Ledarskap och organisation
Information från kursledaren
Distansundervisning
Med anledning av pågående pandemi kommer kursen att ges (i huvudsak) på distans via Zoom. För de som har möjlighet kommer vi att genomföra praktiska övningar i ledarskap och gruppdynamik ute i parken på Campus i Alnarp. Dessa övningar är frivilliga och ska ses som inspiration. De kommer inte att påverka examinationen. Preliminärt är dessa övningstillfällen: 13/11 kl 9-12 20/11 kl 9-12 27/11 kl 9-12 4/12 kl 9-12 8/12 hela dagen tillsammans med FÖ0467, FÖ0464 & FÖ0433
Kursvärdering
Kursvärderingen är öppen
Värderingen går att besvara till och med 2021-01-31
Andra kursvärderingar för FÖ0370
Kursplan
FÖ0370 Ledarskap och organisation, 15,0 Hp
Leadership and organisationKursplan fastställd
2010-11-11Ämnen
Företagsekonomi LantbruksvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav (G1F)Betygsskala
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande minst 90 hp varav 30 hp inom ämnet företagsekonomi.Mål
Kursen ger grundläggande kunskaper och tillämpningar i ledarskap och organisation. Detta ger en möjlighet att vara bättre förberedd för framtida uppgifter som företagsledare (arbetsledare) eller chef.Studenten skall efter genomgången kurs kunna
- beskriva och förklara ledarskaps- och organisationsteorier,
- förstå och tillämpa ledarskap som handling och social relation,
- förstå och tillämpa kommunikationsplanering
- analysera betydelsen av chefen och ledarens roll relaterat till medarbetarskapet och företagandet
Innehåll
Kursen bygger på föreläsningar, övningar, seminarier och inläsning av litteratur. Kursen består av tre delmoment och som examineras var för sig. Dessa delmoment är: a) Att vara chef & ledare, b) Om medarbetarskap c) Företagandet.Ämnesområden som behandlas berör bl. a. traditionella perspektiv på ledarskap, ledarskap som handling och social relation, att leda två tillsammans, ledarskap och entreprenörskap, chefers lärande i sociala nätverk, kommunikationsplanering, att leda arbetsmiljöarbete, att leda styrelsearbete, anställning av personal, arbetsmotivation, att ge feedback, relationer och roller, om konflikter, teamwork, om mål för organisationer, samarbetspartner och hantera relationer med omvärlden, drivkrafter och planerad organisationsförändring, retorik och presentationsteknik.
Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända skriftliga och/eller muntliga tentamina och redovisningar av projekt- och referatuppgifter samt aktivt deltagande i obligatoriska moment.- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Ytterligare information
Kursen ges på heltid.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för arbetsvetenskap, ekonomi och miljöpsykologiKompletterande uppgifter
Betygskriterier
För godkänd kurs ska samtliga delar vara godkända:
- 3 individuella inlämningsuppgifter (u,3,4,5)
- Redovisning projektarbete (gruppuppgift, hela gruppen tilldelas samma betyg: u,g)
- Projektrapport (gruppuppgift, hela gruppen tilldelas samma betyg: u,3,4,5)
- Individuell skriftlig hemtentamen (u,3,4,5)
Lärmål/betyg: |
Beskriva och förklara ledarskaps- och organisationsteorier |
Analysera betydelsen av chefen och ledarens roll relaterat till medarbetarskapet och företagandet |
5 |
Studenten diskuterar och problematiserar en given situation utifrån flera olika teorier och modeller. Studenten kombinerar flera olika teorier inom området ledarskap och organisation för att föreslå ett tillämpbart ledarbeteende. |
|
4 |
Studenten beskriver hur olika ledarskaps- och organisationsteorier kan tillämpas på en given situation. |
|
3 |
Studenten beskriver och förklarar ledarskaps- och organisationsteorier som tas upp i kursen. |
Studenten redogör för betydelsen av ledarens roll relaterat till medarbetarskapet och företagandet. |
Lärmål/betyg: |
Förstå och tillämpa ledarskap som handling och social relation |
Förstå och tillämpa kommunikationsplanering |
5 |
|
|
4 |
||
3 |
Studenten beskriver och förklarar ledarskap som handling (beteende) och social relation (samspel mellan människor). |
Studenten tillämpar verktyg och principer för god kommunikation i en given situation. |
Examinations-form |
Inlämningsuppgifter
|
Inlämningsuppgifter |
Slutbetyget baseras på 5 betygsatta moment samt ett moment som enbart behöver vara godkänt. Alla moment är likvärdiga när slutbetyget sätts.
Betyg 3: (3,3,3,3,3,g)
Betyg 4: minst (3,3,4,4,4,g)
Betyg 5: minst (3,4,4,5,5,g)