Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet
Genom föreläsningar belyses pedagogiska teorier samt pedagogikens utveckling ur ett historiskt perspektiv. Studenterna studerar teorier om ledarskap, gruppsykologi och lärande och omsätter dessa i praktiska situationer som exempelvis konflikthantering.
Studenterna studerar teoretiskt och praktiskt barns och ungdomars motoriska, psykiska och sociala utveckling i relation till den verksamhet som finns på ridskolor. Studenten får inblick i olika fysiska och psykiska funktionsnedsättningar samt hur man anpassar undervisning efter dessa.
Studenten planerar, genomför och utvärderar gruppundervisning. Studenten övar även att anpassa sin undervisning efter olika individer i en grupp. Vid upprepade tillfällen under kursen övar studenten att planera och genomföra praktisk arbetsledning och handledning i hästhållning och hästhantering med god säkerhet och god hästhållning som utgångspunkt. Studenten reflekterar över och värderar den egna insatsen som lärare och ledare.
Studenten får formulera en individuell pedagogisk grundsyn utifrån etiska och moraliska ställningstaganden. Studenten studerar hur ridskoleverksamhet bedrivs utifrån en medveten syn på elev och häst, hästsyn och säkerhetsaspekter samt även översiktlig kunskap i krishantering.
I kursen studerar studenten översiktligt idrottspsykologi och idrottsfysiologi samt kosthållning med målet att kunna förmedla betydelsen av god hälsa i samband med ridskole- och hästverksamhet. Studenten genomför ett obligatoriskt grupparbete med tillhörande redovisning inom området ledarskap. I kursen är moment i undervisningsmetodik och arbetsledning obligatoriska.
Information från kursledaren
2020-08-31
Översiktsplan
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
HO0111-10112 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för HO0111
Läsåret 2021/2022
Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet (HO0111-10165)
2021-08-30 - 2022-03-23
Läsåret 2021/2022
Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet (HO0111-10201)
2021-08-30 - 2022-03-23
Läsåret 2020/2021
Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet (HO0111-10111)
2020-08-31 - 2021-03-23
Läsåret 2019/2020
Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet (HO0111-10254)
2019-09-02 - 2020-03-24
Läsåret 2019/2020
Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet (HO0111-10271)
2019-09-02 - 2020-03-24
Läsåret 2018/2019
Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet (HO0111-10180)
2018-09-03 - 2019-03-31
Läsåret 2018/2019
Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet (HO0111-10214)
2018-09-03 - 2019-03-31
Kursplan och övrig information
Kursplan
HO0111 Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet, 15,0 Hp
Pedagogics and leadership in horse businessÄmnen
Hippologi HippologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Undervisningsmetodik I | 3,0 | 0302 |
Lärarrollen | 2,0 | 0303 |
Ridskoleverksamhet | 3,0 | 0304 |
Ledarskap teori | 2,0 | 0305 |
Barn och ungdom | 2,0 | 0306 |
Undervisningsmetodik II | 1,0 | 0307 |
Ledarskap praktik | 2,0 | 0308 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
45 hp hippologi varav kurserna Hästens biologi och handhavande, 20 hp, Hippologisk baskurs, 10 hp och Pedagogik i hästverksamhet, 5 hpMål
Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper inom pedagogik och didaktik med tillämpning i praktisk ridskoleverksamhet. Därtill syftar kursen till att ge insikt i ledarrollen och ledarskapets betydelse i hästverksamhet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
förklara olika teoretiska perspektiv inom pedagogik och ledarskap,
formulera en egen pedagogisk grundsyn utifrån etiska och moraliska ställningstaganden och sätta den i relation till en framtida lärarroll,
diskutera barns och ungdomars motoriska, psykiska och sociala utveckling i relation till den verksamhet som finns på ridskolor,
beskriva betydelsen av att vara en god förebild i hästverksamhet med utgångspunkt i säkerhetsaspekter och självkännedom i ledarrollen,
redogöra för innebörden av ledarrollen samt kunna reflektera och diskutera över eget och andras ledarskap i hästnära verksamhet,
planera, genomföra och utvärdera undervisning i ridning och hästkunskap såväl individuellt som i grupp samt individuellt i grupp,
redogöra för grunderna i ridskoleverksamhet med utgångspunkt från en human elevsyn, samt en funktionell och hållbar hästhållning och arbetsmiljö,
identifiera olika elevers och gruppers önskemål om, behov av och förutsättningar för utveckling samt under handledning anpassa praktisk och teoretisk undervisning till detta med hänsyn taget till hästarnas förutsättningar.
Innehåll
Genom föreläsningar belyses pedagogiska teorier samt pedagogikens utveckling ur ett historiskt perspektiv. Studenterna studerar teorier om ledarskap, gruppsykologi och lärande och omsätter dessa i praktiska situationer som exempelvis konflikthantering.
Studenterna studerar teoretiskt och praktiskt barns och ungdomars motoriska, psykiska och sociala utveckling i relation till den verksamhet som finns på ridskolor. Studenten får inblick i olika fysiska och psykiska funktionsnedsättningar samt hur man anpassar undervisning efter dessa.
Studenten planerar, genomför och utvärderar gruppundervisning. Studenten övar även att anpassa sin undervisning efter olika individer i en grupp. Vid upprepade tillfällen under kursen övar studenten att planera och genomföra praktisk arbetsledning och handledning i hästhållning och hästhantering med god säkerhet och god hästhållning som utgångspunkt. Studenten reflekterar över och värderar den egna insatsen som lärare och ledare.
Studenten får formulera en individuell pedagogisk grundsyn utifrån etiska och moraliska ställningstaganden. Studenten studerar hur ridskoleverksamhet bedrivs utifrån en medveten syn på elev och häst, hästsyn och säkerhetsaspekter samt även översiktlig kunskap i krishantering.
I kursen studerar studenten översiktligt idrottspsykologi och idrottsfysiologi samt kosthållning med målet att kunna förmedla betydelsen av god hälsa i samband med ridskole- och hästverksamhet. Studenten genomför ett obligatoriskt grupparbete med tillhörande redovisning inom området ledarskap. I kursen är moment i undervisningsmetodik och arbetsledning obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd muntlig och skriftlig tentamen.
Godkända inlämningsuppgifter och praktiska prov.
Godkänt deltagande i obligatoriska moment.
Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övergångsbestämmelser
Examination: Minst tre omprov ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning. Obligatoriska moment: Minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav ska erbjudas inom två år efter beslut om nedläggning.Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för anatomi, fysiologi och biokemi
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Litteraturlista
- Litteraturlista [Litteraturlista] (https://slunik.slu.se/kursfiler/HO0111/10112.2021/Litteraturlista_Pedagogik_och_ledarskap_i_hastverksamhet_20-21_200622.pdf)