Hundens och kattens biologi och användning
Kursvärdering
Kursvärderingen är öppen
Värderingen går att besvara till och med 2021-01-31
Andra kursvärderingar för HV0155
Läsåret 2019/2020
Hundens och kattens biologi och användning (HV0155-20029), Uppsala 2019-11-01 - 2020-01-19Läsåret 2018/2019
Hundens och kattens biologi och användning (HV0155-20029), Uppsala 2018-11-06 - 2019-01-20Kursplan
HV0155 Hundens och kattens biologi och användning, 15,0 Hp
The biology and use of dogs and catsKursplan fastställd
2017-11-14Ämnen
Biologi HusdjursvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Nutrition och utfodring | 5,00 | 1002 |
Etologi och djurskydd | 5,00 | 1003 |
Genetik och avel | 5,00 | 1004 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav (G2F)Betygsskala
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kurser motsvarande:- 80 hp husdjursvetenskap eller 80 hp biologi, varav 10 hp djurfysiologi, 7,5 hp avel och 7,5 hp nutrition.
Mål
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om friska hundars och katters biologi, etologi, utfodring, avel och skötsel.Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för villkor för och omfattningen av hund- och katthållning
- Beskriva hundens och kattens digestion och ämnesomsättning
- Redogöra för näringsbehov och utfodringsnormer för olika kategorier av hundar och katter
- Översiktligt redogöra för hundars och katters reproduktionsbiologi
- Beskriva de faktorer som påverkar utformningen av avelsprogram för hund och katt
- Redogöra för och jämföra olika informationskällor som ligger till grund för avelsarbete och studier av hälsa och prestation
- Ge exempel på relevanta etiska frågor rörande avel med hundar och katter
- Beskriva hundars och katters naturliga beteenderepertoar kopplade till evolutionära principer, samt vanliga avvikelser från normalt beteende
- Översiktligt redogöra för vilka befintliga regelverk som är relevanta för verksamheter kopplade till sporter och verksamheter för hund och katt
Innehåll
Kursen behandlar frågor av betydelse för avel, reproduktion, utfodring, hälsa och beteende med utgångspunkt från de olika användningsområden och verksamheter där hundar och katter används, främst i Sverige. Effekter av avel i små populationer, avel för funktion, exteriör, mentalitet och hälsa belyses särskilt, liksom digestion, ämnesomsättning, näringsbehov, praktisk utfodring i olika livsstadier, råvarukunskap, samt foderstatsberäkning. Hälsoaspekter belyses genom exempel på ärftliga sjukdomar och möjliga avelsåtgärder, utfodringsrelaterade sjukdomar samt utfodring vid olika sjukdomstillstånd. I kursen tränar studenterna även på att reflektera kring och ta ställning i etiska frågor samt diskutera hållbarhet i ett brett perspektiv. Studenterna ska genomföra och presentera ett projekt skriftligt och muntligt. Projektet baseras på faktaunderlag från litteratursökning, internet, fackpress, eventuella egna studiebesök och direktkontakter med forskare, näringsliv, etc. Kunskaperna breddas genom gemensamma redovisningar.Föreläsningar varvas med övningar och gruppdiskussioner. Obligatoriska moment enligt schema förekommer.
Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig och muntlig examination. Aktivt deltagande i obligatoriska moment.- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Ytterligare information
Studenter som är godkända på fysiologi delen i kursen Djurens biologi 3 – fysiologi innehar nödvändiga kunskaper i fysiologi. Studenter som är godkända på Djurens nutrition 7,5 hp, HV0129 eller Djurens utfodring 7,5 hp, HV0130 innehar nödvändiga kunskaper i nutrition. Studenter som är godkända på Avel 1 7,5 hp, HV0131 eller Avel 2 7,5 hp, HV0132 innehar nödvändiga kunskaper i avel.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för husdjursgenetikKompletterande uppgifter
Betygskriterier
Betygskriterier och examinationsformer för kursens lärandemål HV0155
|
||||
Lärandemål |
Betygskriterier, utöver kriterier för betyg 3 |
|
||
Betygskriterier för betyg 3 |
4 |
5 |
Examinationsform |
|
1. Redogöra för villkor för och omfattningen av hund- och katthållning |
|
|
Inlämningsuppgift |
|
2. Beskriva hundens och kattens digestion och ämnesomsättning |
Illustrera för- och nackdelar med en given diet för ett visst ändamål. Exemplifiera och illustrera begränsningar av användbarheten för en viss diet eller foderingrediens. Jämför hund och katt med avseende på nutrition och ämnesomsättning. |
Föreslå lämpliga råd för hur hundar och katter ska utfodras för att främja prestation, välfärd och hälsa i olika situationer. |
Hemtentamen |
|
3. Redogöra för näringsbehov och utfodringsnormer för olika kategorier av hundar och katter |
|
|
Obligatorisk övningsuppgift |
|
4. Översiktligt redogöra för hundars och katters reproduktionsbiologi |
|
|
Hemtentamen |
|
5. Beskriva de faktorer som påverkar utformningen av avelsprogram för hund och katt |
Beskriv uppbyggnaden av olika avelsprogram och hur de påverkar hundarnas eller katternas hälsa och/eller prestation på lång och kort sikt. |
Motivera val av avelsprogram under olika förutsättningar, och motivera förändringar ur ett hållbarhetsperspektiv. |
Hemtentamen, individuellt studiebesök |
|
6. Redogöra för och jämföra olika informationskällor som ligger till grund för avelsarbete och studier av hälsa och prestation |
|
|
Hemtentamen |
|
7. Ge exempel på relevanta etiska frågor rörande avel med hundar och katter |
|
|
Hemtentamen |
|
8. Beskriva hundars och katters naturliga beteenderepertoar kopplade till evolutionära principer, samt vanliga avvikelser från normalt beteende |
Diskutera kopplingen mellan beteendebehov och onormala beteenden. |
Diskutera och motivera hur onormala beteenden kan förebyggas. |
Hemtentamen |
|
9. Översiktligt redogöra för vilka befintliga regelverk som är relevanta för verksamheter kopplade till sporter och verksamheter för hund och katt |
|
|
Quiz i Canvas |
|
|
|
|
|
|
Examinationsformer: Godkända obligatoriska inlämningsuppgifter samt godkänd muntlig redovisning, aktivt deltagande vid obligatoriska moment samt individuell hemtenta.
Slutbetyg på kursen: Betyg högre än 3 baseras på resultat på hemtentamen.
- För betyg 3 – kriterierna för samtliga lärandemål ska vara uppfyllda.
- För betyg 4 – medelbetyget för samtliga graderade lärandemål ska vara minst 4,0.
- För betyg 5 – medelbetyget för samtliga graderade lärandemål ska vara minst 4,5.