Ny sökning
EX0907

Självständigt arbete i Nationalekonomi, A2E - Agronomprogrammet - ekonomi

Ett självständigt arbete är ett arbete där du ska tillämpa dina fördjupade kunskaper, förmågor och förhållningssätt på en frågeställning inom utbildningens område. Ofta ligger det självständiga arbetet i slutet på din utbildning där du ska planera, genomföra och presentera en akademisk studie. Ditt arbete publiceras offentligt. Se också https://student.slu.se/studier/examensarbeten/

Information från kursledaren

Varmt välkommen till Sveriges Lantbruksuniversitet och kursen Självständigt arbete i Nationalekonomi, A2E!

Här kommer allmän information om registrering på kurs, samt annan praktisk information:

Registrering på kurs

Ingen självregistrering tillämpas i denna kurs då samtliga studenter antas med villkor. Efter att kursen startat kommer kursledaren att återkomma till administrationen med en registreringslista där vi manuellt registrerar studenterna. Frågor om möjlig registrering vid villkorsantagning tas direkt med kursledaren.

Särskilt studiestöd

Har du behov av särskilt stöd ska du informera kursledaren om det redan vid kursstart så att eventuella särskilda arrangemang kan ordnas. Mer information finner du här: https://student.slu.se/studieservice/studiestod/funka/

Avbrott på kurs

Om du avbryter kursen skall du meddela utbildningsadministrationen på econ-edu@slu.se som i sin tur meddelar kursledaren och lägger in ett avbrott i Ladok efter studentens godkännande. Du kan själv anmäla tidigt avbrott (inom 3 veckor efter kursstart) via Ladok Student på studentwebben.

Tveka inte att höra av dig till econ-edu@slu.se vid frågor.

Hälsningar,
Administrationen

Kursvärdering

Kursvärderingen är avslutad

EX0907-30203 - Sammanställning av kursvärdering

Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.

Andra kursvärderingar för EX0907

Läsåret 2023/2024

Självständigt arbete i Nationalekonomi, A2E - Agronomprogrammet - ekonomi (EX0907-30317)

2024-01-15 - 2024-06-02

Läsåret 2023/2024

Självständigt arbete i Nationalekonomi, A2E - Agronomprogrammet - ekonomi (EX0907-10364)

2023-08-28 - 2024-01-14

Läsåret 2022/2023

Självständigt arbete i Nationalekonomi, A2E - Agronomprogrammet - ekonomi (EX0907-30132)

2023-01-16 - 2023-06-04

Läsåret 2022/2023

Självständigt arbete i Nationalekonomi, A2E - Agronomprogrammet - ekonomi (EX0907-10144)

2022-08-29 - 2023-01-15

Läsåret 2021/2022

Självständigt arbete i Nationalekonomi, A2E - Agronomprogrammet - ekonomi (EX0907-10234)

2021-08-30 - 2022-01-16

Läsåret 2020/2021

Självständigt arbete i Nationalekonomi, A2E - Agronomprogrammet - ekonomi (EX0907-30189)

2021-01-18 - 2021-06-06

Läsåret 2020/2021

Självständigt arbete i Nationalekonomi, A2E - Agronomprogrammet - ekonomi (EX0907-10203)

2020-08-31 - 2021-01-17

Läsåret 2019/2020

Självständigt arbete i Nationalekonomi, A2E - Agronomprogrammet - ekonomi (EX0907-30166)

2020-01-20 - 2020-06-07

Läsåret 2019/2020

Självständigt arbete i Nationalekonomi, A2E - Agronomprogrammet - ekonomi (EX0907-10167)

2019-09-02 - 2020-01-19

Läsåret 2018/2019

Självständigt arbete i Nationalekonomi, A2E - Agronomprogrammet - ekonomi (EX0907-30207)

2019-01-21 - 2019-06-09

Läsåret 2018/2019

Självständigt arbete i Nationalekonomi, A2E - Agronomprogrammet - ekonomi (EX0907-10243)

2018-09-03 - 2019-01-20

Kursplan och övrig information

Betygskriterier

Grading Criteria for MSc Projects in Economics at the Department of Economics, SLU, 2022

Rob Hart

In addition to completion or participation in any mandatory elements of the course as detailed on Canvas, the following criteria will be used to grade the theses.

Grades.

3: All of the `Required' properties.

4: All of the `Required' properties, and 4 of the `Good' properties.

5: All of the `Required', 4 of the `Good' properties, and 2 of the `Excellent' properties.

1. Problem definition.

“Required”: An economic problem (the solution of which has potential for contribution to knowledge) is defined clearly and early on. The problem is defined such that the student has a reasonable chance of providing non-trivial evidence for or against it within the constraints of the course. The thesis is clearly situated by the author in the scientific debate, and appropriate references help the reader to deepen their knowledge of that debate.

“Good”: + Relevant problem (potential for useful contribution to knowledge) based on good review of literature.

“Excellent”: + Novel problem (potential for significant contribution to knowledge) based on critical review of literature.

2. Methodology.

“Required”: The student carried out the study; any data used in the study is accurately described and referenced; the method is appropriate to problem and available data; the method is competently applied; the plausibility of results is discussed and judged appropriately, paying particular attention to weaknesses in analysis; there is a reaction on choice of method. Where weaknesses in the analysis are severe, alternative methods are discussed that might (in future work) help to overcome these weaknesses.

“Good”: + Fair degree of own initiative in planning (supervisor input!); method well-suited to problem; method well applied; plausibility of results thoroughly discussed and judged appropriately; good reaction on choice of method.

“Excellent”: + High degree of own initiative in planning (supervisor input!); method very well suited to problem; method very well applied; code and analysis are very well documented.

3. Discussion.

“Required”: Results appropriately discussed in relation to existing scientic and policy literature

(e.g. relevance for policy, or for theory).

“Good”: + Results critically discussed in relation to the existing literature.

“Excellent”: + Results perceptively discussed in relation to the existing literature.

4. Scientic writing.

“Required”: Appropriate language throughout; logical structure consistent with practice; references presented and organized appropriately and consistently. No more than 12,000 words (excluding appendices and references).

“Good”: + Very clear structure, appropriate to the problem; almost no typos and grammar mistakes; well formatted.

5. Presentation.

“Required”: Present and discuss the thesis in a comprehensible manner at the time appointed by the examiner, and within the allotted time. Act as discussant for one other thesis, as instructed by the examiner, within the allotted time. Attend at least 3 thesis seminars in addition to those at which they present and discuss.

“Good”: + Presentation of thesis as a poster at thesis day or in a comparable event or form.

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Ja Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 52330 SEK Nivå: Avancerad nivå (A2E)
Ämne: Nationalekonomi Nationalekonomi
Kurskod: EX0907 Anmälningskod: SLU-30203 Plats: Uppsala Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Svenska Ansvarig institution: Institutionen för ekonomi Studietakt: 100%