Perspektiv på hållbarhet
Information från kursledaren
Hej!
Via den här länken hittar du schemat till kursen: Sveriges lantbruksuniversitet - HU0001, Perspektiv på hållbarhet, HT2024 (timeedit.net)
Obs att schemat kan komma att ändras.
Du kan också hitta schemat i pdf-form uppe till höger på denna sida.
Kursboken heter Sustainability. Författaren är Leslie Paul Thiele och det är viktigt att ni skaffar tredje upplagan vilken kom ut 2024.
Den första kursdagen är den 3:e september då vi har kursupprop och –introduktion på f.m. och en föreläsning på e.m.
Vi ser fram emot att träffa er!
MVH
Brian
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2024-10-24 och 2024-11-14
Andra kursvärderingar för HU0001
Läsåret 2023/2024
Perspektiv på hållbarhet (HU0001-10379)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
Perspektiv på hållbarhet (HU0001-10070)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Perspektiv på hållbarhet (HU0001-10336)
2021-08-30 - 2021-11-01
Kursplan och övrig information
Kursplan
HU0001 Perspektiv på hållbarhet, 15,0 Hp
Sustainability PerspectivesÄmnen
Hållbar utvecklingUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Begrepp och problematiseringar om hållbarhet | 10,0 | 0004 |
Lösningar och utmaningar i hållbar utveckling | 5,0 | 0005 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt;- Matematik 3b eller Matematik 3c,
- Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1+1a2
alternativt
- Matematik C
- Samhällskunskap A
Mål
Kursen introducerar begreppet hållbar utveckling som ett socialt fenomen och syftar till att ge en grundläggande förståelse för komplexa hållbarhetsutmaningar utifrån ett brett samhällsperspektiv. Kursen har en praktisk och problembaserad ingång och behandlar framväxten av hållbar utveckling som begrepp inom politik och praktik. Kursen belyser skillnader och målkonflikter mellan olika konkurrerande definitioner och visioner kopplade till hållbarhet. Sammantaget ger kursen en grund för att utveckla tvärvetenskapliga synsätt. Kursen ska även ge en introduktion till programmet Politices kandidat – hållbar utveckling samt utveckla generella färdigheter för universitetsstudier.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• Beskriva och förklara olika sätt att förstå hållbar utveckling med utgångspunkt i praktiska fall och/eller policyinitiativ
• Exemplifiera hur olika former av hållbarhet, hållbarhetsutmaningar och möjligheter kan belysas och analyseras utifrån olika vetenskapliga perspektiv och synsätt
• Identifiera och översiktligt beskriva förekomsten av mål- och intressekonflikter i hållbar utveckling
• Beskriva och kritiskt diskutera de "förenklade" problembilder och lösningsförslag som ofta förekommer i policyinitiativ och i aktuell forskning
• Söka, kritiskt förhålla sig till och diskutera vetenskaplig litteratur i tal och skrift
• Redovisa utfört arbete såväl skriftligt som muntligt
Innehåll
Kursen behandlar följande ämnen eller teman:
• Hållbar utveckling som ett omstritt och historiskt föränderligt begrepp
• Ideologiska perspektiv på hållbar utveckling
• Olika ämnesperspektiv på hållbar utveckling
• Aktuella exempel på hur olika aspekter på hållbarhet konkretiseras i policy och förvaltning
• Målkonflikter inom hållbar utveckling
• Rumslig, tidsmässig och administrativ skala i hållbar utveckling
• Vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt
• Praktisk övning i problemhantering baserat på fallstudier
Kursen tar avstamp i olika konkreta utmaningar och förslag till lösningar på hållbarhetsproblem. Kursen innehåller föreläsningar, övningar i muntlig och skriftlig framställan, samt arbete individuellt och i grupp i form av exempelvis seminarier för att belysa olika perspektiv på, och utmaningar kopplade till, hållbar utveckling. Studenterna får praktisk övning i att kritiskt förhålla sig till olika hållbarhetsutmaningar såsom utveckling för vem, mot vad och enligt vem, samt avvägningar mellan olika mål genom att arbeta problembaserat och fallstudieorienterat.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Examination sker genom:
• en skriftlig tentamen
• deltagande i obligatorisk bibliotekskurs
• redovisning av individuella arbeten och grupparbeten
• aktivt deltagande i obligatoriska seminarier
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Sustainability av Leslie Paul Thiele, tredje upplagan, © 2024