Verktyg för framtidens lantbruks-och trädgårdsproduktion
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för LB0128
Läsåret 2023/2024
Verktyg för framtidens lantbruks-och trädgårdsproduktion (LB0128-30296)
2024-01-15 - 2024-03-19
Kursplan och övrig information
Kursplan
LB0128 Verktyg för framtidens lantbruks-och trädgårdsproduktion, 15,0 Hp
Verktyg för framtidens lantbruks-och trädgårdsproduktionÄmnen
Trädgårdsvetenskap LantbruksvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0004 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 60 hp inom lantbruksvetenskap eller trädgårdsvetenskapMål
Kursen ska ge ett helhetsperspektiv på olika produktionssystem inom lantbruket, med kunskap i aktuella frågor kring användning av beslutsstöd och tekniska lösningar för bl.a. precisionsjordbruk, jordbearbetning och skötsel av grödor. Den studerande ska efter genomgången kurs ha förutsättningar att kunna genomföra och utvärdera relevanta åtgärder som avser att förbättra produktionssystemens hållbarhet, riskhantering och anpassningsförmåga till planerade och oförutsedda förändringar.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- jämföra olika produktionssystem genom att identifiera avgörande faktorer som t.ex. resurseffektivitet, klimatpåverkan och motståndskraft mot störningar (t.ex. vädervariationer),
- identifiera och redogöra för olika produktionssystems anpassningsförmåga till förändrade förutsättningar, t.ex. klimatförändringar, konsumtionsmönster, världsmarknadspriser och styrmedel,
- föreslå relevant användning av precisionsteknologi utifrån biologiska och ekonomiska förhållanden,
- ge exempel på hur förutsättningar och implementeringar inom precisionsteknologi för odling och kan skilja sig åt i olika länder,
- föreslå åtgärder för att göra produktionssystem mer hållbara,
- förstå, granska och tolka resultat från livcykelsanalys (LCA), samt jämföra LCA med andra metoder för hållbarhetsutvärdering av produktionssystem (som inkluderar såväl ekonomiska som miljömässiga och sociala aspekter),
- utarbeta risk- och omvärldsanalyser.
Innehåll
*Ämnesmässigt innehåll: *
Kursen ger en helhetsbild av dagens växtodlingssystem samt deras utvecklingsmöjligheter, risker och hot de ställs inför. Kursen behandlar praktisk tillämpning och integrering av precisionsteknologi i modern växtodling inklusive bakomliggande teorier och kunskapsbehov. Detta inkluderar omvandling och visualisering av data som stödjer beslutsfattande och implementering genom dataanalys.
Dessutom ingår en introduktion till livscykelanalys (LCA) med definition av syfte, systemgränser och funktionell enhet, samt jämförelse med andra metoder för hållbarhetsutvärdering och diskussioner om tillämpning och tolkning av resultat från LCA och andra hållbarhetsanalyser.
Aktuella problem med relevans för hållbar utveckling diskuteras och beskrivs utifrån ett systemperspektiv som inkluderar ekonomiska, miljömässiga och sociala dimensioner. Det diskuteras olika lösningar samt hur olika produktionssystem och deras hållbarhet kan påverkas av olika faktorer.
I kursen tas upp hur lantbruket påverkas av nationell såväl som EUs jordbrukspolitik, globala händelser och handel, världsmarknads priser, klimatförändringar, m.m.
*Genomförande: *
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom: Litteraturstudier, föreläsningar, uppgifter, studiebesök, projektarbete, seminarier/redovisningar.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser: kritiskt tänkande, systemtänkande, problemlösning, digital kompetens, teknikanvändning, muntlig och skriftlig kommunikation.
Följande moment är obligatoriska:
Samverkan med det omgivande samhället sker genom studiebesök och gästföreläsare verksamma inom området.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Kursen examineras genom inlämnade uppgifter och projektarbete samt seminarier/redovisningar. För godkänd kurs krävs:
Godkända uppgifter
Godkänd skriftlig och muntlig redovisning av projektarbete.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för biosystem och teknologi