Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet III
Kursen syftar till att ge fördjupad kunskap om och färdighet i ryttares träning, elevaktiverande undervisning och coaching med tillämpning i hästverksamhet.
Information från kursledaren
ÖVERSIKTSPLAN FÖR KURS I HIPPOLOGPROGRAMMET
SYFTE, ANSVAR OCH UTFORMNING
Inom hippologprogrammet ska det finnas en s.k. översiktsplan för varje kurs. Denna visar en helhetsbild av kursens genomförande och består av del A och B, se nedan.
DEL A
Kursens kod HO0147
Kursens namn Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet III
Antal hp 10hp
Läsår 24-25
Ges inom inriktning/-arna Ridhäst-Island
Beskriv hur högskolemässighet inklusive forskningsanknytning beaktas i kursen (använd exempelvis Jenkins och Healey's modell).
Förutom att ta del av aktuell forskning om coaching och ridundervisning läser och skriver studenterna vetenskapliga texter samt deltar i seminarier där artiklar diskuteras. Studenterna tränas i vetenskapligt arbetssätt i både en coachinguppgift och en praktisk övning i elevaktiverande ridundervisning. Avslutningsvis opponerar de på varandras texter i en avslutande inlämningsuppgift.
Beskriv hur kursens litteratur relaterar till kursens olika delar/moduler. (jmf. aktuell litteraturlista)
All obligatorisk litteratur är kopplad till föreläsningar och examinationer. Se separat dokument.
Beskriv hur internationalisering beaktas i kursen. (hur skapas medvetenhet om ämnets internationella perspektiv hos studenterna)
Internationaliseringen influerar kursen på olika plan, främst genom kopplingen till internationell vetenskaplig forskning samt att flera av föreläsarna har god kännedom om undervisning inom ridkonst internationellt. Det finns också möjlighet för studenterna att ta del av internationella gästföreläsare vid seminarier, föredrag och clinics på anläggningarna.
Beskriv hur generella kompetenser beaktas i kursen.
Kursen bidrar till att studenterna får möjlighet att träna sig i vetenskapligt skrivsätt samt utveckla sin läsförståelse i relation till vetenskapliga publikationer. Studenterna tränas i problemlösning och samarbete men får också möjlighet att arbeta självständigt. De förbereds på att kunna hantera komplexa situationer samt göra bedömningar och värderingar av bland annat etiska aspekter. Kursen ger även studenterna förutsättningar att reflektera över sitt eget lärande. Vidare får studenterna utveckla kompetens i tidsplanering, informationskompetens, kreativt tänkande, kritiskt tänkande, muntlig och skriftlig kommunikation.
Beskriv hur ”hållbar utveckling” beaktas i kursen (vilka hållbara sociala, ekonomiska och miljömässiga förhållanden i hästverksamheter som belyses).
I samverkan med VFU-kursen kommer begreppet ”hållbar utveckling” att beaktas. Under flera moment berörs frågor om hur ridsporten kan bidra till miljöarbetet och hur man som hippolog kan skapa förutsättningar för en hållbar framtid, miljömässigt, socialt och ekonomiskt. I den praktiska skötsel och hanteringen av hästar är det också ett naturligt inslag. En målsättning är att studenterna ska få ett synsätt som genomsyras av hållbar utveckling och det ska utgöra en del i den professionella yrkesrollen.
Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet inom årskurs och inriktning.
Kursen ges i tät samverkan med Ridkonst och hästhantering samt Verksamhetsförlagd utbildning II genom att föreläsningar och praktiska moment samordnas mellan kurserna.
Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet mellan årskurser.
Kursen är en fortsättning på kursen ”Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet II” och ”Verksamhetsförlagd utbildning I” som ges under årskurs två.
Beskriv hur kursen bidrar till studenternas anställningsbarhet.
Kursen bidrar till att studenterna utvecklar didaktiska färdigheter i rid- och teoriundervisning samt ett högskolemässigt förhållningssätt. Studenterna tränas i att formulera individuella mål för elever samt planera, genomföra och utvärdera undervisning. De blir även uppmärksammade på vikten av ryttarens hälsa och träning för en hållbar framtid i yrkeslivet inom hästnäringen.
Beskriv hur integrationen mellan praktik och teori genomförs i kursen.
Studenten får träna sig i att undervisa både praktiskt och teoretiskt och reflektera utifrån ett didaktiskt perspektiv. Detta genom att genomföra undervisning som ska planeras, analyseras och utvärderas. Studenten får också möjlighet att praktiskt träna sin egen färdighet i ridning i relation till sin lärarroll.
ÖVERSIKTSPLAN FÖR KURS I HIPPOLOGPROGRAMMET
SYFTE, ANSVAR OCH UTFORMNING
Inom hippologprogrammet ska det finnas en s.k. översiktsplan för varje kurs. Denna visar en helhetsbild av kursens genomförande och består av del A och B, se nedan.
Del A - ramarna för kursen. Ges kursen på fler än en ort skall del A alltid vara samma.
Ska vara klar den 15/8 för kurser som påbörjas under period 1 och 2 samt den 15/12 för kurser som påbörjas under period 3 och 4.
Del B - genomförandet på den enskilda riksanläggningen ska vara klar 2 veckor innan kursstart.
Översiktsplan ska användas vid kursvärdering för att påminna om kursens genomförande, som stöd inför muntlig diskussion samt för att skapa underlag inför planering av kommande läsår.
Kursledare och examinator ska, i samverkan med ämnesgrupp och lärare, göra översiktsplan för aktuell kurs. Kursledaren ansvarar för att arbetet utförs samt för att översiktsplanen finns på respektive kurshemsida vid kursstart.
DEL B
Anläggning Wången
Inriktning Islandshäst
Kurstillfälle
ååmmdd- ååmmdd
19 jan – 7 jun 2025
Vid ev. blockindelning
ååmmdd- ååmmdd
Examinator Susanne Lundesjö Kvart
Stf Examinator
Kursledare Ulrika Backan
Genomförande
Cirka antal
schemalagda timmar per student Varav obligatoriska timmar
Moment
Undervisning, föreläsningar 30 tim
Undervisning, färdighet inkl. ställtid (u-met, mm) 25 tim Didaktisk utmaning + deltar själv rid
Övningar och övningsuppgifter (avsutten träning) 6 tim
Projekt-/tema-/utvecklingsarbete
Handledning
Studiebesök
Häst- och anläggningsvård (HAV)
(enl. särskilt styrdokument) 80
Examination och utvärdering 15 tim Ej obligatoriskt.
Summa schemalagd tid av kursens totala tid
(max 40% i teoretisk kurs och 50% i praktisk kurs) 156 tim
Självstudier inom kursen, ej schemalagd tid:
(självständig skötsel av häst, inläsning etc.) 144 tim
Totalsumma timmar inom kursen
(heltidstudier innebär 40 tim per vecka) 300 tim/per student
Beskrivning av de olika delar som ingår i kursen:
Del och modultillhörighet Modul: Coaching 4hp
Kursmål som delen hör till Mål 4 och 5
Examinationer i denna del Examineras genom inlämningsuppgift med utvärdering av genomförd coaching av elev.
Innehåll Studenten tränar sig i att upprätta utvecklingsplaner/undervisningsplaner för ekipage med hjälp av SWOT- analys. Genomför, både avsuttet och under ridlektion med sin adept samt utvärderar coaching - utifrån sina utvecklingsplaner. Föreläsningar med fokus på coaching, kommunikation samt pedagogiska utvecklingsmetoder för rid- och teoriundervisning. Sport coachingbegreppet diskuteras i relation till hur man kan arbeta med idrottspsykologiska metoder för att utveckla ryttare. Fördjupning även av coaching av barn och unga.
Pedagogiska arbetsformer Föreläsningar, Peer learning, seminarier, färdighetsträning under handledning.
Externa inslag (exempelvis studiebesök)
Medrättande lärare Ulrika Backan, Joanna Sätter
Lärare i övrigt och gästföreläsare Ulrika Backan, Inga Wolframm, Sue Halden Brown, Gabriella Torell Palmquist
Del och modultillhörighet Ridlära 2 hp
Kursmål som delen hör till Mål 2
Examinationer i denna del Examineras genom att studenterna för en muntlig teoretisk diskussion i ridlära utifrån olika ämnen
Innehåll Ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv förenas ridlära med pedagogiska metoder för undervisning. I samverkan med Ridkonst och hästhantering IV övas/diskuteras ridlära och gångartsteori på fördjupad nivå.
Pedagogiska arbetsformer Föreläsning och gruppdiskussioner
Externa inslag (exempelvis studiebesök)
Medrättande lärare Ulrika Backan, Jenny Mandal, Camilla Hed
Lärare i övrigt och gästföreläsare Ulrika Backan, Eyjolfur Isólfsson, Camilla Hed
Del och modultillhörighet Modul: Undervisning 4hp
Kursmål som delen hör till Mål 1
Examinationer i denna del Examination i praktisk undervisning på fördjupad nivå genom att planera, genomföra och utvärdera ridundervisning.
Innehåll Studenten får möjlighet att träna sig i att undervisa elever individuellt och med hänsyn taget till olika ekipages utbildningsnivå och behov.
Pedagogiska arbetsformer Praktiskt genomförande och peer learning
Externa inslag (exempelvis studiebesök)
Medrättande lärare Jenny Mandal och Ulrika Backan
Lärare i övrigt och gästföreläsare Ulrika Backan, Eyjolfur Isólfsson, Camilla Hed
Del och modultillhörighet Demo (Modul: Undervisning i grupp 4 hp)
Kursmål som delen hör till Mål 6
Examinationer i denna del Examineras genom att studenten planerar och genomför en demo tillsammans med andra studenter.
Innehåll Studenten planerar och skapar tillsammans med andra studenter en demo utifrån anpassade pedagogiska metoder
Pedagogiska arbetsformer Föreläsning, praktiskt genomförande och grupparbete.
Externa inslag (exempelvis studiebesök)
Medrättande lärare Joanna Sätter, Ulrika Backan
Lärare i övrigt och gästföreläsare Ulrika Backan, Sara Sandqvist, Joanna Sätter, Camilla Hed, Eyjolfur Isólfsson
Del och modultillhörighet Didaktisk utmaning (Modul: Undervisning i grupp 4hp)
Kursmål som delen hör till Mål 1
Examinationer i denna del Didaktisk utmaning är ett obligatoriskt moment som genomförs i form av praktisk undervisning på fördjupad nivå med elevaktiverande moment inklusive planering och utvärdering av lektion.
Innehåll Studenten ges en didaktisk utmaning att tillsammans med en annan student, testa en vald pedagogisk metod i samband med ett ridundervisningstillfälle. Studenten får även ta del av andra didaktiska utmaningar och pedagogiska elevaktiverande metoder, men då som ryttare vid andra tillfällen.
Pedagogiska arbetsformer Föreläsning, praktiskt genomförande, peer learning och seminarium.
Externa inslag (exempelvis studiebesök)
Medrättande lärare Susanne Lundesjö Kvart
Lärare i övrigt och gästföreläsare Ulrika Backan
Del och modultillhörighet Modul: Ledarskap 2hp (Avsutten träning)
Kursmål som delen hör till Mål 3
Examinationer i denna del Examineras genom rapport ”Avsutten träning och hållbart arbetsliv” och som del av ”Coaching av elev”.
Del 1: identifiera personligt behov av träning, gör upplägg, genomför övning och utvärdera.
Del 2: Genomför träningspass med en grupp deltagare, utvärdera och relatera till eget ledarskap och ett hållbart yrkesliv.
Innehåll Studenten leder en grupp individer genom moment av fysisk träning för att stimulera till ett hållbart yrkesliv inom hästnäringen. Studenter får identifiera träningsbehov, ta fram program, genomföra och utvärdera träning för ryttare. Studenterna tar del av föreläsning i ledarskap inom området Trygga Idrottsmiljöer.
Pedagogiska arbetsformer Föreläsningar, övningar, praktiska pass
Externa inslag (exempelvis studiebesök)
Medrättande lärare Joanna Sätter
Lärare i övrigt och gästföreläsare Joanna Sätter, Therese Waerner
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2025-06-01 och 2025-06-22
Andra kursvärderingar för HO0147
Läsåret 2024/2025
Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet III (HO0147-30311)
2025-01-20 - 2025-06-08
Läsåret 2023/2024
Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet III (HO0147-30387)
2024-01-15 - 2024-06-02
Läsåret 2023/2024
Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet III (HO0147-30388)
2024-01-15 - 2024-06-02
Kursplan och övrig information
Kursplan
HO0147 Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet III, 10,0 Hp
Pedagogics and leadership in horse business IIIÄmnen
HippologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Undervisa en grupp | 4,0 | 0101 |
Coaching | 4,0 | 0102 |
Ledarskap | 2,0 | 0103 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande90 hp hippologi
20 hp pedagogik
15 hp verksamhetsförlagd utbildning
alternativt
Hippologexamen, 120 hp
Mål
Kursen syftar till att ge fördjupad kunskap om och färdighet i ryttares träning, elevaktiverande undervisning och coaching med tillämpning i hästverksamhet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- undervisa grupper av elever i ridning på fördjupad nivå med hänsyn till elevers olika ålder och utbildningsnivå, samt kunna analysera och diskutera undervisningsinsatsen,
- diskutera ridlära på en fördjupad nivå med koppling till undervisning,
- upprätta utvecklingsplan i ridning för elev både på kort och lång sikt med hänsyn tagen till individuella mål, ekipagets potential och hästens hållbarhet,
- undervisa utifrån upprättad utvecklingsplan och bedöma vilka åtgärder som behövs för att en elev ska kunna utvecklas mot lektionsmål,
- anpassa sitt ledarskap till individers och gruppers fysiska och mentala utveckling i relation till uppställda mål samt kunna utvärdera sin egen arbetsinsats,
- planera och genomföra arrangemang eller informationstillfälle där utbildad skolhäst rids i en undervisningssituation på fördjupad nivå,
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
Kursen behandlar ämnesdidaktik i relation till undervisning i ridning, ridlära, idrottspsykologi, coachande metoder samt mental och fysisk träning.
Genomförande
Studenten undervisar ryttare individuellt och i grupp samt individuellt i grupp på en fördjupad nivå i de olika disciplinerna med ökande grad av självständighet. Olika didaktiska metoder studeras och studenten får använda samt utvärdera elevaktiverande metoder i ridundervisning. Genom olika inbjudna föreläsare samt genom diskussion av forskningsresultat inhämtas och bearbetas kunskaper om ridundervisning ur olika internationella perspektiv.
Teoretiska kunskaper om coaching inom idrott appliceras genom att träna på coaching av ryttare. Studenten gör nulägesanalys och tar fram kapacitetsprofil för elever samt formulerar individuella utvecklingsplaner tillsammans med elev i en grupp och diskuterar, med sin handledare, lösningar på uppkomna situationer. Genus- och jämlikhetsfrågor diskuteras ur ett idrottspsykologiskt perspektiv. Studenten övar på att hålla coachande samtal. Studenten utvärderar och analyserar fortlöpande sin egen undervisningsinsats och att anpassa sin undervisning till denna.
I form av peer learning rider studenten med på studentledd undervisning för att få en utökad förståelse för olika pedagogiska situationer i ridhuset. Studenterna rider på hästar av olika utbildningsståndpunkt i kursens olika delar. Med koppling till detta deltar studenten i daglig skötsel av hästar, utrustning och tillhörande anläggning.
Studenten tränar att analysera och värdera ridlära samt diskuterar även hur ridlära kan omsättas i undervisningssituationer. Studenten deltar i förberedelser, genomförande och efterarbete av utbildningstillfällen som exempelvis digital undervisning eller arrangemang av clinic eller demo där de till häst visar upp moment i ridlära för olika målgrupper.
Studenter får identifiera träningsbehov, ta fram program, genomföra och utvärdera träning relativt sin egen utveckling som ryttare. Studenten leder även en grupp individer genom moment av fysisk träning med planering, genomförande och utvärdering för att stimulera till ett hållbart yrkesliv inom hästnäringen. I detta sammanhang studeras även betydelsen av utbildning för en hållbar hästnäring.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser:
Tidsplanering, informationskompetens, kreativt tänkande, kritiskt tänkande, problemlösning, muntlig och skriftlig kommunikation, självständighet.
Följande moment är obligatoriska:
Övningar i undervisningsmetodik och ridning.
Samverkan med det omgivande samhället sker främst genom olika inbjudna föreläsare från hästnäringen samt andra universitet. Undervisningsupplägg för både individ och grupp relateras till ridundervisning på ridskolor och träningsanläggningar i det omgivande samhället.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända skriftliga övningsuppgifter samt godkända muntliga redovisningar och praktiska prov.
Godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för husdjurens biovetenskaper
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
LITTERATURLISTA FÖR KURS INOM HIPPOLOG – KANDIDATPROGRAM
Definitioner:
Obligatorisk litteratur - kurslitteratur som alla studenter förväntas ta del av (benämns inom SLU även "gemensam litteratur").
Referenslitteratur-frivillig litteratur för vidare fördjupning (benämns inom SLU även "breddnings- och fördjupningslitteratur").
Tips – frivillig litteratur av skiftande slag som kan vara bra att ha tillgång till som informationskälla.
LÄSÅR: 2024 – 2025
ÅRSKURS: TRE
INRIKTNING/INRIKTNINGAR: RID, ISLAND
KURS: Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet III
KURSKOD: HO0124
OBLIGATORISK LITTERATUR
- Auty, I. (2016) The power of coaching: Releasing Surprising Potential in Equestrian Athletes. Kap 1 Kenilworth Press. US. ISBN 978-1-910016-10-7 Tillhandahålls av kursledningen.
- Eliasson, I. (2009) I skilda idrottsvärldar. Barn, ledare och föräldrar i flick- och pojkfotboll. Avhandling Nr 92. Pedagogiska institutionen, Umeå Universitet. (Valda delar) http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:216078/FULLTEXT03.pdf
- Gjerde, S (2012). Coaching. Vad, varför, hur. Studentlitteratur
- Hassmén, P., & Kenttä, G., (2021). Praktisk idrottspsykologi. SISU idrottsböcker
- Ibanez Menguc, A. et al. (2023) Idrottens träning. SISU Förlag
- Lamperd, W., Clarke, D., Wolframm, I. & Williams, J. (2016) What makes an elite equestrian rider? Comparative Exercise Physiology, 12 (3) pp. 105-118
- Lundesjö Kvart, S. (2020) Konsten att undervisa ryttare, en studie om ridlärares pedagogiska praktik. ss. 1-84 samt paper III, ss 223-238. Digital Comprehensive Summaries of Uppsala Dissertations from the Faculty of Educational Sciences 18. Uppsala http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-406227
- Långström, S & Viklund, U. (2010) Metoder – Undervisning och framträdande. Lund: Studentlitteratur
- Pihlgren, A. (2010) Sokratiska samtal i undervisningen. Lund: Studentlitteratur.
- Waerner, T.; Thedin Jakobsson, B; Morgan K & Redelius, (2024) Giving orders or facilitating voices – Coaches’ constructions of youth in equestrian sport. Sports Coaching Review. (in press)
- Wolframm, I. (2014) The Science of Equestrian Sports. Theory, Practice and Performance of the Equestrian Rider. Kap 1 – 3 och 4. Routledge, London. Tillhandahålls av kursledningen.
- Wolframm, I. (2021) Perfect mind: perfect ride. Kenilworth Press. Shrewsbury
REFERENSLITTERATUR
- Armour, K. (ed) (2011). (Walsh, J.) Sport Pedagogy: an introduction for teaching and coaching. Pearson Education Limited, United States. Tillhandahålls av kursledningen.
- Blomqvist, C. & Röding, P (2010) Kap 4. Ledarskap, -personen, reflektionen, samtalet. Lund: Studentlitteratur
- Eliasson, I. (2017) The gap between formalised children’s rights and children’s real lives in sport. *Sociology of Sport 2017, vol 52(4) 470-496
- Maw, S.J. (2012) What does it mean to teach Riding? A Snapshot of Contemporary Practicies in England and Western Australia. University, Perth, Western Australia. Tillhandahålls av kursledningen.
- Potrac, P., Jones, R. & Armour, K. (2002) It’s All About Getting Respect’: The Coaching Behaviors of an Expert English Soccer Coach. In Sport, Education and Society, Vol 7, No. 2, pp 183-202. Tillhandahålls av kursledningen.
- Uljens, M. (1997) Didaktik. Kap 1, 2, 3, 6 och 9 Lund: Studentlitteratur
- Waerner, T. (2015) Ridsportens ledarskap – en utmaning. En intervjustudie av nio ledare inom ridsporten. Magisteruppsats i pedagogik. Pedagogiska inst. Umeå Universitet
- Weinberg, R. S., & Gould, D. (2019). Foundations of sport and exercise psychology, 7E. Human kinetics.