Ny sökning
HO0119

Verksamhetsförlagd utbildning I

Kursen syftar till att ge insikt i förutsättningarna för professionell verksamhet inom hästnäringen samt till att möjliggöra träning av förvärvade kunskaper i en autentisk miljö.

Kursvärdering

Kursvärderingen är avslutad

HO0119-40103 - Sammanställning av kursvärdering

Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.

Andra kursvärderingar för HO0119

Läsåret 2022/2023

Verksamhetsförlagd utbildning I (HO0119-40102)

2023-03-22 - 2023-06-04

Läsåret 2021/2022

Verksamhetsförlagd utbildning I (HO0119-40079)

2022-03-24 - 2022-06-05

Läsåret 2021/2022

Verksamhetsförlagd utbildning I (HO0119-40092)

2022-03-24 - 2022-06-05

Läsåret 2020/2021

Verksamhetsförlagd utbildning I (HO0119-40038)

2021-03-24 - 2021-06-06

Läsåret 2020/2021

Verksamhetsförlagd utbildning I (HO0119-40039)

2021-03-24 - 2021-06-06

Läsåret 2019/2020

Verksamhetsförlagd utbildning I (HO0119-40123)

2020-03-25 - 2020-06-07

Läsåret 2019/2020

Verksamhetsförlagd utbildning I (HO0119-40124)

2020-03-25 - 2020-06-07

Läsåret 2018/2019

Verksamhetsförlagd utbildning I (HO0119-40105)

2019-03-26 - 2019-06-09

Läsåret 2018/2019

Verksamhetsförlagd utbildning I (HO0119-40107)

2019-03-26 - 2019-06-09

Kursplan och övrig information

Betygskriterier

Lärandemål

Examinationsform

Betyg 3

Mål 1. Planera och genomföra relevanta aktiviteter, självständigt och tillsammans med andra, utifrån en verksamhets behov och förutsättningar,

Genomföra ett projektarbete (projektplan, genomförande och skriftlig utvärdering i form av en rapport)

Studenten kan planera, genomföra och utvärdera ett projekt, självständigt och tillsammans med andra, utifrån verksamhetens behov.

Mål 2. Förklara och omsätta grundläggande pedagogiska färdigheter inom hippologi,

Auskultationsuppgift - Auskultera 3 lektioner med skriftlig redovisning av reflektioner.

Egen undervisning med reflektion -genomföra praktisk (4 lektioner) och teoretisk (1 lektion) undervisning i en extern utbildningsmiljö. Skriftlig inlämning av egna samt handledares reflektioner från undervisningen.

Studenten kan undervisa och reflektera o¨ver sin egen undervisning samt o¨ver undervisning med olika grupper pa° rid-/travskola mot bakgrund av sina kunskaper inom sa°va¨l hippologi som pedagogik.

Mål 4. Kommunicera, ta initiativ, vara flexibel och utöva ledarskap i en professionell miljö,

Bedöms av handledaren efter studentens delaktighet i den dagliga verksamheten.

Studenten kommunicerar, tar initiativ och är flexibel samt utövar ledarskap i en professionell miljö.

Handledaren kan intyga att studenten har varit deltagande under 80 % av den externt förlagda kurstiden och deltar i det dagliga arbetet, enligt med handledaren uppgjord plan.

Mål 3. Reflektera över djurhållning och djurskydd med ett svenskt perspektiv, samt med ett hälsoperspektiv analysera hur hästen som biologisk varelse påverkas av hantering och hästhållning i en verksamhet

Fördjupningsuppgift Ridskoleverksamhet:

Slutredovisning sker genom muntlig redovisning med stöd av inlämnad uppgift (Wången) eller ppt med gruppvis opponering (Strömsholm).

Studenten kan reflektera över djurhållning och djurskydd med ett svenskt perspektiv, samt med ett hälsoperspektiv analysera hur hästen som biologisk varelse påverkas av hantering och hästhållning i en verksamhet,

Mål 5. Reflektera över, värdera och dokumentera praktiska erfarenheter av professionell verksamhet inom hästnäringen relaterade till, inom utbildningen, tidigare inhämtad kunskap,

Fördjupningsuppgift Ridskoleverksamhet:

Dokumentera verksamheten individuellt utifrån olika frågeställningar. Fortlöpande vid obligatoriska seminarier jämföra och diskutera inhämtad information.

Studenten kan dokumentera praktiska erfarenheter av ridskoleverksamhet, relaterade till, inom utbildningen, tidigare inhämtad kunskap samt muntligt reflektera över och värdera detta.

Mål 6. Diskutera arbetsvillkor, miljö- och etikfrågor i en verksamhet ur svenskt perspektiv med visst fokus på hållbar utveckling.

Fördjupningsuppgift Ridskoleverksamhet:

Slutredovisning sker genom muntlig redovisning med stöd av inlämnad uppgift (Wången) eller ppt med gruppvis opponering (Strömsholm).

Studenten kan redogöra för grundläggande ekonomiska och organisatoriska förutsättningar och diskutera arbetsrätt och arbetsmiljöfrågor, miljö- och etikfrågor i en verksamhet ur svenskt perspektiv med visst fokus på en funktionell och hållbar verksamhet.

Litteraturlista

OBLIGATORISK LITTERATUR

Hogedal, L. (2008) Målstegen. SISU Förlag https://www.sisuforlag.se/wp-content/uploads/2021/08/malstegen.pdf


Hästnäringens yrkesnämnd.* *(2020) Trygga Hästjobb. Prevent ISBN: 9789173652698


Hästhållning med kvalitet. https://www.sisuidrottsbocker.se/wp-content/uploads/2019/11/17044-h-sth-llning-med-kvalitet-svrf.pdf


International Association of Human-Animal Interaction Organizations. (2018) Riktlinjer för djurens välfärd vid djurunderstödda insatser.


Lunde, C. (2014) Ridtjejer mer negativa till sina kroppar. Tidningen Svensk Idrottsforskning nr 3 2014.


Smith, E. (2009) The Sport of Governance – a study Comparing Swedish Riding Schools. European Sport Management Quarterly, 9:2, s.163 - 186


Svenska Ridsportförbundet. (2021)* Driva ridskola.* SISU Förlag.


Thorell, G. (2017) Framåt Marsch! Ridlärarrollen från dåtid till samtid med perspektiv på framtid. Doktorsavhandling. Utbildningsvetenskapliga fakulteten. Göteborgs Universitet


Thun, M., Bernfalk, M. & Gustaver, F. (2016, Ny utgåva kommer 2023) Ekonomi i ridsportföreningen. SISU Förlag


Trast, L-M & Thun, M. (2020) Vår ridsportförenin.g SISU Förlag


Tönnquist, B. (2012) Projektledning. Sanoma Utbildning, ISBN 9789152312650


REFERENSLITTERATUR

Björndahl, P. (2005) Det värderande ögat. Liber


Franke, A. (2011) Praktikhandledning – att lära och lära ut. Lund: Studentlitteratur


Lööw, M. (2020) Projektledning I praktiken


Miljöhusesyn http://www.miljohusesyn.nu/s/6


UNDP (2019) Globala Målen. Tillgänglig: https://www.globalamalen.se/ [2019-06-24]



Relevanta artiklar och litteratur från andra kurser som ingår i utbildningen


Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Nej Kursen ges som en programkurs: Hippologprogrammet Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 38060 SEK Nivå: Grundnivå (G2F)
Ämne: Hippologi Hippologi
Kurskod: HO0119 Anmälningskod: SLU-40103 Plats: Strömsholm Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Svenska Ansvarig institution: Institutionen för anatomi, fysiologi och biokemi Studietakt: 100%