Verksamhetsförlagd utbildning I
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för HO0141
Läsåret 2023/2024
Verksamhetsförlagd utbildning I (HO0141-40045)
2024-03-20 - 2024-06-02
Läsåret 2023/2024
Verksamhetsförlagd utbildning I (HO0141-40047)
2024-03-20 - 2024-06-02
Kursplan och övrig information
Kursplan
HO0141 Verksamhetsförlagd utbildning I, 15,0 Hp
Horse business placement IÄmnen
HippologiUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande60 hp hippologi
20 hp hästens biologi
14 hp pedagogik
25 hp ridkonst eller 25 hp travsport
Mål
Kursen syftar till att ge insikt i förutsättningarna för yrkesmässig verksamhet med fokus på rid-/travskola samt till att möjliggöra träning av förvärvade hippologiska kunskaper i en autentisk miljö.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- kommunicera, ta initiativ, vara flexibel och utöva ledarskap i en yrkesmässig miljö,
- undervisa och reflektera över sin egen undervisning samt över undervisning med olika grupper på rid-/travskola mot bakgrund av sina kunskaper inom såväl hippologi som pedagogik,
- diskutera elevsyn utifrån humanetiska och sociala aspekter i en rid-/travskoleverksamhet,
- redogöra för grundläggande ekonomiska och organisatoriska förutsättningar för en funktionell och hållbar verksamhet samt i detta sammanhang, ur ett svenskt perspektiv, diskutera arbetsmiljöfrågor
- identifiera och reflektera över ekologiska aspekter på hästhållning och djurskydd i aktuell verksamhet,
- ansvara för att planera och genomföra ett projekt, i samverkan med andra utifrån verksamhetens behov och förutsättningar, samt självständigt rapportera detsamma
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
I kursen tillämpas kunskaper inom hippologi i en extern yrkesmässig verksamhet med pedagogisk inriktning inom hästnäringen.
Genomförande
Studenten omsätter och vidareutvecklar sina kunskaper från övriga kurser i utbildningen. Under ungefär 80 % av den externt förlagda kurstiden deltar studenten i det dagliga arbetet och under övrig tid deltar studenten vid seminarier samt dokumenterar, reflekterar och redovisar sina iakttagelser, erfarenheter, kunskaper och färdigheter. Studenten tränar också att referera och härleda till i litteraturen förekommande teorier och modeller samt koppla dessa till erfarenhetsbaserad kunskap.
Studenten studerar verksamhetens rutiner med särskilt fokus på undervisningsverksamhet, men även arbetsplanering och arbetsledning för verksamhetens personal studeras. Studenten auskulterar lektioner med lärare från verksamheten samt tillämpar sina kunskaper och färdigheter i att undervisa.
Ur ett hållbarhetsperspektiv studeras hästanläggningens skötsel samt grundläggande ekonomiska och organisatoriska förutsättningar för en funktionell och hållbar verksamhet. Därtill identifierar och reflekterar studenten över ekologiska aspekter på hästhållning och djurskydd i aktuell verksamhet. Vid seminarium diskuteras humanetiska och sociala aspekter i hästverksamhet, bland annat med koppling till genus och jämlikhetsfrågor.
I projektform ska studenten planera, genomföra och redovisa en mindre aktivitet med handledning från den aktuella verksamheten för att omsätta kunskap om projektledning i praktiken.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser:
Informationskompetens, kritiskt tänkande, problemlösning, muntlig och skriftlig kommunikation, samarbete, självständighet, tidsplanering, kreativt tänkande.
Följande moment är obligatoriska:
Övning i undervisningsmetodik
Gruppdiskussioner och seminarier
Samverkan med det omgivande samhället sker genom att kursen är praktiskt förlagd till en professionell verksamhet i nästnäringen.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänt deltagande i obligatoriska moment.
Godkända skriftliga övningsuppgifter.
Godkänd skriftlig och muntlig redovisning av projektarbete.
Godkänt intyg angående närvaro och färdigheter enligt överenskommen plan på VFU-platsen.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
**Avbruten praktik**En student kan bli underkänd och får då avbryta den praktiska utbildningen med levande djur om det finns en påtaglig risk att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada djur, annan person, sig själv eller värdefull egendom om hen fortsätter att delta i den praktiska utbildningen. En individuell åtgärdsplan ska bestämmas för studenten och delges denne skriftligen. Planen ska upprättas av kursansvarig institution i samråd med studievägledare och berörd student. I denna plan, som beslutas av programstudierektor, ska anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och när kontrollen av att dessa brister åtgärdats kan äga rum. Av planen ska också framgå hur kontrollen ska gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år. Studenten får inte delta i den praktiska undervisningen med levande djur förrän programstudierektor har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för husdjurens biovetenskaper
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
LITTERATURLISTA FÖR KURS INOM HIPPOLOG – KANDIDATPROGRAM
Definitioner:
***Obligatorisk litteratur *****- **kurslitteratur som alla studenter förväntas ta del av (benämns inom SLU även "gemensam litteratur").
Referenslitteratur** **- frivillig litteratur för vidare fördjupning (benämns inom SLU även "breddnings- och fördjupningslitteratur").
Tips – frivillig litteratur av skiftande slag som kan vara bra att ha tillgång till som informationskälla.
LÄSÅR
2023-2024
ÅRSKURS
TVÅ
INRIKTNING/INRIKTNINGAR
RID, TRAV OCH ISLAND
KURS
VERKSAMHETSFÖRLAGD UTBILDNING I
KURSKOD
HO0119
OBLIGATORISK LITTERATUR
Hogedal, L. (2008) Målstegen. SISU Förlag https://www.sisuforlag.se/wp-content/uploads/2021/08/malstegen.pdf
Hästnäringens yrkesnämnd.* *(2020) Trygga Hästjobb. Prevent ISBN: 9789173652698
Hästhållning med kvalitet. https://www.sisuidrottsbocker.se/wp-content/uploads/2019/11/17044-h-sth-llning-med-kvalitet-svrf.pdf
Fahlström, PG.; Glemne, M.; Linnér, S. (2016) Goda idrottsliga utvecklingsmiljöer. En studie av miljöer som är framgångsrika i att utveckla idrottare. Riksidrottsförbundet. FoU-Rapport 2016:6
Etikutbildningar. (2022) Kort svensk beskrivning av de fyra principerna. https://etikutbildningar.se/de-4-principerna-i-halso-och-sjukvarden/
International Association of Human-Animal Interaction Organizations. (2018) Riktlinjer för djurens välfärd vid djurunderstödda insatser.
Lunde, C. (2014) Ridtjejer mer negativa till sina kroppar. Tidningen Svensk Idrottsforskning nr 3 2014.
Smith, E. (2009) The Sport of Governance – a study Comparing Swedish Riding Schools. European Sport Management Quarterly, 9:2, s.163 - 186
Svenska Ridsportförbundet. (2021)* Driva ridskola.* RF-SISU Förlag.
Thorell, G. (2017) Framåt Marsch! Ridlärarrollen från dåtid till samtid med perspektiv på framtid. Doktorsavhandling. Utbildningsvetenskapliga fakulteten. Göteborgs Universitet http://hdl.handle.net/2077/51316
Thun, M., Bernfalk, M. & Gustaver, F. (2023) Ekonomi i ridsportföreningen 2.0. RF-SISU Förlag
Trast, L-M & Thun, M. (2020) Vår ridsportförening SISU Förlag
Tönnquist, B. (2012) Projektledning. Sanoma Utbildning, ISBN 9789152312650
REFERENSLITTERATUR
Björndahl, P. (2005) Det värderande ögat. Liber
Beauchamp T, Childress J. Principles of Biomedical Ethics: Oxford University Press. 2019
Franke, A. (2011) Praktikhandledning – att lära och lära ut. Lund: Studentlitteratur
Lööw, M. (2020) Projektledning I praktiken
Miljöhusesyn http://www.miljohusesyn.nu/s/6
UNDP (2019) Globala Målen. Tillgänglig: https://www.globalamalen.se/ [2019-06-24]
Relevanta artiklar och litteratur från andra kurser som ingår i utbildningen