Färg- & formlära för trädgårdsingenjörer
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0213
Läsåret 2019/2020
Färg- & formlära för trädgårdsingenjörer (LK0213-10321), Alnarp 2020-05-01 - 2020-06-07Läsåret 2018/2019
Färg- & formlära för trädgårdsingenjörer (LK0213-10321), Alnarp 2019-05-03 - 2019-06-09Läsåret 2017/2018
Färg- & formlära för trädgårdsingenjörer (LK0213-10321), Alnarp 2018-04-27 - 2018-06-03Läsåret 2016/2017
Färg- & formlära för trädgårdsingenjörer (LK0213-10321), Alnarp 2017-04-28 - 2017-06-04Läsåret 2015/2016
Färg- & formlära för trädgårdsingenjörer (LK0213-10321), Alnarp 2016-04-29 - 2016-06-05Läsåret 2014/2015
Färg- & formlära för trädgårdsingenjörer (LK0213-10321), Alnarp 2015-03-30 - 2015-05-03Läsåret 2013/2014
Färg- & formlära för trädgårdsingenjörer (LK0213-10321), Alnarp 2014-03-31 - 2014-05-04Kursplan
LK0213 Färg- & formlära för trädgårdsingenjörer, 7,5 Hp
Spatial Design and Colour CompositionKursplan fastställd
2012-10-19Ämnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav (G1N)Betygsskala
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Särskild behörighet enligt fordringarna för trädgårdsingenjörprogrammet med designinriktning.Mål
Syftet med kursen är:- att utveckla seendet och uppfattningen av rummet.
- att, med hjälp av visuella medel, träna förmågan att "avläsa" verkligheten och att i omvänd riktning träna förmågan att läsa bildrepresentationer av densamma.
- att, med tonvikten på visuell kommunikation, uppöva förmågan att återge rumsliga situationer och redovisa egna idéer.
- att understödja färdighetsutveckling i att skissa, teckna, måla och modellera rum.
- att i arbetsprocess och arbetsredovisning utveckla förmågan att arbeta med bilder.
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- med stöd av handledning, kunna använda verktyg för grundläggande rumsanalys.
- återge rumsliga situationer genom olika visuella medel.
- kritiskt granska sina undersökningar av rummet samt visuellt kommunicera och motivera sina iakttagelser.
- redovisa olika representationstekniker och metoder för formåtergivning och bildframställning av rum.
- med stöd av handledning, genomföra enklare egna projekt i rumsgestaltning.
Innehåll
- Analys av rum och rumsstrukturer med hjälp av iakttagelser och frihandsskisser på plats.- Olika metoder för formåtergivning och bildframställning av rum.
- Skissteknik, perspektiv, övningar i formåtergivning, komposition och färglära.
- Framställning av egna projekt i form och rumsgestaltning.
Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Examinationen utgörs av inlämning av övningsuppgifter. För godkänd kurs fordras godkänt deltagande i workshop samt godkänd redovisning av övningsuppgifter och projekt.- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Ytterligare information
Från och med 2010 gäller grundläggande behörighet och särskild behörighet enligt områdesbehörighet 15:Matematik B
Naturkunskap B (Biologi A+ Kemi A + Fysik A motsvarar Naturkunskap A+B)
Samhällskunskap A