Etologi och antrozoologi 2
I kursen behandlas motivation, inlärning, kognition och beteendeekologi för att belysa problematik som uppstår inom olika typer av djurhållning. Studenterna arbetar även med etologiska metoder som diskuteras och jämförs med avseende på för- och nackdelar vid observation av olika typer av beteenden och frågeställningar, vilket redovisas på engelska. Kursen behandlar även hur evolutionen och domesticeringseffekter påverkar vår kommunikation med djur. Studenterna analyserar och bearbetar situationer där djurägare upplever problem med sina djur. Studenterna får träna sig i att självständigt utreda och ge råd om beteende och öva sig i att kommunicera med djurägare i olika situationer. Kursen innehåller kortare praktik som studenten själv ansvarar för att organisera i samråd med kursledare.
I kursen ingår basgruppsarbete enligt PBL (ProblemBaserat Lärande), praktiska moment, föreläsningar, gruppseminarier, samt projektarbete och många av dessa moment är obligatoriska. Obligatoriska moment inom till exempel övningar, projektarbete samt praktik.
Inom kursen tränar studenten följande generella kompetenser: skriftlig och muntlig kommunikation, analys, problemlösning, etik och kritiskt förhållningssätt.
Information från kursledaren
Zoom-link to course introduction on Monday 2nd Nov!
https://slu-se.zoom.us/j/63210187001 Meeting ID: 632 1018 7001 Passcode: 938418
2020-10-13
Practical week - week 49
In this course, you are supposed to find a place do to some practical work. It is completely up to you where, but it should connect to the outcome of this course (we are very flexible). The practical period should be at least three full days. Before, you should have written a plan for the practical week where some details, aim and goals should be stated. As well as contact details to the responsible person. You are covered by the university insurance during these days, as well as on your trip there. Best wishes Maria and Anna
2020-10-01
Welcome!
Welcome to the course in ethology and anthrozoology! This year, the course will be organised in English. However, if no foreign students participate, the speaking language will be Swedish. You can already prepare for the course by searching for authentic cases that could be used in the course. Cases that connects to animal behaviour or interaction with humans. Best wishes Maria and Anna
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
HV0186-20033 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för HV0186
Läsåret 2022/2023
Etologi och antrozoologi 2 (HV0186-20099)
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Etologi och antrozoologi 2 (HV0186-20005)
2021-11-02 - 2022-01-16
Kursplan och övrig information
Kursplan
HV0186 Etologi och antrozoologi 2, 15,0 Hp
Ethology and anthrozoology 2Ämnen
Husdjursvetenskap Biologi Husdjursvetenskap BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Etologi och antrozoologi | 13,5 | 0102 |
Etologisk metodik | 1,5 | 0103 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
75,0 hp husdjursvetenskap varav 7,5 hp etologieller
75,0 hp biologi varav 7,5 hp etologi
Undantag medges från kravet på grundläggande behörighet i svenska
Förkunskapskravet kan också uppfyllas på annat sätt som ger motsvarande kunskaper.
Mål
Syftet med kursen är att studenterna ska få fördjupade kunskaper inom etologi och antrozoologi som vetenskapliga ämnen och vilka tillämpningar dessa ämnen har i samhället.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
beskriva, diskutera och använda motivationsteorier, teorier om inlärning och kognition samt beteendeekologi för att förstå djurs beteende,
använda och jämföra olika typer av försöksdesign och observationsmetoder inom etologisk och antrozoologisk forskning,
förklara, diskutera och bedöma vetenskaplig litteratur inom etologi och antrozoologi,
diskutera hur människors attityder till djur ger konsekvenser för både djur och människor,
redogöra för hur man blir en bra kommunikatör/pedagog gentemot djurägare samt argumentera för hur djurägare kan förbättra kommunikationen med sina djur,
självständigt utreda och skriftligt och muntligt förmedla vetenskapligt grundade råd rörande beteendeproblem och oönskade beteenden hos djur.
Innehåll
I kursen behandlas motivation, inlärning, kognition och beteendeekologi för att belysa problematik som uppstår inom olika typer av djurhållning. Studenterna arbetar även med etologiska metoder som diskuteras och jämförs med avseende på för- och nackdelar vid observation av olika typer av beteenden och frågeställningar, vilket redovisas på engelska. Kursen behandlar även hur evolutionen och domesticeringseffekter påverkar vår kommunikation med djur. Studenterna analyserar och bearbetar situationer där djurägare upplever problem med sina djur. Studenterna får träna sig i att självständigt utreda och ge råd om beteende och öva sig i att kommunicera med djurägare i olika situationer. Kursen innehåller kortare praktik som studenten själv ansvarar för att organisera i samråd med kursledare.
I kursen ingår basgruppsarbete enligt PBL (ProblemBaserat Lärande), praktiska moment, föreläsningar, gruppseminarier, samt projektarbete och många av dessa moment är obligatoriska. Obligatoriska moment inom till exempel övningar, projektarbete samt praktik.
Inom kursen tränar studenten följande generella kompetenser: skriftlig och muntlig kommunikation, analys, problemlösning, etik och kritiskt förhållningssätt.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig och muntlig examination. Godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Praktiska moment i kursen kan bestå av praktik samt studiebesök. Kostnader för dessa kan tillkomma.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för husdjurens miljö och hälsa
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
- Literature in Ethology and anthrozoology 2 Kommentar: In this course it will be some papers to read, otherwise you will find your own literature according to assignments.
- Anthrozoology Författare: Hosey and Melfi [Anthrozoology] (https://oxford.universitypressscholarship.com/view/10.1093/oso/9780198753629.001.0001/oso-9780198753629)