Ny sökning
HO0136

Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet II

Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper om lärarrollen, ledarskap, projektledning, undervisningsmetodik samt barns och ungdomars utveckling med tillämpning i praktisk hästverksamhet.

Information från kursledaren

Kursvärdering

Kursvärderingen är ännu inte aktiverad

Kursvärderingen är öppen mellan 2025-03-17 och 2025-04-07

Andra kursvärderingar för HO0136

Läsåret 2024/2025

Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet II (HO0136-10203)

2024-09-02 - 2025-03-24

Läsåret 2023/2024

Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet II (HO0136-10144)

2023-08-28 - 2024-03-19

Läsåret 2023/2024

Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet II (HO0136-10150)

2023-08-28 - 2024-03-19

Läsåret 2022/2023

Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet II (HO0136-10180)

2022-08-29 - 2023-03-21

Läsåret 2022/2023

Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet II (HO0136-10181)

2022-08-29 - 2023-03-21

Kursplan och övrig information

Litteraturlista

OBLIGATORISK LITTERATUR

Ahrne, G. & Svensson, P. 2022. Handbok i kvalitativa metoder. Liber. ISBN: 9789147112241.

Auty, I. (2008) Coaching Skills. Kap 6 och 8. Kenilworth Press. US. ISBN 978-1-905693-08-5

Blomqvist, C. & Röding, P (2010) *Ledarskap, -personen, reflektionen, samtalet. *Lund: Studentlitteratur

Carlsson, C., Nilsson Ranta, D. & Traeen, B. (2015) Mentalizing and Emotional Labor Facilitate Equine-Assisted Social Work with Self-harming Adolescents. Child Adolescents Social Work Journal 32: 329-339. http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1461573/FULLTEXT01.pdf

Gren, J. (2007) Etik i pedagogiskt vardagsarbete. s. 13 - 64, 208 - 211, Liber AB. Tillhandahålls av kursledningen.

Hedenborg, S., Torell Palmquist, G. & Rosén, A. (2021). The Emergence of the Swedish Horse-Riding School from the Mid-Twentieth Century, The International Journal of the History of Sport, 38:6, 607-630. https://doi.org/10.1080/09523367.2021.1959321

Lundesjö Kvart, S. (2020) Instructions in horseback riding – The collaborative achievement of an instructional space. Learning, Culture and Social Interaction. 25(2020) 100253 https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2018.10.002

Lundgren, C. (2017) Ridtränares kommunikation under privatlektioner i dressyr: en samtalsanalytisk studie. Scandinavian Sport Studies, 8, s. 67 - 86 https://sportstudies.org/wp-content/uploads/2017/10/067-086_vol_8_lundgren.pdf

Långström, S & Viklund, U. (2010) *Metoder – Undervisning och framträdande. *Lund: Studentlitteratur

Lööw, M. (2020) Projektledning I praktiken

Maltén, A. (2003) Att undervisa – en mångfasetterad utmaning. Kap 3 - 5*** **Lund: *Studentlitteratur. Tillhandahålls av kursledningen.

Rosén A., Torell Palmquist, G. and Hedenborg, S. (2021) The Competent Child and (in)Competent Others. Horse-riding School Activities for Preschool Children. Sport in Society - Cultures, Commerce, Media, Politics. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17430437.2021.2015333

Thorell, G. (2017) Framåt Marsch! Ridlärarrollen från dåtid till samtid med perspektiv på framtid. Doktorsavhandling. Utbildningsvetenskapliga fakulteten. Göteborgs Universitet

Waerner, T., Thedin Jakobsson, B., Morgan, K. & Redelius, K. (2024). Participation Rights in Youth Sport: Voices of Young Swedish Equestrians. YOUNG, 1–19http://doi:10.1177/11033088231218855

Wolframm, I. (2014) The Science of Equestrian Sports. Theory, Practice and Performance of the Equestrian Rider. Kap 1 - 2. Routledge, London. Tillhandahålls av kursledningen.

Åkesdotter, C. et al. (2018) Idrottens ledarskap. SISU Förlag

REFERENS-LITTERATUR

Barn och ungdom

Klingberg, G. & Hallberg, U. 2014. Kvalitativa metoder helt enkelt! Lund: Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-14291-3.

Ledarskap och projektledning

Forsberg, L. (2007) *Att utveckla handlingskraft, om flickors identitetsskapande processer i stallet. *Licentiatuppsats, 2007:43 Luleå tekniska universitet, Institutionen för Pedagogik och lärande. Luleå.

Forsberg, L. (2012) Manegen är krattad. Om flickors och kvinnors företagsamhet i hästrelaterade verksamheter. Avhandling. Luleå tekniska universitet, Institutionen för Pedagogik och lärande. Luleå.

Hassmén, N., Hassmén, P. & Plate, J. (2003) Idrottspsykologi. Natur & Kultur

Tönnquist, B. (2020) Projektledning. Sanoma Utbildning, ISBN 9789152312650

Waerner, T. (2015) Ridsportens ledarskap – en utmaning. En intervjustudie av nio ledare inom ridsporten. Magisteruppsats i pedagogik. Pedagogiska inst. Umeå Universitet

Önnevik, T. (2010) Ledarskapets grunder. Lund: Studentlitteratur, ISBN 978-91-44-05161-1

Pedagogik vid ridundervisning

Etikutbildningar. (2022) Kort svensk beskrivning av de fyra principerna. https://etikutbildningar.se/de-4-principerna-i-halso-och-sjukvarden/

Fahlström, PG.; Glemne, M.; Linnér, S. (2016) Goda idrottsliga utvecklingsmiljöer. En studie av miljöer som är framgångsrika i att utveckla idrottare. Riksidrottsförbundet. FoU-Rapport 2016:6

Danielsson, A. (2021) Blir du bättre om jag säger att du är bra? En studie om muntlig feedbacks inverkan på ryttares inre motivation. Självständigt examensarbete vid Högskolan Kristianstad.

Hassler-Scoop, J. (2002) Equestrian Education - professional development for instructors. Sid 11-55. Goals Unlimited Press. Tillhandahålls av kursledningen.

Hedenborg, S., Torell Palmquist G. and Rosén A. (2021) The Emergence of the Swedish Horse-Riding School from the mid 2th century. The International Journal of the History of Sport. https://www.printfriendly.com/p/g/S2mJ6A

Hedenborg, S. (2009). Till vad fostrar ridsporten? En studie av ridsportens utbildningar med utgångspunkt i begreppen tävlingsfostran, föreningsfostran och omvårdnadsfostran. *Educare *2009:1, s.61-78. Lärarutbildningen Malmö Högskola. http://mau.diva-portal.org/smash/get/diva2:1400193/FULLTEXT01.pdf

Illeris, Knud. (2007) *Lärande. *Kap 1 - 10, Lund: Studentlitteratur

Ibanez Menguc, A. et al. (2018) Idrottens träning. SISU Förlag

Johansson, U. (2006) *Ryttare är idrottare *SISU Förlag.

Lunde, C. (2014) Ridtjejer mer negativa till sina kroppar. Tidningen Svensk Idrottsforskning nr 3 2014.

Lundin, K. (2016) Är det bra när tränaren säger ”bra”? Lunds universitet. Tillhandahålls av kursledningen.

Lundesjö-Öhrström, S. (1998) *Ridlektion, ett triangeldrama mellan elev, häst och lärare, *CD-uppsats, Uppsala universitet.

Lundesjö-Kvart, S. (2012) Ridlärares pedagogiska praktik – en verksamhetsteoretisk studie. Pedagogisk forskning i Uppsala nr 164. Licentiatuppsats vid Uppsala Universitet.

Moberg, K (2017) Vart vill vi? Ridskoleelevers och ridlärares olika målbilder. Kandidatarbete, Hippolog, SLU

Nordin-Bates, S. (2018) Implicita träningstekniker minskade oro och gjorde elever mer kreativa. Forskningsrapport från Idrottsforskning.se Tillhandahålls av kursledningen.

Stensmo, C. (2007) Pedagogisk filosofi. Lund: Studentlitteratur

Szczepek Reed. B. (2023) Designing Talk for Humans and Horses:

Prosody as a Resource for Parallel Recipient Design, *Research on Language and Social *Interaction, 56:2, 89-115, DOI: 10.1080/08351813.2023.2170638

Szczepek Reed, B. (2024). “You don’t need me shouting here”: When instructors observe learners in silence. *Research on Language and Social *Interaction. Tillhandahålls av kursledningen.

Hästassisterad terapi

Carlsson, C.; Nilsson Ranta, D. & Traeen, B. (2014) Equine assisted social work a mean for authentic relations between clients and staff. Human-Animal Interaction Bulletin, 2(1): 19-38. Tillhandahålls av kursledningen.

Håkanson, M., Möller, M., Lindström, I. & Mattsson, B. (2009) The horse as the healer-A study of riding I patients with back pain. Journal of Bodywork and Movement Therapies 13, 43-52. Tillhandahålls av kursledningen.

Palsdottir, A.M., Gudmundsson, M. & Grahn, P. (2020) Equine-assisted intervention to improve perceived value of everyday occupations and quality of life in people with lifelong neurological disorders. A prospective controlled study. International journal of environmental research and public health. 17, 1-22 https://pub.epsilon.slu.se/16840/

Håkanson, M., Sassner, H., Lundberg, A., Andersson, P., Gudmundsson, M., Lundqvist, K. & Lidfors, L. (2021) Hästunderstödda insatser - samspel mellan hästens välfärd och människans säkerhet. Sveriges lantbruksuniversitet. SLU Framtidens djur, natur och hälsas rapportserie; 2021:10 https://pub.epsilon.slu.se/24543/

TIPS

Pedagogik vid ridundervisning

Aronsson & Zetterqvist (2001) Anvisningar för ridlektion. Ridskolan Strömsholm.

Tibblin, B. (2005) Plan för ridutbildning, Svenska Ridsportförbundet. ISBN 91-631-7626-2

Svenska Ridsportförbundet (2005) Ridinstruktion

Tibblin, B. (2005) Ridning – lektionshandledning dressyr. Svenska Ridsportförbundet

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Nej Kursen ges som en programkurs: Hippolog - kandidatprogram Hippologprogrammet Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 38060 SEK Nivå: Grundnivå (G1F)
Ämne: Hippologi Hippologi
Kurskod: HO0136 Anmälningskod: SLU-10204 Plats: Wången Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Svenska Ansvarig institution: Institutionen för anatomi, fysiologi och biokemi Studietakt: 35%