Kvalitets- och miljöledning - fördjupad teori i organisation och marknadsföring
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2021-03-16 och 2021-03-30Andra kursvärderingar för FÖ0393
Läsåret 2019/2020
Kvalitets- och miljöledning - fördjupad teori i organisation och marknadsföring (FÖ0393-30191), Uppsala 2020-01-20 - 2020-03-24Läsåret 2018/2019
Kvalitets- och miljöledning - fördjupad teori i organisation och marknadsföring (FÖ0393-30191), Uppsala 2019-01-21 - 2019-03-25Läsåret 2017/2018
Kvalitets- och miljöledning - fördjupad teori i organisation och marknadsföring (FÖ0393-30191), Uppsala 2018-01-15 - 2018-03-20Läsåret 2016/2017
Kvalitets- och miljöledning - fördjupad teori i organisation och marknadsföring (FÖ0393-30191), Uppsala 2017-01-16 - 2017-03-21Läsåret 2015/2016
Kvalitets- och miljöledning - fördjupad teori i organisation och marknadsföring (FÖ0393-30191), Uppsala 2016-01-18 - 2016-03-21Läsåret 2014/2015
Kvalitets- och miljöledning - fördjupad teori i organisation och marknadsföring (FÖ0393-30191), Uppsala 2015-01-19 - 2015-03-29Läsåret 2013/2014
Kvalitets- och miljöledning - fördjupad teori i organisation och marknadsföring (FÖ0393-30191), Uppsala 2014-01-20 - 2014-03-30Kursplan
FÖ0393 Kvalitets- och miljöledning - fördjupad teori i organisation och marknadsföring, 15,0 Hp
Quality and Environmental Management - Continued Organization Theory and MarketingKursplan fastställd
2012-10-03Ämnen
FöretagsekonomiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Tenta | 5,00 | 1002 |
Obligatorier | 5,00 | 1003 |
Projekt | 5,00 | 1004 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav (G2F)Betygsskala
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
60 hp företagsekonomi och 15 hp biologi/ekologi/miljökunskap/lantbruksvetenskap/ skogsvetenskap eller motsvarande ämne som ger insikt i miljöproblematikMål
Efter genomgången kurs skall studenten:- utifrån organisationsteorier inom t.ex. ledarskap, motivation, kultur och organisationsförändring kunna analysera, diskutera och kritiskt reflektera kring kvalitets- och miljörelaterade problem i företag och andra organisationer samt kunna föreslå och argumentera för lösningar på dessa problem,
- utifrån marknadsföringsteorier inom t.ex. kommunikation, varumärkeshantering och relationsbyggande kunna analysera, diskutera och kritiskt reflektera kring kvalitets- och miljörelaterade problem i företag och andra organisationer samt kunna föreslå och argumentera för lösningar på dessa problem,
- kunna redogöra för organisationers kvalitets- och miljöproblem och sambanden mellan dessa samt kunna redogöra för uppbyggnaden av ledningssystem inom kvalitet och miljö,
- kunna förklara och använda begrepp och modeller inom kvalitets- och miljömanagement,
- kunna redogöra för och diskutera metoder, förutsättningar, drivkrafter och hinder för att bedriva kvalitets- och miljöarbete inom olika organisationer.
Innehåll
Kursen tar en utgångspunkt i:- organisationers kvalitets- och miljöproblem, intressenter för detta arbete samt praktiska exempel på kvalitets- och miljöarbete inom olika organisationer,
- teorier kring standardisering samt konkreta managementstandarder/ledningssystem med extra fokus på kvalitets- och miljöledningssystem (ledningssystemens uppbyggnad, ledningsprinciper, revision),
- metoder, förutsättningar, drivkrafter och hinder för kvalitets- och miljöledning inom olika organisationer.
Denna tillämpning används för att analysera, diskutera och kritiskt reflektera kring:
- organisation, ledning och marknadsföring av kvalitets- och miljöarbete,
- organisationsteori kring t.ex. ledarskap, motivation, kultur och organisationsförändring,
- marknadsföringsteori kring t.ex. kommunikation, varumärkeshantering och relationsbyggande,
- aktuell forskning inom ledning av organisationer kring kvalitets- och miljöfrågor.
Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd kurs förutsätter: godkänd tentamen, godkänt projektarbete, godkända inlämningsuppgifter och övningar samt aktivt deltagande vid obligatoriska moment. I examinationen av projektet ingår även att ha rollen som konstruktiv opponent för ett annat projekt.- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningens regelsamling.