Ridkonst och hästhantering - islandshäst III
Information från kursledaren
ÖVERSIKTSPLAN FÖR KURS I HIPPOLOGPROGRAMMET
SYFTE, ANSVAR OCH UTFORMNING
Inom hippologprogrammet ska det finnas en s.k. översiktsplan för varje kurs. Denna visar en helhetsbild av kursens genomförande och består av del A och B, se nedan.
Del A - ramarna för kursen. Ges kursen på fler än en ort skall del A alltid vara samma.
Översiktsplan ska användas vid kursvärdering för att påminna om kursens genomförande, som stöd inför muntlig diskussion samt för att skapa underlag inför planering av kommande läsår.
Kursledare och examinator ska, i samverkan med ämnesgrupp och lärare, göra översiktsplan för aktuell kurs. Kursledaren ansvarar för att arbetet utförs samt för att översiktsplanen finns på respektive kurshemsida vid kursstart.
DEL A
Kursens kod |
HO0145 |
Kursens namn |
Ridkonst och hästhantering – Islandshäst III |
Antal hp |
5hp |
Läsår |
24-25 |
Ges inom inriktning/-arna |
Ridhäst-Island |
Beskriv hur högskolemässighet inklusive forskningsanknytning beaktas i kursen (använd exempelvis Jenkins och Healey's modell).
Förutom att ta del av aktuell forskning om coaching och ridundervisning läser och skriver studenterna vetenskapliga texter samt deltar i seminarier där artiklar diskuteras. Studenterna tränas i vetenskapligt arbetssätt i både en coachinguppgift och en praktisk övning i elevaktiverande ridundervisning. Avslutningsvis opponerar de på varandras texter i en avslutande inlämningsuppgift.
Beskriv hur kursens litteratur relaterar till kursens olika delar/moduler. (jmf. aktuell litteraturlista)
All obligatorisk litteratur är kopplad till föreläsningar och examinationer. Se separat dokument.
Beskriv hur internationalisering beaktas i kursen. (hur skapas medvetenhet om ämnets internationella perspektiv hos studenterna)
Internationaliseringen influerar kursen på olika plan, främst genom kopplingen till internationell vetenskaplig forskning samt att flera av föreläsarna har god kännedom om undervisning inom ridkonst internationellt. Det finns också möjlighet för studenterna att ta del av internationella gästföreläsare vid seminarier, föredrag och clinics på anläggningarna.
Beskriv hur generella kompetenser beaktas i kursen.
Kursen bidrar till att studenterna får möjlighet att träna sig i vetenskapligt skrivsätt samt utveckla sin läsförståelse i relation till vetenskapliga publikationer. Studenterna tränas i problemlösning och samarbete men får också möjlighet att arbeta självständigt. De förbereds på att kunna hantera komplexa situationer samt göra bedömningar och värderingar av bland annat etiska aspekter. Kursen ger även studenterna förutsättningar att reflektera över sitt eget lärande. Vidare får studenterna utveckla kompetens i tidsplanering, informationskompetens, kreativt tänkande, kritiskt tänkande, muntlig och skriftlig kommunikation.
Beskriv hur ”hållbar utveckling” beaktas i kursen (vilka hållbara sociala, ekonomiska och miljömässiga förhållanden i hästverksamheter som belyses).
I samverkan med VFU-kursen kommer begreppet ”hållbar utveckling” att beaktas. Under flera moment berörs frågor om hur ridsporten kan bidra till miljöarbetet och hur man som hippolog kan skapa förutsättningar för en hållbar framtid, miljömässigt, socialt och ekonomiskt. I den praktiska skötsel och hanteringen av hästar är det också ett naturligt inslag. En målsättning är att studenterna ska få ett synsätt som genomsyras av hållbar utveckling och det ska utgöra en del i den professionella yrkesrollen.
Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet inom årskurs och inriktning.
Kursen ges i tät samverkan med Ridkonst och hästhantering Islandshäst 4 genom att föreläsningar och praktiska moment samordnas mellan kurserna.
Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet mellan årskurser.
Kursen är en fortsättning på kursen ”Pedagogik och ledarskap för hästnäringen II” och ”Verksamhetsförlagd utbildning I” som ges under årskurs två.
Beskriv hur kursen bidrar till studenternas anställningsbarhet.
Kursen bidrar till att studenterna utvecklar didaktiska färdigheter i rid- och teoriundervisning samt ett högskolemässigt förhållningssätt. Studenterna tränas i att formulera individuella mål för elever samt planera, genomföra och utvärdera undervisning. De blir även uppmärksammade på vikten av ryttarens hälsa och träning för en hållbar framtid i yrkeslivet inom hästnäringen.
Beskriv hur integrationen mellan praktik och teori genomförs i kursen.
Studenten får träna sig i att undervisa både praktiskt och teoretiskt och reflektera utifrån ett didaktiskt perspektiv. Detta genom att genomföra undervisning som ska planeras, analyseras och utvärderas. Studenten får också möjlighet att praktiskt träna sin egen färdighet i ridning i relation till sin lärarroll.
ÖVERSIKTSPLAN FÖR KURS I HIPPOLOGPROGRAMMET
SYFTE, ANSVAR OCH UTFORMNING
Inom hippologprogrammet ska det finnas en s.k. översiktsplan för varje kurs. Denna visar en helhetsbild av kursens genomförande och består av del A och B, se nedan.
Del A - ramarna för kursen. Ges kursen på fler än en ort skall del A alltid vara samma.
Ska vara klar den 15/8 för kurser som påbörjas under period 1 och 2 samt den 15/12 för kurser som påbörjas under period 3 och 4.
Del B - genomförandet på den enskilda riksanläggningen ska vara klar 2 veckor innan kursstart.
Översiktsplan ska användas vid kursvärdering för att påminna om kursens genomförande, som stöd inför muntlig diskussion samt för att skapa underlag inför planering av kommande läsår.
Kursledare och examinator ska, i samverkan med ämnesgrupp och lärare, göra översiktsplan för aktuell kurs. Kursledaren ansvarar för att arbetet utförs samt för att översiktsplanen finns på respektive kurshemsida vid kursstart.
DEL B
Anläggning |
Wången |
Inriktning |
Islandshäst |
Kurstillfälle ååmmdd- ååmmdd |
2 sept – 24 okt 2024 |
Vid ev. blockindelning ååmmdd- ååmmdd |
|
Examinator |
Anna-Lena Holgersson |
Stf Examinator |
|
Kursledare |
Ulrika Backan |
Genomförande
|
Cirka antal schemalagda timmar per student |
Varav obligatoriska timmar |
Moment |
||
Undervisning, föreläsningar |
30 tim |
|
Undervisning, färdighet inkl. ställtid (u-met, mm) |
25 tim |
Didaktisk utmaning + deltar själv rid |
Övningar och övningsuppgifter (avsutten träning) |
6 tim |
|
Projekt-/tema-/utvecklingsarbete |
|
|
Handledning |
|
|
Studiebesök |
|
|
Häst- och anläggningsvård (HAV) (enl. särskilt styrdokument) |
80 |
|
Examination och utvärdering |
15 tim |
Ej obligatoriskt. |
Summa schemalagd tid av kursens totala tid (max 40% i teoretisk kurs och 50% i praktisk kurs) |
156 tim |
|
Självstudier inom kursen, ej schemalagd tid: (självständig skötsel av häst, inläsning etc.) |
144 tim |
|
Totalsumma timmar inom kursen (heltidstudier innebär 40 tim per vecka) |
300 tim/per student |
|
Beskrivning av de olika delar som ingår i kursen:
Del och modultillhörighet |
Modul: Coaching 4hp |
Kursmål som delen hör till |
Mål 4 och 5 |
Examinationer i denna del |
Examineras genom inlämningsuppgift med utvärdering av genomförd coaching av elev. |
Innehåll |
Studenten tränar sig i att upprätta utvecklingsplaner/undervisningsplaner för ekipage med hjälp av metoder som SWOT eller GROW för analys. Genomför, både avsuttet och under ridlektion med sin adept samt utvärderar coaching - utifrån sina utvecklingsplaner. Föreläsningar med fokus på coaching, kommunikation samt pedagogiska utvecklingsmetoder för rid- och teoriundervisning. Sport coachingbegreppet diskuteras i relation till hur man kan arbeta med idrottspsykologiska metoder för att utveckla ryttare. Fördjupning även av coaching av barn och unga. |
Pedagogiska arbetsformer |
Föreläsningar, Peer learning, seminarier, färdighetsträning under handledning. |
Externa inslag (exempelvis studiebesök) |
|
Medrättande lärare |
Ulrika Backan, Joanna Sätter |
Lärare i övrigt och gästföreläsare |
Ulrika Backan, Inga Wolframm, Sue Halden Brown, Gabriella Torell Palmquist |
Del och modultillhörighet |
Ridlära 2 hp |
Kursmål som delen hör till |
Mål 2 |
Examinationer i denna del |
Examineras genom att studenterna för en muntlig teoretisk diskussion i ridlära utifrån olika ämnen |
Innehåll |
Ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv förenas ridlära med pedagogiska metoder för undervisning. I samverkan med Ridkonst och hästhantering 4 övas/diskuteras ridlära och gångartsteori på fördjupad nivå.
|
Pedagogiska arbetsformer |
Föreläsning och gruppdiskussioner |
Externa inslag (exempelvis studiebesök) |
|
Medrättande lärare |
Ulrika Backan, Jenny Mandal, Camilla Hed |
Lärare i övrigt och gästföreläsare |
Ulrika Backan, Eyjolfur Isólfsson, Camilla Hed |
Del och modultillhörighet |
Modul: Undervisning 4hp |
Kursmål som delen hör till |
Mål 1 |
Examinationer i denna del |
Examination i praktisk undervisning på fördjupad nivå genom att planera, genomföra och utvärdera ridundervisning. |
Innehåll |
Studenten får möjlighet att träna sig i att undervisa elever individuellt och med hänsyn taget till olika ekipages utbildningsnivå och behov.
|
Pedagogiska arbetsformer |
Praktiskt genomförande och peer learning |
Externa inslag (exempelvis studiebesök) |
|
Medrättande lärare |
Jenny Mandal och Ulrika Backan |
Lärare i övrigt och gästföreläsare |
Ulrika Backan, Eyjolfur Isólfsson, Camilla Hed |
Del och modultillhörighet |
Demo (Modul: Undervisning i grupp 4 hp) |
Kursmål som delen hör till |
Mål 6 |
Examinationer i denna del |
Examineras genom att studenten planerar och genomför en demo tillsammans med andra studenter. |
Innehåll |
Studenten planerar och skapar tillsammans med andra studenter en demo utifrån anpassade pedagogiska metoder |
Pedagogiska arbetsformer |
Föreläsning, praktiskt genomförande och grupparbete. |
Externa inslag (exempelvis studiebesök) |
|
Medrättande lärare |
Joanna Sätter, Ulrika Backan |
Lärare i övrigt och gästföreläsare |
Ulrika Backan, Sara Sandqvist, Joanna Sätter, Camilla Hed, Eyjolfur Isólfsson |
Del och modultillhörighet |
Didaktisk utmaning (Modul: Undervisning i grupp 4hp) |
Kursmål som delen hör till |
Mål 1 |
Examinationer i denna del |
Didaktisk utmaning är ett obligatoriskt moment som genomförs i form av praktisk undervisning på fördjupad nivå med elevaktiverande moment inklusive planering och utvärdering av lektion. |
Innehåll |
Studenten ges en didaktisk utmaning att tillsammans med en annan student, testa en vald pedagogisk metod i samband med ett ridundervisningstillfälle. Studenten får även ta del av andra didaktiska utmaningar och pedagogiska elevaktiverande metoder, men då som ryttare vid andra tillfällen. |
Pedagogiska arbetsformer |
Föreläsning, praktiskt genomförande, peer learning och seminarium. |
Externa inslag (exempelvis studiebesök) |
|
Medrättande lärare |
Susanne Lundesjö Kvart |
Lärare i övrigt och gästföreläsare |
Ulrika Backan |
Del och modultillhörighet |
Modul: Ledarskap 2hp(Avsutten träning) |
Kursmål som delen hör till |
Mål 3 |
Examinationer i denna del |
Examination del 1: identifiera personligt behov av träning, gör upplägg, genomför övning och utvärdera. Examination del 2: Genomför träningspass med en grupp deltagare, utvärdera och relatera till eget ledarskap och ett hållbart yrkesliv. |
Innehåll |
Studenten leder en grupp individer genom moment av fysisk träning för att stimulera till ett hållbart yrkesliv inom hästnäringen. Studenter får identifiera träningsbehov, ta fram program, genomföra och utvärdera träning för ryttare.
|
Pedagogiska arbetsformer |
Föreläsningar, övningar, praktiska pass |
Externa inslag (exempelvis studiebesök) |
|
Medrättande lärare |
Joanna Sätter |
Lärare i övrigt och gästföreläsare |
Joanna Sätter |
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2024-10-24 och 2024-11-14
Andra kursvärderingar för HO0145
Läsåret 2023/2024
Ridkonst och hästhantering - islandshäst III (HO0145-10193)
2023-08-28 - 2023-10-30
Kursplan och övrig information
Kursplan
HO0145 Ridkonst och hästhantering - islandshäst III, 5,0 Hp
Equestrian riding and horse management - Icelandic horse IIIÄmnen
HippologiUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande60 hp hippologi
30 hp ridkonst
15 hp pedagogik
alternativt
Hippologexamen, 120 hp
Mål
Kursen syftar till att, på en fördjupad nivå och med en stor grad av självständighet, ge färdighet i och förståelse för att rida, hantera och sköta hästar i verksamhet i islandshästsektorn. Kursen syftar även till att, på en fördjupad nivå, ge förmåga till problematisering, analys och syntes kring hästutbildning och hästhållning av hästar på olika utbildningsnivåer.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera och tillämpa grundläggande principer för hästens inlärning vid grundutbildning med mål att med hästen uppnå en bra kommunikation, ändamålsenlig grundform och utveckling av gångarterna i kombination med långsiktig hållbarhet,
- diskutera och analysera olika tävlingsformer för islandshäst ur ett internationellt perspektiv och jämföra detta med det nationella systemet,
- analysera och värdera ridlära och färdighetsträning utifrån ett gångartsperspektiv samt belysa vilken betydelse kost och träning har för ryttares prestation
- rida islandshäst på fördjupad nivå i tölt och grundgångarterna med ändamålsenlig sits, inverkan och balans som främjar hästens långsiktiga hållbarhet och gångarternas utveckling samt analysera och korrigera grundläggande taktproblem,
- arbeta islandshästar i olika åldrar på fördjupad nivå vid hand samt analysera effekten av arbetet,
- tillämpa sina kunskaper inom det hippologiska området och självständigt arbeta mot uppsatta mål med hästar, utrustning, stall och kringområden med hänsyn taget till hållbarhet, säkerhet, god arbetsmiljö, djurskydd, smittskydd, hygien samt etik.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
Ridkonst
Genomförande
Kursen innehåller föreläsningar och övningar. Studenten studerar rid- och gångartslära och tillämpar densamma i praktisk ridning med tonvikt på hästens inlärning och utbildning i tölt och grundgångarterna. Stor vikt läggs vid analys och träning för långsiktig hållbarhet för hästen.
Studenten analyserar, i skriftlig och muntlig form, utvecklingen av olika hästars utbildning och hur den kan påverka hästens gångartskapacitet. Studenten tränar på en fördjupad nivå arbete av häst från marken. Studenten för en träningsdagbok. Studenten sköter och vårdar dagligen hästar, utrustning och tillhörande anläggning.
Hållbarhetsaspekter beaktas i allt arbete med och av hästar samt dessas närmiljö.
Internationella aspekter beaktas framför allt i de internationella jämförelserna gällande tävlingsformer.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser:
Kritiskt tänkande, problemlösning, muntlig och skriftlig kommunikation, samarbete och självständighet.
Följande moment är obligatoriska:
Redovisning gällande tävlingsformer för islandshäst
Samverkan med det omgivande samhället sker genom demonstrationer av utbildning av islandshäst för gymnasie- och folkhögskoleelever, gästföreläsare med internationellt perspektiv samt förevisning för hästägare av privatägd träningshäst efter avslutad träningsperiod.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända praktiska prov.
Godkänd skriftlig och muntlig redovisning av träningsdagbok.
Godkänd redovisning i ridlära.
Godkänt deltagande i obligatoriskt moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Utbildningsanordnaren tillhandahåller de hästar som är en förutsättning för utbildningens genomförande. Studenten är ansvarig för skötseln av tilldelad skolhäst.**Avbruten praktik**
En student kan bli underkänd och får då avbryta den praktiska utbildningen med levande djur om det finns en påtaglig risk att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada djur, annan person, sig själv eller värdefull egendom om hen fortsätter att delta i den praktiska utbildningen. En individuell åtgärdsplan ska bestämmas för studenten och delges denne skriftligen. Planen ska upprättas av kursansvarig institution i samråd med studievägledare och berörd student. I denna plan, som beslutas av programstudierektor, ska anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och när kontrollen av att dessa brister åtgärdats kan äga rum. Av planen ska också framgå hur kontrollen ska gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år. Studenten får inte delta i den praktiska undervisningen med levande djur förrän programstudierektor har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för anatomi, fysiologi och biokemi
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
LITTERATURLISTA FÖR KURS INOM HIPPOLOG – KANDIDATPROGRAM
Definitioner:
***Obligatorisk litteratur *****- **kurslitteratur som alla studenter förväntas ta del av (benämns inom SLU även "gemensam litteratur").
Referenslitteratur** **- frivillig litteratur för vidare fördjupning (benämns inom SLU även "breddnings- och fördjupningslitteratur").
LÄSÅR
2024-2025
ÅRSKURS
3
INRIKTNING/INRIKTNINGAR
Islandshäst
KURS
Ridkonst och hästhantering III – Islandhäst 10 hp
KURSKOD
HO 0145
OBLIGATORISK LITTERATUR
Harris S (2016) Horse gates, balance and movements Turner ISBN 9781681626376
Åkedotter, C mfl Idrottens träning (2023) SISU förlag ISBN978-91-7727-019-5
McGreavy P & McLean A. (2011) Equitation Science. Wiley – Blackwell, ISBN 9781405189057
Miesner, S. (2020) Ridhandboken I – grundutbildning av ryttare och häst. Sisu Idrottsböcker, ISBN 978-91-519-5686
Miesner, S. (2022) Ridhandboken II – vidareutbildning av ryttare och häst. Sisu Idrottsböcker, ISBN: 978-91-527-4866-4
Miller R M (2011) The ancients secret of the horses mind Robert M Miller Communications ISBN 9780984462087
Plate J, & Hassmén N & Hassmén P. (2010) Idrottspsykologi. Stockholm: Bokförlagen Natur och kultur Akademisk, ISBN 9789127091498
Rachen – Schoneich G & Schoneich K. (2021) Straightening the Crooked Horse E-bok. Trafalgar Square Books, ISBN 9781646011001
Tävlingsreglemente för islandshäst Microsoft Word - General2021_final (feiffengur.com) (2021-06-22)
FEIFs hemsida – internationella islandshästorganisationen FEIF unites people in their passion for the Icelandic Horse (2021-06-22)
Wolframm, I (2015) Perfect mind, perfect ride Kenilworth Press Ltd ISBN 9781910016046
Idrottens träning SISU förlag ISBN978-91-7727-019-5
REFERENSLITTERATUR
British Horse Society (BHS). (2008) BHS Complete manual of stable management. Shrewsbury: Kenilworth Press, ISBN 9781905693184
Brown Houghton, J&Pilliner, S & Davies, Z. (2003) Horse & Stable Management. Kent: Gray Publishing, ISBN 1405100079
Dietze, S v. (2008) Balans till häst: Ryttarens sits. Stockholm: Bokförlaget Natur och kultur, ISBN 9789127115965 (sid 1-77 PDF tillhandahållen av kursledningen)
Eriksson, Å & Frey, R & Lennartsson, L. (2004) Islandshästar. Natur och Kultur/Fakta etc, ISBN 9127355527
Gustafsson, H & Hassmén, P & Kenttä, G. Praktisk Idrottspsykologi. SISU Idrottsböcker, ISBN 9789185433742
Hassler-Scoop, J. (2002) The riding experience & beyond: Personal Development for Riders. Obs! Tillhandahålls av kursledningen.
Heuschmann, G. (2012) Balancing Act. J.A. Allen Co LTD, ISBN 9781908809032
Johansson, U. (2013) Ryttare är idrottare. SISU Idrottsböcker, ISBN 9789186323820
Lindal, B. Harmony. Uppheimar ehf, ISBN 9789979659037
Markne, P. (2014) Hästens Grundarbete. Massolit Förlag, ISBN 9789187785672
Wolframm, I. (2014) The science of Equestrian Sports. Rootledge, ISBN 9781138860391
DVD: Heuschmann, G. If Horses Could Speak: How incorrect modern riding negatively affects horses health
DVD: Isólfsson, E. On Horseback 1, 2 &3
DVD: Lindal, B. Starting Horses & Training
Kyrklund, K. (2013) Dressyr med Kyra – rid med system, logik och konsekvens. Västerås: Ica Bokförlag, ISBN 9789153439448
Artiklar tillhandahållna av lärare
TIPS
Tips – frivillig litteratur av skiftande slag som kan vara bra att ha tillgång till som informationskälla.