Studio - staden
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för LK0160
Läsåret 2023/2024
Studio - staden (LK0160-40071)
2024-03-20 - 2024-06-02
Läsåret 2022/2023
Studio - staden (LK0160-40151)
2023-03-22 - 2023-06-04
Läsåret 2021/2022
Studio - staden (LK0160-40060)
2022-03-24 - 2022-06-05
Läsåret 2020/2021
Studio - staden (LK0160-40071)
2021-03-24 - 2021-06-06
Läsåret 2019/2020
Studio - staden (LK0160-40024)
2020-03-25 - 2020-06-07
Läsåret 2018/2019
Studio - staden (LK0160-30059)
2019-01-21 - 2019-03-25
Läsåret 2017/2018
Studio - staden (LK0160-30064)
2018-01-15 - 2018-03-25
Läsåret 2016/2017
Studio - staden (LK0160-30114)
2017-01-16 - 2017-03-26
Läsåret 2015/2016
Studio - staden (LK0160-30238)
2016-01-18 - 2016-03-27
Läsåret 2014/2015
Studio - staden (LK0160-30093)
2015-01-19 - 2015-03-29
Läsåret 2013/2014
Studio - staden (LK0160-30099)
2014-01-20 - 2014-03-30
Läsåret 2012/2013
Studio - staden (LK0160-30153)
2013-01-21 - 2013-03-31
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0160 Studio - staden, 15,0 Hp
Studio - Urban Open SpacesÄmnen
Landskapsarkitektur LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0002 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 60 hp i landskapsarkitektur och/eller landskapsplanering inklusive kunskaper i stadsbyggnadshistoria och stadsplanering.Mål
I den här kursen får du bekanta dig med olika metoder för att beskriva och analysera en stadsdel, dess historia och dess framtid.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
med handledning utforma ett strukturförslag för den grön/blåa-strukturen, offentliga platser eller liknande för en stadsdel
välja lämplig analysmetod och genomföra och analys av en stadsmiljö med avseende på struktur, funktion samt upplevelse
kritiskt granska kommunens planer och riktlinjer angående övningsområdets framtida utveckling
redovisa en strukturs tänkta utveckling över tiden
analysera förslaget utifrån estetiska, sociala och ekologiska aspekter
muntligt och visuellt presentera sitt förslag så att problemställning och koncept tydligt framgår
reflektera över konsekvenser för människor och miljö.
Innehåll
Kursen syftar till att göra studenterna förtrogna med olika metoder för att beskriva och analysera en stadsdel, dess historia och dess framtid.
Övningsuppgiften inleds med att studenterna genomför en fallstudie som syftar till att förstå landskapets och stadsdelens sammanhang, dess historia, dess fysiska, sociala och ekologiska förutsättningar. I momentet tränas bl a dokumentanalys, fältinventeringsmetodik. Arbetet sker i projektgrupper.
Fallstudien används som bas för att, med hjälp av scenarioteknik, utveckla olika framtida utvecklingsmöjligheter för stadsdelen. Nästa del av övningen genomförs i mindre grupper. Genom timskisser och inspirationsföreläsningar stimuleras studenternas arbete med att utforma och utveckla olika framtidsbilder. Handledning på ritsal är ett viktigt stöd i individens egen utveckling. Stor vikt läggs vid att träna studentens förmåga att sammanfoga många olika intressen och aspekter till en helhet.
Metoder för att belysa de olika framtidsbeskrivningarnas konsekvenser för miljö och människor diskuteras och provas.
Studenten skall muntligen redogöra för skissarbetets utveckling, vilka val studenten har gjort och vilka inspirationskällor som påverkat resultatet. Uppmärksamhet ägnas också åt skissen som ett sätt att kommunicera.
Framtidsbilden och dess konsekvenser ska redovisas så att förslagsställarens grundidé framgår av den valda presentationstekniken och layouten. I kursen ingår undervisning och träning i att använda digitala presentationstekniker.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända övningsuppgifter samt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ger 15 hp färdighetsträning.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Sim, David. 2022. Mjuk stad. Stockholm: Svensk byggtjänst.
Llewelyn Davies. 2007. Urban design compendium. London: English partnerships, The housing corporation.
Koch, D. (2018) En levande stad PLAN, 2018 6-7