Entreprenörskap och hållbar utveckling - organisationsteori II
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för FÖ0443
Läsåret 2020/2021
Entreprenörskap och hållbar utveckling - organisationsteori II (FÖ0443-10207) 2020-08-31 - 2020-11-01Läsåret 2019/2020
Entreprenörskap och hållbar utveckling - organisationsteori II (FÖ0443-10170) 2019-09-02 - 2019-10-31Läsåret 2018/2019
Entreprenörskap och hållbar utveckling - organisationsteori II (FÖ0443-10233) 2018-09-03 - 2018-11-05Kursplan
FÖ0443 Entreprenörskap och hållbar utveckling - organisationsteori II, 15,0 Hp
Entrepreneurship and Sustainable Development - organization theory IIKursplan fastställd
2017-11-15Ämnen
FöretagsekonomiUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav (G1F)Betygsskala
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 30 hp företagsekonomi. Förkunskapskravet kan också uppfyllas på annat sätt som ger motsvarande kunskaper.Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:- redogöra för entreprenörskapsforskningens begreppsbildning,
- diskutera interaktionen mellan individer och kontext i entreprenöriell utveckling, med stöd från teorin,
- använda organisationsteori för att analysera förändring och ledarskap i företag som utvecklas och växer,
-analysera och kritiskt diskutera hur entreprenöriell utveckling bidrar till ett mer hållbart samhälle.
Innehåll
Kursen består av tre huvudaktiviteter, 1) föreläsningar och inläsning av akademiska artiklar, där deltagarnas grundförståelse för entreprenörskapslitteratur utvecklas; 2) fallseminarier, där deltagarnas analytiska förmåga utvecklas; och 3) ett empiriskt projekt, där ett kritiskt och reflektivt förhållningsätt stimuleras.Kursen använder centrala organisationsteoretiska begrepp för att förstå och analysera etablering, utveckling och tillväxt i ny verksamhet. Förståelse för den utvecklingsprocess genom vilken en verksamhet går från att vara sårbart och ny, till att bli hållbar och etablerad står i fokus. Särskilt beaktas förändring, lärande, innovation och samspelet mellan ett öppet system och dess omgivning.
Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd tentamen.Godkända inlämningsuppgifter.
Godkänt projektarbete.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningens regelsamling.