Självständigt arbete i Lantbruksvetenskap, G1E - Lantmästare kandidatprogram
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för EX0942
Läsåret 2023/2024
Självständigt arbete i Lantbruksvetenskap, G1E - Lantmästare kandidatprogram (EX0942-40140)
2024-03-20 - 2024-06-02
Läsåret 2022/2023
Självständigt arbete i Lantbruksvetenskap, G1E - Lantmästare kandidatprogram (EX0942-40040)
2023-03-22 - 2023-06-04
Läsåret 2021/2022
Självständigt arbete i Lantbruksvetenskap, G1E - Lantmästare kandidatprogram (EX0942-40086)
2022-03-24 - 2022-06-05
Läsåret 2020/2021
Självständigt arbete i Lantbruksvetenskap, G1E - Lantmästare kandidatprogram (EX0942-40134)
2021-03-24 - 2021-06-06
Läsåret 2019/2020
Självständigt arbete i Lantbruksvetenskap, G1E - Lantmästare kandidatprogram (EX0942-40042)
2020-03-25 - 2020-06-07
Kursplan och övrig information
Kursplan
EX0942 Självständigt arbete i Lantbruksvetenskap, G1E - Lantmästare kandidatprogram, 7,5 Hp
Independent Project in Agriculture Science, G1E - Agriculture and Rural Management – Bachelor's programmeÄmnen
Lantbruksvetenskap LantbruksvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0101 |
Fördjupning
Grundnivå, innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamenGrundnivå (G1E)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Genomgångna obligatoriska kurser i lantmästare-kandidatprogrammet.Mål
Syftet med kursen är att studenten utifrån tidigare förvärvade kunskaper, självständigt ska planera,
genomföra och presentera ett eget arbete inom en given tidsram. Studenten ska genom det självständiga arbetet utveckla sina färdigheter i akademiskt skrivande och fördjupa sina ämneskunskaper.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
identifiera problemställningar och formulera frågeställningar inom ett givet ämne,
identifiera, formulera och lösa problemställningar kopplade till lantbrukets verksamhetsområden
självständigt söka, sammanställa, värdera och bedöma relevant information och data utifrån formulerad
frågeställning,
- kritiskt diskutera innehåll, resultat och slutsatser i ett vetenskapligt arbete, samt reflektera över hur
frågeställning och metodval förhåller sig till ämnets vetenskapliga och praktiska grund,
reflektera över samhälleliga och etiska aspekter samt aspekter på hållbarhet inom ämnet,
skriftligt presentera ett vetenskapligt arbete, enligt rådande praxis inom ämnet, anpassad för angiven
målgrupp och enligt givna anvisningar,
- muntligt presentera ett vetenskapligt arbete samt kritiskt granska och ge konstruktiv kritik på en annan
students arbete,
- identifiera sitt eget utvecklingsbehov av kompetens och kunskap inom området för arbetet.
Innehåll
I kursen ingår att under handledning genomföra ett självständigt arbete. Arbetet kan genomföras med utgångspunkt från befintliga data i form av experimentellt eller praktiskt arbete eller som litteraturstudie. Formen för arbetet styrs av ämnet och frågeställningen samt tillgång till lämpliga data och uppgifter. Arbetet genomförs företrädesvis i par.
Upplägget av det självständiga arbetet ska inledningsvis dokumenteras i en arbetsplan, som upprättas I samråd med handledaren.
Arbetet ska avslutningsvis redovisas skriftligt och muntligt, i seminarieform eller motsvarande och enligt givna anvisningar. I kursen ingår att genomföra en opposition där förmågan att ge konstruktiv kritik examineras.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig rapport och muntlig presentation, samt godkänd opposition på annan students arbete. Om arbetet genomforts i par ska vars och ens individuella insats ska tydligt framgå for examinator av såväl den skriftliga som muntliga redovisningen. Arbetsinsatsen och omfattningen pa arbetet ska motsvara 15 hp för var och en av studenterna, och var och en ska uppfylla samtliga lärandemål.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för biosystem och teknologi