Självständigt arbete i hippologi, G2E
Syftet med kursen är att studenten utifrån tidigare förvärvade kunskaper, självständigt ska planera, genomföra och presentera ett eget arbete inom en given tidsram. Studenten ska genom det självständiga arbetet utveckla sina färdigheter i akademiskt skrivande och fördjupa sina ämneskunskaper.
Information från kursledaren
Version 2025
ÖVERSIKTSPLAN FÖR KURS I HIPPOLOGPROGRAMMET
DEL A. Gemensam.
Kursens kod |
EX0864 |
Kursens namn |
Självständigt arbete i hippologi |
Antal hp |
15 |
Läsår |
2024/2025
|
Ges inom inriktning/-arna |
Ridhäst, islandshäst & travhäst |
Beskriv hur högskolemässighet inklusive forskningsanknytning beaktas i kursen (använd exempelvis Jenkins och Healey's modell).
Skriver egen vetenskaplig uppsats, där studenten kritiskt granskar och diskuterar andras och egna forskningsresultat.
Muntliga presentationer av olika arbeten
Problemformulering
Eget forskningsprojekt
Opponering
Föreläsning och vetenskapligt skrivsätt och metodik
Det självständiga arbetet i sitt genomförande vilar på och återkopplas till vetenskap, beprövad erfarenhet och/eller konstnärlig tradition. Arbetet syftar till att leda fram till ny kunskap, vilken kan bidra till ny vetenskaplig eller konstnärlig grund.
I kursen tränar studenten olika redskap att följa kunskapsutvecklingen. Studenten tränar under erfaren handledning sin förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar samt förmåga att självständigt urskilja, formulera, bearbeta en problemställning. Kursen ger studenterna träning i eget kunskapssökande, där de tränas att värdera den vetenskapliga kunskapen och sortera ut relevant information i relation till sina frågeställningar.
Studenterna ska vid redovisningen kunna anpassa presentationen av sina resultat även för personer utan specialkunskaper inom området. Studenten opponerar på och värderar även andra vetenskapliga/ konstnärliga arbeten med målsättning att utveckla arbetets kvalitet.
1
Version 2023
Beskriv hur kursens litteratur relaterar till kursens olika delar/moduler. (jmf. aktuell litteraturlista)
Kurslitteraturen är en grundläggande bok om forskningsmetodikens grunder, vilken följer studenterna i programmets alla tre årskurser. Utöver denna bok är den obligatoriska litteraturen hippologprogrammets respektive SLU bibliotekets skrivguider. Referenslitteraturen är mer specificerad metodlitteratur för kvantitativ och kvalitativ metodik samt stöd till skrivprocessen. Utöver kurslitteraturen söker studenten huvudsakligen självständigt litteratur till det självständiga arbetet. Litteraturen inriktas på av studenten valt ämne och ska ge en bred bakgrundsbeskrivning till studiens problemområde samt ge grund för vald metodik för gen egna studiens genomförande.
Beskriv hur internationalisering beaktas i kursen. (hur skapas medvetenhet om ämnets internationella perspektiv hos studenterna)
Internationell litteratur och referenser, främst på engelska, används. Så långt det är möjligt ska arbetet bygga på internationella referee-granskade artiklar. Beroende på arbetets karaktär så görs jämförelser med andra länder. Det självständiga arbetet innehåller ett skriftligt ”Abstract”.
Beskriv hur generella kompetenser beaktas i kursen.
De generella kompetenserna tränas i kursen med fokus på förmåga att analysera och lösa problem samt kommunikativ förmåga i olika former. Studenten tränas i användning av relevanta arbetsverktyg för databehandling och –analys, ordbehandling och resultat-presentation. Studenten tränar kritisk granskning av andra forskningsstudier samt muntlig och skriftlig framställning inom givna tidsramar. Förändringsberedskap tränas genom successiv anpassning till studiens progression och att fatta beslut om vilken inriktning arbetet ska få. Studenten tränar även samarbetsförmåga i arbete med andra, tex vid insamling av data, utveckling av arbetet under genomförandeprocessen samt i dialog vid seminarier och opponering. Slutligen övar studenten att planera ett större arbete över en längre tid vilket ger kunskaper i både planeringsarbete och förmåga att anpassa sig efter yttre omständigheter och ändå genomföra arbetet inom uppsatta tidsramar.
Beskriv hur ”hållbar utveckling” beaktas i kursen. (vilka hållbara sociala, ekonomiska och miljömässiga förhållanden i hästverksamheter belyses)
Ett av kursmålen är ” reflektera över samhälleliga och etiska aspekter samt aspekter på hållbarhet inom ämnet”. Det beaktas på olika sätt beroende på studentens ämnesval och frågeställningarnas inriktning. I arbetena diskuteras olika aspekter på frågeställningen i ett holistiskt perspektiv däribland aspekter om hållbar utveckling. Vid diskussionen kan de globala målen användas som utgångspunkt. I kursmaterial finns hänvisning till FNs globala hållbarhetsmål, så att studenten kan relatera till dem i sin diskussion.
Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet inom årskurs och inriktning. Det självständiga arbetet bygger på tidigare vunna kunskaper inom hippologprogrammet ur ett holistiskt perspektiv. Arbetet leder till en fördjupning inom hippologin.
Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet mellan årskurser.
Kursen bygger vidare på de kunskaper och färdigheter avseende vetenskapligt skrivsätt och metodik som givits i Hippologisk baskurs (åk 1) och Hästens biologi II – modul seminarieuppsats (åk 2) gällande söka, bearbeta, kritiskt granska samt förmedla vetenskaplig information i tal och skrift och redogöra översiktligt för grundläggande deskriptiv statistik och
2
Version 2023
dess användningsområde. I Pedagogik och ledarskap II (åk 2) ges studenten en fördjupad kunskap om kvalitativ metod, att formulera intervjumall och att genomföra intervju samt att bearbeta, kritiskt granska samt förmedla vetenskaplig information i tal och skrift
Beskriv hur kursen bidrar till studenternas anställningsbarhet.
Träning i kritiskt tänkande, sammanställning av fakta från olika källor samt muntlig och skriftlig presentation är viktiga kunskaper och färdigheter i kommande yrkesroller. Studenten tränar även ansvarstagande, planering i förhållande till givna tidsramar, informations-kompetens, problemlösning och samarbete. Tillägnade kunskaper och arbetssätt bereder en grund för att möta förändringar i arbetslivet. Erhållna färdigheter bidrar till att studenterna får ökad anställningsbarhet inom ett bredare arbetsfält.
Beskriv hur integrationen mellan praktik och teori genomförs i kursen.
Kursens övergripande mål är att ge träning i att formulera och bearbeta en problemställning inom det hippologiska området både teoretiskt och praktiskt. Således ställs studenten inför att sammanställa information från vetenskaplig litteratur och omsätta detta teoretiskt genom en bearbetande analys till syntes samt uppmuntras till att genomföra en värderande diskussion. Fokus läggs på att utgå från praktiska problem/frågeställningar gärna med koppling till befintliga forskningsprojekt. Praktiska moment i kursen är insamling och bearbetning av data.
3
Version 2025
ÖVERSIKTSPLAN FÖR KURS I HIPPOLOGPROGRAMMET
DEL B. Inriktningsvis.
Anläggning |
Wången |
Inriktning |
Islandshäst |
Kurstillfälle ååmmdd- ååmmdd |
20 jan - 08 jun 2025 (SLU-30133) |
Examinator |
Efter ämnesval |
Stf Examinator |
|
Kursledare |
Gudni Agustsson |
Genomförande |
Cirka antal schemalagda timmar |
Varav obligatoriskt |
Moment |
||
|
2,5 tim |
|
Föreläsningar |
||
Övningar och övningsuppgifter |
5 tim |
2,5 tim |
Handledning |
10 tim per student inkl lästid för handledaren. |
|
Handledd verksamhetsförlagd utbildning |
|
|
Studiebesök |
|
|
Projektarbete |
Ca 110 tim schemalagd tid för självständigt arbete. Ca 250 tim egen tid för självständigt arbete |
|
Självständigt arbete med hästar, utrustning och anläggning |
|
Enl. särskilda styrdokument. |
Examination och utvärdering |
15 tim |
|
Beskrivning av de olika delar som ingår i kursen:
|
|
Kursmål Kursen ges som en modul |
- identifiera problemställningar och formulera frågeställningar inom ett givet ämne (LM1), - självständigt söka, sammanställa, värdera och kritiskt tolka relevant information, litteratur och data utifrån en given frågeställning (LM2), - kritiskt diskutera innehåll, resultat och slutsatser i ett vetenskapligt arbete, samt reflektera över hur frågeställning och metodval förhåller sig till ämnets vetenskapliga och praktiska grund (LM3), - reflektera över samhälleliga och etiska aspekter samt aspekter på hållbarhet inom ämnet (LM4),
- skriftligt presentera ett vetenskapligt arbete, enligt rådande praxis inom ämnet, anpassad för angiven målgrupp och enligt givna anvisningar (LM5) |
4
Version 2023
|
- muntligt presentera ett vetenskapligt arbete samt kritiskt granska och ge konstruktiv kritik på en annan students arbete (LM 6) - identifiera sitt eget utvecklingsbehov av kompetens och kunskap inom området för arbetet (LM) |
Examinationer |
Godkänd arbetsplan Obligatorisk övning att presentera tidigare examensarbete Opponering av muntlig presentation och skriftlig uppsats Muntlig presentation Skriftlig uppsats Presentation med kortfilm eller poster |
Innehåll |
I kursen ingår att under handledning genomföra ett självständigt arbete. Arbetet kan genomföras med utgångspunkt från befintliga data i form av experimentellt eller praktiskt arbete eller som litteraturstudie. Formen för arbetet styrs av ämnet och frågeställningen samt tillgång till lämpliga data och uppgifter. Arbetet genomförs antingen individuellt eller i par. Upplägget av det självständiga arbetet ska inledningsvis dokumenteras i en arbetsplan, som upprättas i samråd med handledaren. Arbetet ska avslutningsvis redovisas skriftligt och muntligt, i seminarieform eller motsvarande och enligt givna anvisningar. I kursen ingår att genomföra en opposition där förmågan att ge konstruktiv kritik examineras. |
Pedagogiska arbetsformer |
Handledning & projektarbete. Muntlig och skriftlig framställning med opponering. |
Externa inslag |
- Offentliga muntliga redovisningar via Zoom och tillfälle med populärvetenskapliga presentationer. -Möjlighet att presentera vid Thesis Day på SLU. |
Medrättande lärare |
|
Lärare i övrigt och gästföreläsare |
Handledare efter ämnesval:, Åsa Gelinder Viklund, Miia Riihimäki. |
5
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2025-06-01 och 2025-06-22
Andra kursvärderingar för EX0864
Läsåret 2024/2025
Självständigt arbete i hippologi, G2E (EX0864-30301)
2025-01-20 - 2025-06-08
Läsåret 2023/2024
Självständigt arbete i hippologi, G2E (EX0864-30135)
2024-01-15 - 2024-06-02
Läsåret 2023/2024
Självständigt arbete i hippologi, G2E (EX0864-30133)
2024-01-15 - 2024-06-02
Läsåret 2022/2023
Självständigt arbete i hippologi, G2E (EX0864-20106)
2022-11-01 - 2023-06-04
Läsåret 2022/2023
Självständigt arbete i hippologi, G2E (EX0864-20107)
2022-11-01 - 2023-06-04
Läsåret 2022/2023
Självständigt arbete i hippologi, G2E (EX0864-30152)
2023-01-16 - 2023-06-04
Läsåret 2022/2023
Självständigt arbete i hippologi, G2E (EX0864-30153)
2023-01-16 - 2023-06-04
Läsåret 2021/2022
Självständigt arbete i hippologi, G2E (EX0864-20089)
2021-11-02 - 2022-06-05
Läsåret 2021/2022
Självständigt arbete i hippologi, G2E (EX0864-20091)
2021-11-02 - 2022-06-05
Läsåret 2021/2022
Självständigt arbete i hippologi, G2E (EX0864-30168)
2022-01-17 - 2022-06-05
Läsåret 2021/2022
Självständigt arbete i hippologi, G2E (EX0864-30194)
2022-01-17 - 2022-06-05
Läsåret 2020/2021
Självständigt arbete i hippologi, G2E (EX0864-30106)
2021-01-18 - 2021-06-06
Läsåret 2020/2021
Självständigt arbete i hippologi, G2E (EX0864-20054)
2020-11-02 - 2021-06-06
Läsåret 2020/2021
Självständigt arbete i hippologi, G2E (EX0864-30105)
2021-01-18 - 2021-06-06
Läsåret 2019/2020
Självständigt arbete i hippologi, G2E (EX0864-30252)
2020-01-20 - 2020-06-07
Läsåret 2019/2020
Självständigt arbete i hippologi, G2E (EX0864-20142)
2019-11-01 - 2020-06-07
Läsåret 2019/2020
Självständigt arbete i hippologi, G2E (EX0864-30249)
2020-01-20 - 2020-06-07
Läsåret 2018/2019
Självständigt arbete i hippologi, G2E (EX0864-10197)
2018-09-03 - 2019-06-09
Läsåret 2018/2019
Självständigt arbete i hippologi, G2E (EX0864-10186)
2018-09-03 - 2019-03-31
Läsåret 2018/2019
Självständigt arbete i hippologi, G2E (EX0864-10183)
2018-09-03 - 2019-01-20
Kursplan och övrig information
Kursplan
EX0864 Självständigt arbete i hippologi, G2E, 15,0 Hp
Independent project in Equine Science, G2EÄmnen
HippologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamenGrundnivå (G2E)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp varav 60 hp inom huvudområdet. Minst en kurs med fördjupningsnivå G2F ska genomföras senast i samband med det självständiga arbetet. Minst en kurs av relevans för ämnet för arbetet ska ha genomförts före det självständiga arbetet.Mål
Syftet med kursen är att studenten utifrån tidigare förvärvade kunskaper, självständigt ska planera, genomföra och presentera ett eget arbete inom en given tidsram. Studenten ska genom det självständiga arbetet utveckla sina färdigheter i akademiskt skrivande och fördjupa sina ämneskunskaper.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
identifiera problemställningar och formulera frågeställningar inom ett givet ämne,
självständigt söka, sammanställa, värdera och kritiskt tolka relevant information och data utifrån formulerad frågeställning,
kritiskt diskutera innehåll, resultat och slutsatser i ett vetenskapligt arbete, samt reflektera över hur frågeställning och metodval förhåller sig till ämnets vetenskapliga och praktiska grund,
reflektera över samhälleliga och etiska aspekter samt aspekter på hållbarhet inom ämnet,
skriftligt presentera ett vetenskapligt arbete, enligt rådande praxis inom ämnet, anpassad för angiven målgrupp och enligt givna anvisningar,
muntligt presentera ett vetenskapligt arbete samt kritiskt granska och ge konstruktiv kritik på en annan students arbete,
identifiera sitt eget utvecklingsbehov av kompetens och kunskap inom området för arbetet.
Innehåll
I kursen ingår att under handledning genomföra ett självständigt arbete. Arbetet kan genomföras med utgångspunkt från befintliga data i form av experimentellt eller praktiskt arbete eller som litteraturstudie. Formen för arbetet styrs av ämnet och frågeställningen samt tillgång till lämpliga data och uppgifter. Arbetet genomförs antingen individuellt eller i par.
Upplägget av det självständiga arbetet ska inledningsvis dokumenteras i en arbetsplan, som upprättas i samråd med handledaren.
Arbetet ska avslutningsvis redovisas skriftligt och muntligt, i seminarieform eller motsvarande och enligt givna anvisningar. I kursen ingår att genomföra en opposition där förmågan att ge konstruktiv kritik examineras.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig rapport och muntlig presentation, samt godkänd opposition på annan students arbete. Om arbetet genomförts i par ska vars och ens individuella insats tydligt framgå för examinator av såväl den skriftliga som muntliga redovisningen. Arbetsinsatsen och omfattningen på arbetet ska motsvara 15 hp för var och en av studenterna, och var och en ska uppfylla samtliga lärandemål.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Det godkända skriftliga arbetet ska publiceras inom ramen för SLU:s system för elektronisk publicering (Epsilon) och plagiatgranskas i Urkund. För att antas på kursen krävs att studenten innan kursstart ska ha gjort en överenskommelse med handledande institution angående handledare och ämnet för arbetet.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för husdjurens biovetenskaper
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Obligatorisk litteratur
Patel, R. & Davidson, B. (2019). Forskningsmetodikens grunder - att planera, genomföra och rapportera en undersökning. 5e uppl. Lund: Studentlitteratur. ISBN: 978-91-44-06868-8.
SLU biblioteket. 2022. Skriva och referera | Externwebben (slu.se) [2022-05-18]
SLU. 2024. Dags för självständigt arbete. Modul i Canvas.
Ämnesgrupp för vetenskapligt skrivande. 2024. Hippologprogrammets skrivguide. - Råd och riktlinjer för skriftliga och muntliga presentationer. Undervisningskompendium. Publiceras i Canvas.
Referenslitteratur
Ahrne, G. & Svensson, P. 2022. Handbok i kvalitativa metoder. Liber. ISBN: 9789147112241.
Bell, J. & Waters S. 2015. Introduktion till forskningsmetodik. 5e uppl. ISBN: 978-91-44-11062-2.
Blomström, V. & Wennerberg, J. 2021. Akademiskt läsande och skrivande. 2a uppl. Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144151045.
Ejlertsson, G. 2019*. Enkäter i praktiken – en handbok i enkätmetodik*. 4e uppl. Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144131443.
Hagevi, M. & Viscovi, D. 2016. Enkäter – Att formulera frågor och svar. Lund: Studentlitteratur. ISBN: 978944107448.
Helbǣck, M. 2014. Statistik i ett nötskal. Lund: Studentlitteratur. ISBN 9789144096568.
Klingberg, G. & Hallberg, U. 2014. Kvalitativa metoder helt enkelt! Lund: Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-14291-3.
Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen - kvalitativa och kvantitativa perspektiv. 4e uppl. Stockholm: Liber. ISBN: 9789147140312.
Språkrådet. (2017). Svenska skrivregler. Red: Ola Karlsson. Svenska språkrådets skrifter 22. 4e upplaga. Stockholm: Liber. ISBN: 978-91-47-11149-7.
Stukát, S. (1995). Statistikens grunder. 2a Upplaga. Lund: Studentlitteratur AB. ISBN 978-91-44-37321-8.
Tips
Malmfors, B., Garnsworthy, P. & Grossman, M. (2004). Writing and presenting scientific papers. 2. ed. Nottingham: Nottingham University Press. ISBN: 1-897676-92-.
Thurén, T. (2019). Vetenskapsteori för nybörjare. 3 uppl. Stockholm: Liber. ISBN: 9789147086511.