Pedagogik i hästverksamhet
Information från kursledaren
2020-09-10
Översiktsplan för pedagogik i hästverksamhet 20/21
2020-09-07
Välkommen till kursen HO0106 "Pedagogik i hästverksamhet 20/21 på Flyinge.
Här kan ni hitta grundläggande information om er kurs i "Pedagogik i hästverksamhet" för läsåret 20/21. Mer information hittar ni på kurssidan i Canvas här hittar ni även aktuellt schema för er kurs.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
HO0106-20057 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för HO0106
Läsåret 2020/2021
Pedagogik i hästverksamhet (HO0106-20058)
2020-11-02 - 2021-06-06
Läsåret 2019/2020
Pedagogik i hästverksamhet (HO0106-20140)
2019-11-01 - 2020-06-07
Läsåret 2019/2020
Pedagogik i hästverksamhet (HO0106-20145)
2019-11-01 - 2020-06-07
Läsåret 2018/2019
Pedagogik i hästverksamhet (HO0106-10178)
2018-09-03 - 2019-06-09
Läsåret 2018/2019
Pedagogik i hästverksamhet (HO0106-10191)
2018-09-03 - 2019-03-31
Läsåret 2017/2018
Pedagogik i hästverksamhet (HO0106-10230)
2017-08-28 - 2018-06-03
Läsåret 2017/2018
Pedagogik i hästverksamhet (HO0106-10244)
2017-08-28 - 2018-03-25
Kursplan och övrig information
Kursplan
HO0106 Pedagogik i hästverksamhet, 5,0 Hp
Pedagogics in horse businessÄmnen
Hippologi HippologiUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Naturkunskap 2 (kan ersättas av Bi 1, Fy 1a, Ke 1 eller Bi 1, Fy 1b1+1b2, Ke 1)Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1
Godkänt Antagningsprov
Mål
Syftet med kursen är att ge grunder i pedagogik och didaktisk förmåga applicerat i hästverksamhet.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
redogöra för grundläggande begrepp inom pedagogic,
beskriva hur lärande sker samt kunna sätta detta i relation till sin egen lärstil i samband med undervisning inom hästverksamhet,
redogöra för grunderna i kommunikation,
muntligt presentera och diskutera en hippologisk frågeställning,
förklara grupprocesser på en grundläggande nivå samt redogöra för hur människor fungerar och utvecklas i grupp,
beskriva grunderna i undervisningsmetodik samt planera och under handledning genomföra praktisk och teoretisk undervisning inom verksamhet med häst.
Innehåll
I föreläsningsform ger kursen en introduktion i pedagogikämnet som vetenskap och ger en översikt i pedagogiska modeller och metoder. Genom föreläsningar belyses pedagogiska teorier samt pedagogikens utveckling ur ett historiskt perspektiv inkluderat utbildningshistoria inom hästsektorn. Studenten studerar begrepp såsom lärstilar, mål, motivation, självkännedom och ledarrollen och kopplar detta till situationer i hästverksamhet. Kursen innehåller teori och övningar i grundläggande kommunikation och återkoppling i anknytning till hästverksamhet. Studenten tränar att välja lämplig presentationsteknik utifrån hippologiämne och tänkt målgrupp i en hästverksamhet. I övningsform studerar studenten olika grupprocesser. Kursen innehåller grunder i undervisningsmetodik och studenten övar under handledning att undervisa elever i praktiska och teoretiska moment i hästverksamhet med beaktande av säkerhets- och djurskyddsaspekter. I kursen ingår obligatoriska övningar.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd muntlig tentamen, godkända inlämningsuppgifter, godkänt praktiskt prov samt godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övergångsbestämmelser
Examination: Minst tre omprov ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning. Obligatoriska moment: Minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav ska erbjudas inom två år efter beslut om nedläggning.Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Utbildningsanordnaren tillhandahåller de hästar som är en förutsättning för utbildningens genomförande. Med beaktande av hästarnas välfärd åligger det studenterna att ansvara för skötseln av, i utbildningen ingående hästar. Även skötsel av dessa hästars utrusning, stall och närmiljö åligger studenten .Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Litteraturlista
- Litteraturlista 1) "Coaching skills for riding teachers" kap 2-3 Författare: Auty, I ISBN: 978-1-905693-08-5 1) "Kommunikation och konflikthantering" Författare: Maltén, A Kommentar: Kap 1-5 Studentlitteratur
- "Samspel i grupp" Författare: Nillson, B Kommentar: Kap 1-3 och 7-9. Lund: Studentlitteratur
- "Lärandets hur" Författare: Pettersen, R Kommentar: (2010) Lund: Studentlitteratur
- "Pedagogisk filosofi" Författare: Stensmo, C Kommentar: (2007) Valda delar tillhandahålls av kursledning Lund: Studentlitteratur
- "Lärande" Författare: Illeris, K Kommentar: (2007) kap 1-10 referenslitteratur Lund: Studentlitteratur
- Metoder - Undervisning och framträdanden Författare: Långström, S Viklund, U Kommentar: (2010) Referenslitteratur Lund: Studentlitteratur
- "Vart vill vi -Ridskoleelever och lärares olika målbilder" Författare: Moberg, K Kommentar: Kandidatarbete, Hippologi SLU