Didaktik för ridlärare
Information från kursledaren
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
HO0124-10188 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för HO0124
Läsåret 2022/2023
Didaktik för ridlärare (HO0124-10189)
2022-08-29 - 2023-06-04
Läsåret 2022/2023
Didaktik för ridlärare (HO0124-10187)
2022-08-29 - 2023-03-21
Läsåret 2021/2022
Didaktik för ridlärare (HO0124-10177)
2021-08-30 - 2022-06-05
Läsåret 2021/2022
Didaktik för ridlärare (HO0124-10178)
2021-08-30 - 2022-06-05
Läsåret 2021/2022
Didaktik för ridlärare (HO0124-10204)
2021-08-30 - 2022-03-23
Läsåret 2020/2021
Didaktik för ridlärare (HO0124-10132)
2020-08-31 - 2021-06-06
Läsåret 2020/2021
Didaktik för ridlärare (HO0124-10131)
2020-08-31 - 2021-03-23
Läsåret 2019/2020
Didaktik för ridlärare (HO0124-10274)
2019-09-02 - 2020-06-07
Läsåret 2019/2020
Didaktik för ridlärare (HO0124-10258)
2019-09-02 - 2020-01-19
Kursplan och övrig information
Kursplan
HO0124 Didaktik för ridlärare, 10,0 Hp
Didactics for riding instructorsÄmnen
HippologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Didaktik 1 | 2,5 | 0202 |
Didaktik 2 | 2,5 | 0203 |
Didaktik 3 | 2,0 | 0204 |
Didaktiv 4 | 3,0 | 0205 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
90 hp inom hippologi varav 15 hp Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet,samt
för inriktning ridhäst: 15 hp Ridkonst och hästhantering- ridhäst II, alternativt Hippologexamen ridlärare, 120 hp.
eller
för inriktning islandshäst: 15 hp Ridkonst och hästhantering - islandshäst II
Förkunskapskravet kan också uppfyllas på annat sätt som ger motsvarande kunskaper.
Mål
Kursen syftar till att ge fördjupad kunskap om och färdighet i didaktik med fokus på tillämpning i hästnära verksamhet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
undervisa elever i ridning individuellt och i grupp samt individuellt i grupp,
diskutera undervisning i ridning med hänsyn till elevers olika ålder och utbildningsnivå,
utbilda och inspirera elever till utveckling med hänsyn till individuella mål i ridkonst,
upprätta utvecklingsplaner för ekipage på kort och lång sikt med hänsyn tagen till ryttarnas potential och hästens förmåga och hållbarhet,
anpassa sin undervisning till individens och gruppens utveckling och målbild samt kunna utvärdera sin egen undervisningsinsats,
rida utbildad skolhäst i en undervisningssituation på fördjupad nivå enligt individuellt uppställda mål samt kunna reflektera över sitt eget lärande i relation till de uppställda målen,
planera och genomföra ett arrangemang eller informationstillfälle,
leda stallets arbete och delta i arbetet mot uppsatta mål med hästar, utrustning, stall och kringområden med hänsyn taget till hållbarhet, säkerhet, god arbetsmiljö, djurskydd, smittskydd, hygien samt etik.
Innehåll
Studenten studerar didaktik med fokus på ridundervisning. Student på ridhästinriktningen undervisar upp till en utbildningsnivå motsvarande Svenska Ridsportförbundets tävlingsklasser; i dressyr Medelsvår B (MsvB) och i hoppning 120. Student på islandshästinriktningen undervisar upp till en utbildningsnivå i nationell klass. Studenten tränar, under handledning, med ökad grad av självständighet, att undervisa individuellt och i grupp samt individuellt i grupp. Studenten formulerar individuella utvecklingsplaner tillsammans med elev i en grupp och diskuterar, med sin handledare, lösningar på uppkomna situationer. Studenten tränar fortlöpande att utvärdera och analysera sin egen undervisningsinsats och anpassa sin undervisning till detta. Studenten får träna samt utvärdera olika elevaktiverande metoder i ridundervisning. Studenterna tar fram en kapacitetsprofil för sin egen färdighet i ridning och motsvarande för sina elever. Studenten tränar sin personliga färdighet i ridning på hästar av olika utbildningsståndpunkt enligt upprättade utvecklingsplaner. Studenten tränar att analysera och värdera ridlära. Studenten deltar i förberedelser, genomförande och efterarbete i samband med arrangemang på ridskola eller annan ridverksamhet (inriktning islandshäst). I kursen övar studenten på muntlig och skriftlig presentation. Studenten deltar i daglig skötsel av hästar, utrustning och tillhörande anläggning och leder vid vissa tillfällen denna verksamhet i stallet.
Undervisningsmetodik och ridning ingår som obligatoriska moment.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända inlämningsuppgifter godkänd redovisning av inlämningsuppgifter samt godkända praktiska prov. Godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övergångsbestämmelser
Examination: Minst tre omprov ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning. Obligatoriska moment: Minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav ska erbjudas inom två år efter beslut om nedläggning.Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för anatomi, fysiologi och biokemi
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Litteraturlista
LITTERATURLISTA FÖR KURS INOM HIPPOLOG – KANDIDATPROGRAM
Definitioner:
***Obligatorisk litteratur *- **kurslitteratur som alla studenter förväntas ta del av (benämns inom SLU även "gemensam litteratur").
*Referenslitteratur - frivillig litteratur för vidare fördjupning (benämns inom SLU även "breddnings- och fördjupningslitteratur"). ***
Tips – frivillig litteratur av skiftande slag som kan vara bra att ha tillgång till som informationskälla.
LÄSÅR
2022 - 2023
ÅRSKURS
TRE
INRIKTNING/INRIKTNINGAR
RID, ISLAND
KURS
DIDAKTIK FÖR RIDLÄRARE
KURSKOD
HO0124
OBLIGATORISK LITTERATUR
Auty, I. (2016) The power of coaching: Releasing Surprising Potential in Equestrian Athletes. Kap 1 Kenilworth Press. US. ISBN 978-1-910016-10-7 Tillhandahålls av kursledningen.
Auty, I. (2008) Coaching Skills. Kap. 6 Kenilworth Press. US. ISBN 978-1-905693-08-5 Tillhandahålls av kursledningen.
Hassler-Scoop, J. (2002) Equestrian Education - professional development for instructors. Sid 11-55. Goals Unlimited Press. Tillhandahålls av kursledningen.
Hassler-Scoop, J. (2000) Equestrian Instruction - an integrated approach to teaching and learning. Valda delar. Goals Unlimited Press. Tillhandahålls av kursledningen.
Lundesjö Kvart, S. (2020) Konsten att undervisa ryttare, en studie om ridlärares pedagogiska praktik. Digital Comprehensive Summaries of Uppsala Dissertations from the Faculty of Educational Sciences 18. Uppsala http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-406227
Långström, S & Viklund, U. (2010) *Metoder – Undervisning och framträdande. *Lund: Studentlitteratur
Pihlgren, A. (2010) Sokratiska samtal i undervisningen. Lund: Studentlitteratur.
Waerner, T. (2015) Ridsportens ledarskap – en utmaning. En intervjustudie av nio ledare inom ridsporten. Magisteruppsats i pedagogik. Pedagogiska inst. Umeå Universitet
Wolframm, I. (2014) The Science of Equestrian Sports. Theory, Practice and Performance of the Equestrian Rider. Kap 1 – 3 och 4. Routledge, London. Tillhandahålls av kursledningen.
Zetterqvist Blokhuis, M. & Lundgren, C. (2017) Rider’s Perceptions of Equestrian Communication in Sports Dressage. Society & Animals 25 pp. 573-591. Tillhandahålls av kursledningen.
Lamperd, W., Clarke, D., Wolframm, I. & Williams, J. (2016) What makes an elite equestrian rider? Comparative Exercise Physiology, 12 (3) pp. 105-118
REFERENSLITTERATUR
Armour, K. (ed) (2011). (Walsh, J.) Sport Pedagogy: an introduction for teaching and coaching. Pearson Education Limited, United States. Tillhandahålls av kursledningen.
Blomqvist, C. & Röding, P (2010) Kap 4. *Ledarskap, -personen, reflektionen, samtalet. *Lund: Studentlitteratur
Game, A. (2001) Riding: Embodying the centaur. Body and Society. 7 (1) pp.1 – 12 Tillhandahålls av kursledningen.
Maw, S.J. (2012) What does it mean to teach Riding? A Snapshot of Contemporary Practicies in England and Western Australia. University, Perth, Western Australia. Tillhandahålls av kursledningen.
Potrac, P., Jones, R. & Armour, K. (2002) It’s All About Getting Respect’: The Coaching Behaviors of an Expert English Soccer Coach. In Sport, Education and Society, Vol 7, No. 2, pp 183-202. Tillhandahålls av kursledningen.
Smith, S. J. (2015) Riding in the Skin of the Movement: An Agogic Practice. Phenomenology & Practice, 9(1), 41-54. Tillhandahålls av kursledningen.
Uljens, M. (1997) Didaktik, Kap 1, 2, 3, 6 och 9 Lund: Studentlitteratur