kurser behandlar kunskaper och färdigheter som bidrar positivt till miljön och hållbarhetsmålen. För att stärka detta ytterligare har vi specifika hållbarhetsmål för utbildningen. Studenterna är välkomna att ge förslag på åtgärder i kursens upplägg och genomförande som leder till hållbarhetsförbättringar för miljön. För mer information se SLUs hemsida, www.slu.se.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för skogsekonomi