Marknadsföring, ansvarstagande och etik
Kursens delas in i två huvuddelar. En teoretisk del där aktiviteter såsom föreläsningar och uppgifter fokuserar på grundläggande begrepp och koncept för etisk och ansvarsfull marknadsföring. En empirisk del som innehåller aktiviteter såsom fallstudier, studiebesök och/eller gästföreläsningar som förankrar teoretiska koncept med empirisk kontext.
Kursen innehåller litteraturstudier, fallstudier och skrivuppgifter som belyser den konceptuella och empiriska utvecklingen inom marknadsföringsområdet med explicit hänsyn till sociala, miljömässiga, ekonomiska och etiska dimensioner.
Information från kursledaren
A warm welcome to the Swedish University of Agricultural Sciences and the course Marketing, responsibility and ethics!
Below, you will find general information about the student account, registration for the course and other practical information:
The student account
You will need your student account to access e.g. your e-mail, Ladok and Canvas. For information regarding how to create your student account, see here: https://student.slu.se/en/study-support/it-support/support/new-student---start/
Registration for the course
Your registration is part of a roll-call for programme students. If you are a taking this as an independent course, please contact econ-edu@slu.se
If you have been admitted to the course with conditions, you need to send your credit list to the course leader who will review them and decide if you can register. Do this as soon as possible as reviewing credits may take a few days due to the course start.
Educational support
If you are entitled extra educational support, please inform the course leader at the start of the course so that special arrangements can be made. For educational support for an exam, contact the educational administrator at econ-edu@slu.se along with your certificate from Nais 15 workings days prior to the examination. More information here: https://student.slu.se/en/study-support/study-support/funka/.
Discontinuation of a course
If you want to discontinue the course, you should immediately notify the educational administrators at econ-edu@slu.se, who in turn will inform the course leader and register a non-completion of the course in Ladok after your approval. You are also able to register an early non-completion of the course (within three weeks after course start) in Ladok yourself.
Exams
You will automatically be registered for the first exam of the course in Ladok Student. You can find your anonymity code in Ladok Student. Please note that you still have to register yourself for the re-exam in Ladok Student. This applies only to exams and re-exams within the Department of Economics.
Corrected exams can usually be collected Wednesdays from 12.30 - 14.30 in room D416 or D417 in Ulls Hus. Due to Covid, it is best to contact econ-edu@slu.se to get help with collection of your exam.
Are you a new student? Find more information here: https://student.slu.se/en/studies/new-student/uppsala/.
Do not hesitate to contact us at econ-edu@slu.se if you have any questions!
Kind regards,
The administration
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
FÖ0445-10238 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för FÖ0445
Läsåret 2023/2024
Marknadsföring, ansvarstagande och etik (FÖ0445-10369)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
Marknadsföring, ansvarstagande och etik (FÖ0445-10145)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2020/2021
Marknadsföring, ansvarstagande och etik (FÖ0445-10208)
2020-08-31 - 2020-11-01
Läsåret 2019/2020
Marknadsföring, ansvarstagande och etik (FÖ0445-10171)
2019-09-02 - 2019-10-31
Läsåret 2018/2019
Marknadsföring, ansvarstagande och etik (FÖ0445-10231)
2018-09-03 - 2018-11-11
Kursplan och övrig information
Kursplan
FÖ0445 Marknadsföring, ansvarstagande och etik, 15,0 Hp
Marketing, Responsibility and EthicsÄmnen
Företagsekonomi FöretagsekonomiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Individuella uppgifter | 6,0 | 0402 |
Grupparbete | 6,0 | 0403 |
Tentamen | 3,0 | 0404 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
120 hp högskolestudier, varav minst 90 hp företagsekonomi. Engelska 6. Förkunskapskravet kan också uppfyllas på annat sätt som ger motsvarande kunskaper.Mål
Kursen syftar till att problematisera etik och ansvarstagande inom marknadsföring med ett fokus på hållbar utveckling.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
kritiskt diskutera begränsningar inom marknadsföring i relation till hållbar utveckling,
redogöra centrala begrepp och perspektiv för ansvarsfull marknadsföring och etik i olika sammanhang,
analysera och kritiskt reflektera kring marknadsföring utifrån perspektivet etiskt och ansvarsfullt företagande.
Innehåll
Kursens delas in i två huvuddelar. En teoretisk del där aktiviteter såsom föreläsningar och uppgifter fokuserar på grundläggande begrepp och koncept för etisk och ansvarsfull marknadsföring. En empirisk del som innehåller aktiviteter såsom fallstudier, studiebesök och/eller gästföreläsningar som förankrar teoretiska koncept med empirisk kontext.
Kursen innehåller litteraturstudier, fallstudier och skrivuppgifter som belyser den konceptuella och empiriska utvecklingen inom marknadsföringsområdet med explicit hänsyn till sociala, miljömässiga, ekonomiska och etiska dimensioner.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd tentamen.
Godkända inlämningsuppgifter.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för ekonomi
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
- Grade Module - Written assignments M1, M2 and M3 (30%) – graded U-5
Grading criteria |
Meaning |
Assessment |
Readability |
The student demonstrate competence in written communication through the presentation of a well structured and high quality report in English |
0: not acceptable 1: acceptable 2: Good 3: Very good |
Referencing |
The student demonstrate information literacy skills as well as competence in proper use of references in text |
0: not acceptable 1: Good 2: Very Good |
Relevance |
The student demonstrate theoretical and conceptual knowledge within the marketing field with particular reference to empirical relevance for corporate responsibility and ethics |
0: Not acceptable 1: Good 2: Very good |
Critical Discussion |
The student demonstrate the ability to initiate and articulate a critical discussion |
0: Not acceptable 1: Acceptable 2: Good 3: Very Good |
Scoring |
Max point per assignment is 10 p Max point for all 3 assignments is 30 p The grade in this module is based on a summary of all three assignments as detailed in the column on the right |
Grade U: 0-17 Grade 3: 18-23 points Grade 4: 24-26 points Grade 5: 27-30 points |
- Grade Module - Written exam: (30%) graded U-5
5 |
Demonstrate a deep and comprehensive understanding of key concepts by achieving at least 90% on the written exam |
4 |
Demonstrate a comprehensive understanding of key concepts by achieving at least 80% on the written exam |
3 |
Demonstrate knowledge of key concepts by achieving at least 60% on the written exam |
U |
Insufficient understanding of the terms, models, principles and their application. |
- Grade Module - Group Project work (40%) graded pass/ fail
Grading criteria |
Meaning |
Assessment |
Readability |
The student group demonstrate competence in written communication through the presentation of a well structured and high quality report in English |
Pass/ Fail
|
Referencing |
The student group demonstrate information literacy skills as well as competence in proper use of references in text |
Pass/ Fail
|
Relevance |
The student group demonstrate theoretical and conceptual knowledge within the marketing field with particular reference to empirical relevance for corporate responsibility and ethics |
Pass/ Fail
|
Critical Discussion |
The student group demonstrate the ability to articulate a critical discussion in both written and oral |
Pass/ Fail
|
Active Participation |
The student group submit report on time, present their work at the seminar and provides oral and written feedback to another group |
Pass/ Fail |
Litteraturlista
- Marketing & Sustainability: Why and how sustainability is changing current marketing practices Författare: Guyader, O., Ottosson, M. and Parment, A ISBN: 978-91-44-13986-9 [Marketing & Sustainability: Why and how sustainability is changing current marketing practices] (https://www.studentlitteratur.se/kurslitteratur/foretagsekonomi/marknadsforing-och-forsaljning/marketing--sustainability) Kommentar: The coursebook covers some basic concepts relevant for this course, but complementary reading is required. A list of complementary reading such as journal articels will be provided via the teachingplatform Canvas at coursestart.