Verksamhetsförlagd utbildning I
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
HO0119-40103 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för HO0119
Läsåret 2022/2023
Verksamhetsförlagd utbildning I (HO0119-40102)
2023-03-22 - 2023-06-04
Läsåret 2021/2022
Verksamhetsförlagd utbildning I (HO0119-40079)
2022-03-24 - 2022-06-05
Läsåret 2021/2022
Verksamhetsförlagd utbildning I (HO0119-40092)
2022-03-24 - 2022-06-05
Läsåret 2020/2021
Verksamhetsförlagd utbildning I (HO0119-40038)
2021-03-24 - 2021-06-06
Läsåret 2020/2021
Verksamhetsförlagd utbildning I (HO0119-40039)
2021-03-24 - 2021-06-06
Läsåret 2019/2020
Verksamhetsförlagd utbildning I (HO0119-40123)
2020-03-25 - 2020-06-07
Läsåret 2019/2020
Verksamhetsförlagd utbildning I (HO0119-40124)
2020-03-25 - 2020-06-07
Läsåret 2018/2019
Verksamhetsförlagd utbildning I (HO0119-40105)
2019-03-26 - 2019-06-09
Läsåret 2018/2019
Verksamhetsförlagd utbildning I (HO0119-40107)
2019-03-26 - 2019-06-09
Kursplan och övrig information
Kursplan
HO0119 Verksamhetsförlagd utbildning I, 15,0 Hp
Applied hippological practices IÄmnen
Hippologi HippologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
60 hp hippologi varav kurserna Hästens biologi och handhavande 20 hp, Hippologisk baskurs, 10 hp och Pedagogik i hästverksamhet, 5 hp samt ett av följande alternativ:• Ridkonst och hästhantering – ridhäst I, 25 hp
eller
• Ridkonst och hästhantering – islandshäst I, 25 hp
eller
• Travsport och hästhantering I, 25 hp
Mål
Kursen syftar till att ge insikt i förutsättningarna för professionell verksamhet inom hästnäringen samt till att möjliggöra träning av förvärvade kunskaper i en autentisk miljö.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
planera och genomföra relevanta aktiviteter, självständigt och tillsammans med andra, utifrån en verksamhets behov och förutsättningar,
förklara och omsätta grundläggande pedagogiska färdigheter inom hippologi,
reflektera över djurhållning och djurskydd med ett svenskt perspektiv, samt med ett hälsoperspektiv analysera hur hästen som biologisk varelse påverkas av hantering och hästhållning i en verksamhet,
kommunicera, ta initiativ, vara flexibel och utöva ledarskap i en professionell miljö,
reflektera över, värdera och dokumentera praktiska erfarenheter av professionell verksamhet inom hästnäringen relaterade till, inom utbildningen, tidigare inhämtad kunskap,
diskutera arbetsvillkor, miljö- och etikfrågor i en verksamhet ur svenskt perspektiv med visst fokus på hållbar utveckling.
Innehåll
Studenten omsätter och vidareutvecklar sina kunskaper från utbildningen i en extern professionell verksamhet inom hästnäringen. Under ungefär 80 % av den externt förlagda kurstiden deltar studenten i det dagliga arbetet och under övrig tid dokumenterar, reflekterar och redovisar studenten sina iakttagelser, erfarenheter, kunskaper och färdigheter.
Studenten studerar verksamhetens rutiner med särskilt fokus på arbetsplanering och arbetsledning för verksamhetens personal samt ur ett hållbarhetsperspektiv, i förekommande fall, även hästanläggningens skötsel. Studenten uppmuntras att formulera egna mål för lärande och utvärdera måluppfyllelse i samråd med läraren i slutet av kursen.
Studenten planerar, genomför och redovisar en mindre aktivitet i den aktuella verksamheten. Gruppdiskussioner är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Fortlöpande bedömning av den praktiska färdigheten görs i verksamheten.
Godkänd muntlig och skriftlig redovisning av inlämningsuppgifter och projektarbete, samt godkänt deltagande i obligatoriska moment krävs. Examinator inhämtar underlag med omdömen från ansvarig extern handledare.
Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övergångsbestämmelser
Examination: Minst tre omprov ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning. Obligatoriska moment: Minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav ska erbjudas inom två år efter beslut om nedläggning.Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen inleds med en introduktion och avslutas med redovisningsperiod på utbildningsorten. Kursen förläggs under övrig tid till externt företag eller organisation. Till stöd under denna externt förlagda period har studenterna en handledare på företaget/organisationen knuten till utbildningen. Studenten har även en akademisk handledare som resurs för förberedelser, frågor, diskussion, uppföljning och redovisning.Placering och fördelning av platser för VFU sker utifrån, genom avtal, uppbokade VFU-platser men kan även ske utifrån studenternas egna önskemål, dock med reservationen att platserna har förutsättningar och verksamhetsområden som gör att kursmålen kan uppfyllas.
För inriktning Ridhäst ska verksamhetsområdet vara ridskola.
För inriktning Islandshäst ska det huvudsakliga verksamhetsområdet vara ridskoleverksamhet.
För inriktning Travhäst ska huvudsakliga verksamhetsområdet vara travskola, professionell travträning eller motsvarande och hästens friskvård.
Avbruten praktik
En student kan bli underkänd och får då avbryta den praktiska utbildningen med levande djur om det finns en påtaglig risk att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada djur, annan person, sig själv eller värdefull egendom om hen fortsätter att delta i den praktiska utbildningen. En individuell åtgärdsplan ska bestämmas för studenten och delges denne skriftligen. Planen ska upprättas av kursansvarig institution i samråd med studievägledare och berörd student. I denna plan, som beslutas av programstudierektor, ska anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och när kontrollen av att dessa brister åtgärdats kan äga rum. Av planen ska också framgå hur kontrollen ska gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år. Studenten får inte delta i den praktiska undervisningen med levande djur förrän programstudierektor har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för anatomi, fysiologi och biokemi
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Lärandemål |
Examinationsform |
Betyg 3 |
Mål 1. Planera och genomföra relevanta aktiviteter, självständigt och tillsammans med andra, utifrån en verksamhets behov och förutsättningar, |
Genomföra ett projektarbete (projektplan, genomförande och skriftlig utvärdering i form av en rapport) |
Studenten kan planera, genomföra och utvärdera ett projekt, självständigt och tillsammans med andra, utifrån verksamhetens behov. |
Mål 2. Förklara och omsätta grundläggande pedagogiska färdigheter inom hippologi, |
Auskultationsuppgift - Auskultera 3 lektioner med skriftlig redovisning av reflektioner. Egen undervisning med reflektion -genomföra praktisk (4 lektioner) och teoretisk (1 lektion) undervisning i en extern utbildningsmiljö. Skriftlig inlämning av egna samt handledares reflektioner från undervisningen. |
Studenten kan undervisa och reflektera o¨ver sin egen undervisning samt o¨ver undervisning med olika grupper pa° rid-/travskola mot bakgrund av sina kunskaper inom sa°va¨l hippologi som pedagogik. |
Mål 4. Kommunicera, ta initiativ, vara flexibel och utöva ledarskap i en professionell miljö, |
Bedöms av handledaren efter studentens delaktighet i den dagliga verksamheten. |
Studenten kommunicerar, tar initiativ och är flexibel samt utövar ledarskap i en professionell miljö. Handledaren kan intyga att studenten har varit deltagande under 80 % av den externt förlagda kurstiden och deltar i det dagliga arbetet, enligt med handledaren uppgjord plan. |
Mål 3. Reflektera över djurhållning och djurskydd med ett svenskt perspektiv, samt med ett hälsoperspektiv analysera hur hästen som biologisk varelse påverkas av hantering och hästhållning i en verksamhet |
Fördjupningsuppgift Ridskoleverksamhet: Slutredovisning sker genom muntlig redovisning med stöd av inlämnad uppgift (Wången) eller ppt med gruppvis opponering (Strömsholm). |
Studenten kan reflektera över djurhållning och djurskydd med ett svenskt perspektiv, samt med ett hälsoperspektiv analysera hur hästen som biologisk varelse påverkas av hantering och hästhållning i en verksamhet, |
Mål 5. Reflektera över, värdera och dokumentera praktiska erfarenheter av professionell verksamhet inom hästnäringen relaterade till, inom utbildningen, tidigare inhämtad kunskap, |
Fördjupningsuppgift Ridskoleverksamhet: Dokumentera verksamheten individuellt utifrån olika frågeställningar. Fortlöpande vid obligatoriska seminarier jämföra och diskutera inhämtad information. |
Studenten kan dokumentera praktiska erfarenheter av ridskoleverksamhet, relaterade till, inom utbildningen, tidigare inhämtad kunskap samt muntligt reflektera över och värdera detta. |
Mål 6. Diskutera arbetsvillkor, miljö- och etikfrågor i en verksamhet ur svenskt perspektiv med visst fokus på hållbar utveckling. |
Fördjupningsuppgift Ridskoleverksamhet: Slutredovisning sker genom muntlig redovisning med stöd av inlämnad uppgift (Wången) eller ppt med gruppvis opponering (Strömsholm). |
Studenten kan redogöra för grundläggande ekonomiska och organisatoriska förutsättningar och diskutera arbetsrätt och arbetsmiljöfrågor, miljö- och etikfrågor i en verksamhet ur svenskt perspektiv med visst fokus på en funktionell och hållbar verksamhet. |
Litteraturlista
OBLIGATORISK LITTERATUR
Hogedal, L. (2008) Målstegen. SISU Förlag https://www.sisuforlag.se/wp-content/uploads/2021/08/malstegen.pdf
Hästnäringens yrkesnämnd.* *(2020) Trygga Hästjobb. Prevent ISBN: 9789173652698
Hästhållning med kvalitet. https://www.sisuidrottsbocker.se/wp-content/uploads/2019/11/17044-h-sth-llning-med-kvalitet-svrf.pdf
International Association of Human-Animal Interaction Organizations. (2018) Riktlinjer för djurens välfärd vid djurunderstödda insatser.
Lunde, C. (2014) Ridtjejer mer negativa till sina kroppar. Tidningen Svensk Idrottsforskning nr 3 2014.
Smith, E. (2009) The Sport of Governance – a study Comparing Swedish Riding Schools. European Sport Management Quarterly, 9:2, s.163 - 186
Svenska Ridsportförbundet. (2021)* Driva ridskola.* SISU Förlag.
Thorell, G. (2017) Framåt Marsch! Ridlärarrollen från dåtid till samtid med perspektiv på framtid. Doktorsavhandling. Utbildningsvetenskapliga fakulteten. Göteborgs Universitet
Thun, M., Bernfalk, M. & Gustaver, F. (2016, Ny utgåva kommer 2023) Ekonomi i ridsportföreningen. SISU Förlag
Trast, L-M & Thun, M. (2020) Vår ridsportförenin.g SISU Förlag
Tönnquist, B. (2012) Projektledning. Sanoma Utbildning, ISBN 9789152312650
REFERENSLITTERATUR
Björndahl, P. (2005) Det värderande ögat. Liber
Franke, A. (2011) Praktikhandledning – att lära och lära ut. Lund: Studentlitteratur
Lööw, M. (2020) Projektledning I praktiken
Miljöhusesyn http://www.miljohusesyn.nu/s/6
UNDP (2019) Globala Målen. Tillgänglig: https://www.globalamalen.se/ [2019-06-24]
Relevanta artiklar och litteratur från andra kurser som ingår i utbildningen