Organisering för hållbarhet – Organisationsteori I
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för FÖ0455
Läsåret 2019/2020
Organisering för hållbarhet – Organisationsteori I (FÖ0455-10204), Uppsala 2019-09-02 - 2019-10-31Läsåret 2018/2019
Organisering för hållbarhet – Organisationsteori I (FÖ0455-10204), Uppsala 2018-09-03 - 2018-11-05Kursplan
FÖ0455 Organisering för hållbarhet – Organisationsteori I, 15,0 Hp
Organizing for sustainability - Organizational theory IKursplan fastställd
2017-11-15Ämnen
Företagsekonomi MiljövetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Uppgift | 3,00 | 1002 |
Tentamen | 12,00 | 1003 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav (G1N)Betygsskala
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande grundläggande behörighet samt Ma C, Sh A.Mål
Kursens syfte är att ge studenter grundläggande förståelse för företagsekonomi och kunskaper kring de begrepp och modeller som används för att beskriva och diskutera företags organisering. Kursen ska dessutom ge en introduktion till utbildningsprogrammet och ge övning i generiska färdigheter.Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Beskriva ett företags struktur, kultur, ledarskap och strategi med hjälp av begrepp och modeller från organisationsteorin.
- Redogöra för organisationens samspel med omvärlden.
- Visa förmåga att använda organisationsteoretiskt grundade begrepp och modeller i övningar.
- Tillämpa olika organisationsteoretiska perspektiv.
- Översiktligt beskriva hållbarhet som begrepp.
- Söka, kritiskt bearbeta och diskutera vetenskaplig litteratur i tal och skrift.
- Redovisa utfört arbete såväl skriftligt som muntligt.
Innehåll
Kursen genomförs med föreläsningar och gästföreläsningar, seminarier, övningar och studiebesök.Kursen ger en introduktion till företagets värld och organisationsteoretiska perspektiv, med exempel på företag utifrån perspektivet hållbar utveckling.
Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd tentamen.Godkända seminarier.
Godkända övningar.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningens regelsamling.