Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet III
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för HO0147
Läsåret 2023/2024
Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet III (HO0147-30387)
2024-01-15 - 2024-06-02
Läsåret 2023/2024
Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet III (HO0147-30388)
2024-01-15 - 2024-06-02
Kursplan och övrig information
Kursplan
HO0147 Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet III, 10,0 Hp
Pedagogics and leadership in horse business IIIÄmnen
HippologiUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande90 hp hippologi
20 hp pedagogik
15 hp verksamhetsförlagd utbildning
alternativt
Hippologexamen, 120 hp
Mål
Kursen syftar till att ge fördjupad kunskap om och färdighet i ryttares träning, elevaktiverande undervisning och coaching med tillämpning i hästverksamhet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- undervisa grupper av elever i ridning på fördjupad nivå med hänsyn till elevers olika ålder och utbildningsnivå, samt kunna analysera och diskutera undervisningsinsatsen,
- diskutera ridlära på en fördjupad nivå med koppling till undervisning,
- upprätta utvecklingsplan i ridning för elev både på kort och lång sikt med hänsyn tagen till individuella mål, ekipagets potential och hästens hållbarhet,
- undervisa utifrån upprättad utvecklingsplan och bedöma vilka åtgärder som behövs för att en elev ska kunna utvecklas mot lektionsmål,
- anpassa sitt ledarskap till individers och gruppers fysiska och mentala utveckling i relation till uppställda mål samt kunna utvärdera sin egen arbetsinsats,
- planera och genomföra arrangemang eller informationstillfälle där utbildad skolhäst rids i en undervisningssituation på fördjupad nivå,
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
Kursen behandlar ämnesdidaktik i relation till undervisning i ridning, ridlära, idrottspsykologi, coachande metoder samt mental och fysisk träning.
Genomförande
Studenten undervisar ryttare individuellt och i grupp samt individuellt i grupp på en fördjupad nivå i de olika disciplinerna med ökande grad av självständighet. Olika didaktiska metoder studeras och studenten får använda samt utvärdera elevaktiverande metoder i ridundervisning. Genom olika inbjudna föreläsare samt genom diskussion av forskningsresultat inhämtas och bearbetas kunskaper om ridundervisning ur olika internationella perspektiv.
Teoretiska kunskaper om coaching inom idrott appliceras genom att träna på coaching av ryttare. Studenten gör nulägesanalys och tar fram kapacitetsprofil för elever samt formulerar individuella utvecklingsplaner tillsammans med elev i en grupp och diskuterar, med sin handledare, lösningar på uppkomna situationer. Genus- och jämlikhetsfrågor diskuteras ur ett idrottspsykologiskt perspektiv. Studenten övar på att hålla coachande samtal. Studenten utvärderar och analyserar fortlöpande sin egen undervisningsinsats och att anpassa sin undervisning till denna.
I form av peer learning rider studenten med på studentledd undervisning för att få en utökad förståelse för olika pedagogiska situationer i ridhuset. Studenterna rider på hästar av olika utbildningsståndpunkt i kursens olika delar. Med koppling till detta deltar studenten i daglig skötsel av hästar, utrustning och tillhörande anläggning.
Studenten tränar att analysera och värdera ridlära samt diskuterar även hur ridlära kan omsättas i undervisningssituationer. Studenten deltar i förberedelser, genomförande och efterarbete av utbildningstillfällen som exempelvis digital undervisning eller arrangemang av clinic eller demo där de till häst visar upp moment i ridlära för olika målgrupper.
Studenter får identifiera träningsbehov, ta fram program, genomföra och utvärdera träning relativt sin egen utveckling som ryttare. Studenten leder även en grupp individer genom moment av fysisk träning med planering, genomförande och utvärdering för att stimulera till ett hållbart yrkesliv inom hästnäringen. I detta sammanhang studeras även betydelsen av utbildning för en hållbar hästnäring.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser:
Tidsplanering, informationskompetens, kreativt tänkande, kritiskt tänkande, problemlösning, muntlig och skriftlig kommunikation, självständighet.
Följande moment är obligatoriska:
Övningar i undervisningsmetodik och ridning.
Samverkan med det omgivande samhället sker främst genom olika inbjudna föreläsare från hästnäringen samt andra universitet. Undervisningsupplägg för både individ och grupp relateras till ridundervisning på ridskolor och träningsanläggningar i det omgivande samhället.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända skriftliga övningsuppgifter samt godkända muntliga redovisningar och praktiska prov.
Godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för husdjurens biovetenskaper
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
LITTERATURLISTA FÖR KURS INOM HIPPOLOG – KANDIDATPROGRAM
Definitioner:
Obligatorisk litteratur - kurslitteratur som alla studenter förväntas ta del av (benämns inom SLU även "gemensam litteratur").
Referenslitteratur - frivillig litteratur för vidare fördjupning (benämns inom SLU även "breddnings- och fördjupningslitteratur").
Tips – frivillig litteratur av skiftande slag som kan vara bra att ha tillgång till som informationskälla.
LÄSÅR 2023 – 2024
ÅRSKURS TRE
INRIKTNING/INRIKTNINGAR: RID, ISLAND
KURS: Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet III
KURSKOD: HO0147
OBLIGATORISK LITTERATUR:
Auty, I. (2016) The power of coaching: Releasing Surprising Potential in Equestrian Athletes. Kap 1 Kenilworth Press. US. ISBN 978-1-910016-10-7 Tillhandahålls av kursledningen.
Gjerde, S (2012). Coaching. Vad, varför, hur. Studentlitteratur
Hassmén, P., & Kenttä, G., (2021). Praktisk idrottspsykologi. SISU idrottsböcker.
Ibanez Menguc, A. et al. Idrottens träning (2023) SISU Förlag.
Lamperd, W., Clarke, D., Wolframm, I. & Williams, J. (2016) What makes an elite equestrian rider? Comparative Exercise Physiology, 12 (3) pp. 105-118.
Lundesjö Kvart, S. (2020) Konsten att undervisa ryttare, en studie om ridlärares pedagogiska praktik. ss. 1-84 samt paper III, ss 223-238. Digital Comprehensive Summaries of Uppsala Dissertations from the Faculty of Educational Sciences 18. Uppsala http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-406227
Långström, S & Viklund, U. (2010) Metoder – Undervisning och framträdande. Lund: Studentlitteratur.
Pihlgren, A. (2010) Sokratiska samtal i undervisningen. Lund: Studentlitteratur.
Waerner, T. (2015) Ridsportens ledarskap – en utmaning. En intervjustudie av nio ledare inom ridsporten. Magisteruppsats i pedagogik. Pedagogiska inst. Umeå Universitet.
Wolframm, I. (2014) The Science of Equestrian Sports. Theory, Practice and Performance of the Equestrian Rider. Kap 1 – 3 och 4. Routledge, London. Tillhandahålls av kursledningen.
Wolframm, I. (2021) Perfect mind: perfect ride Kenilworth Press. Shrewsbury.
REFERENSLITTERATUR:
Armour, K. (ed) (2011). (Walsh, J.) Sport Pedagogy: an introduction for teaching and coaching. Pearson Education Limited, United States. Tillhandahålls av kursledningen.
Blomqvist, C. & Röding, P (2010) Kap 4. Ledarskap, -personen, reflektionen, samtalet. Lund: Studentlitteratur
Maw, S.J. (2012) What does it mean to teach Riding? A Snapshot of Contemporary Practicies in England and Western Australia. University, Perth, Western Australia. Tillhandahålls av kursledningen.
Potrac, P., Jones, R. & Armour, K. (2002) It’s All About Getting Respect’: The Coaching Behaviors of an Expert English Soccer Coach. In Sport, Education and Society, Vol 7, No. 2, pp 183-202. Tillhandahålls av kursledningen.
Uljens, M. (1997) Didaktik, Kap 1, 2, 3, 6 och 9 Lund: Studentlitteratur
Weinberg, R. S., & Gould, D. (2019). Foundations of sport and exercise psychology, 7E. Human kinetics.