Självständigt arbete i Landskapsarkitektur, A2E - Hållbar stadsutveckling, ledning, organisering och förvaltning - master
Information från kursledaren
Hej alla exjobbs-studenter i HSU-programmet och välkomna till uppsatskursen!
Kursen börjar officiellt på måndag. Detta är ett självständigt arbete och det finns inga fasta kurstider utöver kursperiod och examinationstiderna.
Flera av er har redan påbörjat arbetet med att hitta handledare och skissa på arbetsplanen. För er som inte gjort det finns jag till förfogande för frågor och tips om handledare!
Det kan kännas lite tyngre att starta upp saker nu när vi inte har våra vanliga arbetsplatser. Men det finns fördelar: Ofta går det snabbare att träffa handledaren (på Zoom), mötena sker utan avbrott och vi behöver inte lägga tid på resor... Givetvis finns många nackdelar - intervjuer och platsbesök kan vara svårare att åstadkomma och det kan kännas ensammare än vanligt.
Försök göra det bästa av situationen! Varför inte starta EXJOBBSGRUPPER! Att vara en grupp på 2-5 personer, som träffas någon gång i veckan, för att berätta för varandra om era projekt, era fram- och motgångar, ge varandra tips och bara ha ett sammanhang - ÄR JÄTTEBRA!
Tyvärr har jag fått problem med Canvas-sidan, men den kommer upp nästa vecka - förhoppningsvis på måndag. Där finns en hel del info, om exjobbs-process, examination, examinationstider, arbetsplan m m.
Det viktiga är dock att komma igång - att formulera en forskningsfråga, att hitta en handledare att bolla med - att skissa på arbetsplanen! Använd er av tidigare HSU-uppsatser (Sök på SLU Primo), gå in på websidan "Hållbar stad", leta på kommunsidor om du vill genomföra arbetet på en viss plats!
Svårt att komma igång? En jättebra bok att läsa är "Forskning och skrivande - konsten att skriva enkelt och effektivt" av Booth et al 2019. Där får du lära dig om skillnaden mellan praktiska problem och forskningsproblem och hur man kan tänka för att komma igång och hitta ett ämne.
Lycka till och hör av dig om du har frågor!
Bästa hälsningar,
Gunilla
gunilla.lindholm@slu.se 0702-108750
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
EX0859-30160 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för EX0859
Läsåret 2023/2024
2023-08-28 - 2024-06-02
Läsåret 2023/2024
2024-01-15 - 2024-06-02
Läsåret 2023/2024
2023-08-28 - 2024-01-14
Läsåret 2022/2023
2022-08-29 - 2023-06-04
Läsåret 2022/2023
2023-01-16 - 2023-06-04
Läsåret 2022/2023
2022-08-29 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
2021-08-30 - 2022-06-05
Läsåret 2021/2022
2022-01-17 - 2022-06-05
Läsåret 2021/2022
2021-08-30 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
2020-08-31 - 2021-06-06
Läsåret 2020/2021
2020-08-31 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
2020-01-20 - 2020-06-07
Läsåret 2019/2020
2019-09-02 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
2019-01-21 - 2019-06-09
Läsåret 2018/2019
2018-09-03 - 2019-01-20
Kursplan och övrig information
Kursplan
EX0859 Självständigt arbete i Landskapsarkitektur, A2E - Hållbar stadsutveckling, ledning, organisering och förvaltning - master, 30,0 Hp
Independent Project in Landscape Architecture, A2E - Sustainable Urban Management - Master ProgrammeÄmnen
Landskapsarkitektur LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 30,0 | 0301 |
Fördjupning
Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamenAvancerad nivå (A2E)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 30 hp på avancerad nivå inom huvudområdet. Godkänt självständigt arbete på grundnivå alternativt kandidatexamen. Minst en kurs av relevans för ämnet för arbetet ska ha genomförts före det självständiga arbetet. Grundläggande kunskaper i svenska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.Mål
Syftet med kursen är att studenten utifrån tidigare förvärvade kunskaper, själv-ständigt ska planera, genomföra och presentera en akademisk studie inom en given tidsram. Studenten ska genom det självständiga arbetet vidareutveckla sina färdigheter i den akademiska arbetsprocessen och väsentligt fördjupa sina ämneskunskaper.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
självständigt och kreativt identifiera och formulera vetenskapliga frågeställningar,
självständigt söka, sammanställa, värdera och kritiskt tolka relevant information och litteratur,
självständigt planera och med adekvata metoder genomföra en vetenskaplig studie inom givna tidsramar,
analysera och värdera data och/eller resultat på vetenskaplig grund,
kritiskt diskutera innehåll och slutsatser i ett vetenskapligt arbete, samt reflektera över hur frågeställning och metodval förhåller sig till ämnets vetenskapliga och praktiska grund,
reflektera över samhälleliga och etiska aspekter, aspekter på hållbarhet inom ämnet samt etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
skriftligt presentera ett vetenskapligt arbete, enligt rådande praxis inom ämnet, anpassad för angiven målgrupp och enligt givna anvisningar,
skriva en sammanfattning på engelska av en vetenskaplig rapport enligt givna instruktioner,
populärvetenskapligt sammanfatta ett vetenskapligt arbete enligt givna instruktioner,
muntligt presentera ett vetenskapligt arbete samt kritiskt granska, diskutera och ge konstruktiv kritik på en annan students arbete, inklusive metod, slutsatser och arbetets sammanhang i ett vidare perspektiv,
identifiera sitt eget utvecklingsbehov av kompetens och kunskap inom området för arbetet,
kritiskt diskutera arbetet i kontexten av alla tre hållbarhetsaspekter (ekonomiska, ekologiska och sociala) samt att identifiera synergier eller konflikter mellan dessa i relation till vald uppgift.
Innehåll
I kursen ingår att under handledning genomföra ett självständigt, akademiskt arbete (examensarbete). Arbetet genomförs med egna insamlade data eller motsvarande, självständigt genomförd, uppgift. Arbetet genomförs företrädesvis individuellt, men kursledaren kan medge undantag i särskilda fall.
Upplägget av det självständiga arbetet ska inledningsvis dokumenteras i en arbetsplan, som upprättas i samråd med handledaren.
Arbetet ska avslutningsvis redovisas skriftligt och muntligt i seminarieform eller motsvarande och enligt givna anvisningar. I kursen ingår att genomföra en opposition där förmågan att ge konstruktiv kritik examineras.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig rapport och muntlig presentation, samt godkänd opposition på annan students arbete. Om arbetet genomförts i par ska vars och ens individuella insats tydligt framgå för examinator av såväl den skriftliga som muntliga redovisningen. Arbetsinsatsen och omfattningen på arbetet ska motsvara 30 hp för var och en av studenterna, och var och en ska uppfylla samtliga lärandemål.
Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinator rätt att ge en kompletteringsuppgift om det finns skäl för det och om det är möjligt.
Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinator kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i Utbildningshandboken.
Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Det godkända skriftliga arbetet ska publiceras inom ramen för SLU:s system för elektronisk publicering (Epsilon) och plagiatgranskas i Urkund.Det är rekommenderat att studenten innan kursstart ska ha gjort en överenskommelse med handledande institution angående handledare och ämnet för arbetet.
Det rekommenderas att man innan man genomför sitt självständiga arbete på avancerad nivå har läst minst 5 hp vetenskaplig metodik. Detta uppfylls av studenter som följer studieplanerna för utbildningsprogram vid SLU. Studenter som inte genomfört sin grundutbildning vid SLU uppmanas att ta del av de webbaserade undervisningsmoment som finns inom ramen för självständigt arbete på grundnivå.Med vetenskaplig metod avses kurser eller kursmoment som bidrar till att studenterna uppfyller examenskravet på fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.
Utbildningsnämnden har beslutat att en student vid SLU ska ges 20 timmars handledning för ett självständigt arbete på 30 hp. Handledningen kan ske både individuellt och i grupp.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning