Näringslära – hälsa, beteende och välfärd
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för HV0128
Läsåret 2019/2020
Näringslära – hälsa, beteende och välfärd (HV0128-10085), Uppsala 2019-09-02 - 2019-10-31Läsåret 2018/2019
Näringslära – hälsa, beteende och välfärd (HV0128-10085), Uppsala 2018-09-03 - 2018-11-05Läsåret 2017/2018
Näringslära – hälsa, beteende och välfärd (HV0128-10085), Uppsala 2017-08-28 - 2017-10-30Kursplan
HV0128 Näringslära – hälsa, beteende och välfärd, 15,0 Hp
Animal Nutrition - health, behaviour and welfareKursplan fastställd
2016-11-08Ämnen
Biologi HusdjursvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Teori | 3,00 | 1002 |
Övningar och diskussioner | 3,00 | 1003 |
Muntlig presentation | 2,00 | 1004 |
Skriftlig tentamen | 7,00 | 1005 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav (A1N)Betygsskala
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande:- 120 hp på grundläggande nivå, varav
- 60 hp husdjursvetenskap, hippologi, djuromvårdnad eller veterinärmedicin
alternativt
- 60 hp biologi, varav 30 hp zoologi
alternativt
- 60 hp lantbruksvetenskap, varav 30 hp husdjursvetenskap/zoologi
samt
- Engelska 6
Mål
Kursen avser att ge fördjupade kunskaper om hur näringsförsörjning påverkar djurs hälsa och välfärd.Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- utförligt beskriva samband mellan näringsförsörjning, hälsa, fruktsamhet och välbefinnande hos djur,
- förklara olika parasiters, fodertoxiners och antinutritionella, pre- och probiotiska substansers effekter på djurens hälsa,
- förklara principerna för aptitreglering och dess samband med djurens hälsa och välfärd,
- beskriva samt övergripande diskutera för och nackdelar med olika utfodrings- och skötselsystem,
-diskutera interaktioner mellan avelsarbete och nutrition,
- föreslå och praktiskt kunna tillämpa olika analysverktyg som speglar djurens hälsa, välbefinnande och prestationsförmåga, samt diskutera de olika verktygens för- och nackdelar,
- integrera kunskaper om hur fodermedel, utfodring, skötsel, metabolism och beteende påverkar djurhälsa, djurvälfärd, samt miljö och global livsmedelsförsörjning ur ett hållbarhetsperspektiv
- självständigt söka, kritiskt granska och sammanfatta vetenskapliga texter med relevans för foder och djurhälsa i långsiktigt hållbara produktionssystem.
Innehåll
Kursen baseras på föreläsningar, gruppdiskussioner, tillämpade studiebesök och ett individuellt projektarbete. Föreläsningarna handlar främst om foder och djurhälsa hos livsmedelsproducerande djur på land och i vatten samt hos sport- och sällskapsdjur. Djurvälfärd, beteende, krav på livsmedelskvalitet, resursutnyttjande och miljöbelastning behandlas fortlöpande. I det individuella projektet får studenten föreslå ett eget relevant ämne alternativt välja från en projektlista. Studenten integrerar kunskaper från vetenskaplig litteratur och föreläsningar och redovisar slutsatserna skriftligt och muntligt.Obligatoriska moment förekommer inom t.ex. gruppövningar, redovisningar, gruppdiskussioner, projekt och studiebesök.
I kursen tränas följande generella kompetenser: vetenskaplig kommunikation samt muntlig presentation
Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig och muntlig examination. Godkänt deltagande i obligatoriska moment.- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Ytterligare information
Kursen förutsätter goda förkunskaper inom näringsfysiologi samt grundläggande förkunskaper inom fodervetenskap. Kursen omfattar 7 hp näringsfysiologi, 2 hp etologi, 2 hp djurskydd/djuretik, 2 hp avel samt 2 hp djurhälsaAnsvarig institution/motsvarande
Institutionen för husdjurens utfodring och vårdKompletterande uppgifter
Betygskriterier
Course: HV0128 Animal Nutrition – health, behavior and welfare, 2020 (15 HEC)
Grade criteria* and types of examination# for the learning objectives in the course
*For the student to pass the course, (s)he must participate in all mandatory learning activities and grade 3 or higher must be achieved for all learning objectives. It is not possible to achieve a higher grade for a learning objective if prerequisites for lower grades have not been met. The lowest obtained grade for an individual learning objective determines the course grade (i.e. if grade 3 is achieved in one differentiated learning objective, the course grade will be 3). #Examinations in the course:
- Literature quiz: The quiz is given in Canvas and can be taken multiple times. It examines subject matter presented in the lectures and is graded pass/fail; to achieve a passing grade 90% correct answers are required.
- Oral presentation: Presentation of a literature review prepared by small groups of students (2-3 persons). The presentation is graded pass, 4 or 5 based on individual performance.
- Final written examination: Individually graded home exam given in Canvas at the end of the course. The exam consists of multiple essay questions and is graded pass, 4 or 5.
Grade |
5 |
The student gives detailed examples of conflicts between animal well-being and one or more of the factors: health, fertility, production, where nutrition is also involved. |
The student is able to suggest sustainable management practices to limit the consequences of gastrointestinal parasite infections |
According to learning objective |
The student is able to give suggestions on improvements (that are feasible in commercial situations) in feeding and management systems in situations when nutrition negatively affects health, behaviour or welfare |
According to learning objective |
According to learning objective |
According to learning objective |
The student is able to critically compare different methodologies or analyses used in scientific publications |
4 |
The student is able to describe in detail the different aspects of animal welfare and how they can be assessed |
Discuss in detail pros and cons of different feeding and management systems with examples of health and welfare |
The student is able to support discussion and conclusions with relevant scientific references, adhering to sound evidence based practice |
||||||
3 (pass) |
According to learning objective |
According to learning objective |
According to learning objective. |
According to learning objective |
|||||
Learning objective |
1. The student is able to describe relationships between nutrition, health, fertility and well-being in animals in detail
|
2. The student is able to explain the different effects of parasites, feed toxins and anti-nutritional, pre- and probiotic substances on animal health |
3. The student is able to explain the principles of appetite regulation and its relationship with the animal health and welfare |
4. The student is able to describe and discuss, at a general level, pros and cons with different feeding and management systems |
5. The student is able to discuss interactions between breeding and nutrition |
6. The student is able to suggest and be able to, in practice, apply different analytical tools that reflect the animals' health, well-being and capacity and also discuss the advantages and disadvantages of the different tools |
7. The student is able to integrate knowledge of how feeds, feeding, management, metabolism and behavior affects animal welfare and also the environment and global food supply from a sustainability perspective |
8. The student is able to independently search, critically review and summarize scientific texts with relevance for feed and animal health in sustainable production systems. |
|
Exam activity |
Canvas quiz
Final written examination |
Canvas quiz
Final written examination |
Final written examination |
Final written examination |
Final written examination |
Practical exercise |
Canvas quiz and oral presentation |
Oral presentation & Final written examination
|