Växtkännedom och vegetationsekologi
I kursen analyseras och diskuteras hortikulturella växters ståndortspreferenser samt att förmågan att beskriva och analysera naturliga biotopers ekologi inklusive markförhållanden utvecklas genom att använda tillgängliga verktyg. Detta sker genom fältövningar, seminarier, litteraturstudier samt föreläsningar och redovisas i ett skriftligt arbete som presenteras muntligt.
Obligatoriska moment som ingår är övningar och seminariearbete med skriftlig och muntlig redovisning.
Information från kursledaren
Hej!
Kursintroduktion sker i zoomrum https://slu-se.zoom.us/j/62809488352
För att komma in på rummet använd kurskod LK0257
Välkomna!
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0257-30097 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0257
Läsåret 2023/2024
Växtkännedom och vegetationsekologi (LK0257-30152)
2024-01-15 - 2024-02-14
Läsåret 2022/2023
Växtkännedom och vegetationsekologi (LK0257-30028)
2023-01-16 - 2023-02-15
Läsåret 2021/2022
Växtkännedom och vegetationsekologi (LK0257-30247)
2022-01-17 - 2022-02-17
Läsåret 2019/2020
Växtkännedom och vegetationsekologi (LK0257-30091)
2020-01-20 - 2020-02-19
Läsåret 2018/2019
Växtkännedom och vegetationsekologi (LK0257-30015)
2019-01-21 - 2019-02-20
Läsåret 2017/2018
Växtkännedom och vegetationsekologi (LK0257-30099)
2018-01-15 - 2018-02-18
Läsåret 2016/2017
Växtkännedom och vegetationsekologi (LK0257-30176)
2017-01-16 - 2017-02-19
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0257 Växtkännedom och vegetationsekologi, 7,5 Hp
Plant knowledge and vegetation ecologyÄmnen
Landskapsarkitektur Biologi Landskapsarkitektur BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Vegetationsekologi | 3,0 | 0402 |
Växtkännedom | 3,0 | 0403 |
Obligatoriska moment | 1,5 | 0404 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 15 hp biologiMål
Syftet med kursen är att ge studenten fördjupad e kunskaper om växter, vegetation och naturliga ståndorter samt öppna upp för nya kunskapsfält inom ämnena.
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
Identifiera ett ur användningsrelevant bassortiment av vilda och odlade växter under olika växtbetingelser och livsfaser.
Förstå och beskriva ekologiska samband i naturliga ståndorter.
Visa förmåga att kritiskt och analyserande kunna läsa ämnesmässigt relevant litteratur.
Visa förmåga att muntligt redogöra för en arbetsuppgift.
Beskriva saluförda handelskvaliteter för växterna i bassortimentet .
Innehåll
I kursen studeras växtmaterial genom föreläsningar, lärarledda demonstrationer och självstudier. Genom litteraturstudier, övningar, demonstrationer och fältvandringar utvecklas kunskap om användningsområde, klimathärdighet, handelskvaliteter och upplevelsevärden för växtmaterialet i ett utvalt bassortiment. Detta omfattar främst barrväxter och lignoser på vinterkvist.
I kursen analyseras och diskuteras hortikulturella växters ståndortspreferenser samt att förmågan att beskriva och analysera naturliga biotopers ekologi inklusive markförhållanden utvecklas genom att använda tillgängliga verktyg. Detta sker genom fältövningar, seminarier, litteraturstudier samt föreläsningar och redovisas i ett skriftligt arbete som presenteras muntligt.
Obligatoriska moment som ingår är övningar och seminariearbete med skriftlig och muntlig redovisning.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För godkänd kurs fordras att den studerande deltagit i obligatoriska kursmoment samt blivit godkänd i tentamen och redovisning.
Obligatoriska moment som ingår i kursen är:
Övningar
Seminariearbete
Skriftlig och muntlig redovisning
Examination och utvärdering
Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Ämne |
Vegetationsekologi |
|
Växtkännedom |
|||
Examination |
Ståndortseminarium 1 & 2 |
Uppsats |
Tentamen |
|||
Skattning |
15% |
15% |
10% |
30% |
30% |
|
Kursmål |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
5 |
- |
- |
- |
Studenten visar en excellent förmåga att kritiskt och analyserande kunna läsa ämnesmässigt relevant litteratur genom att i skrift jämföra, diskutera och kontextualisera innehållet i flera texter och sätta det i relation till framtida yrkesliv och återge texterna med givet antal tecken, korrekt stavning, grammatik och källhänvisning. Uppgiften ska vara inlämnad senast angivet datum. |
95% rätt på växttentamen. |
|
4 |
- |
- |
- |
Studenten visar en utökad förmåga att kritiskt och analyserande kunna läsa ämnesmässigt relevant litteratur genom att i skrift jämföra och diskutera flera texter och återge texterna med givet antal tecken, korrekt stavning, grammatik och källhänvisning. Uppgiften ska vara inlämnad senast angivet datum. |
90% rätt på växttentamen.
|
|
3 |
Studenten förstår och beskriver ekologiska samband i naturliga ståndorter genom att redogöra för hur artval, vegetationsdynamik och ståndortsteori är användbart i landskapsingenjörens yrkesroll. |
Studenten visar en god förmåga att muntligt redogöra för en arbetsuppgift genom ett övertygande, ämneskopplat och flytande språk; att hålla sig inom valt ämne, hålla tilldelad tid och visa att hen har förstått ämnet genom att svara korrekt på grundläggande följdfrågor. |
Studenten kan genomgående förklara och ange hur handelskvaliteter tillsammans med ståndortsfaktorer och vegetationsdynamik kan påverka växters etableringsegenskaper och ge förslag på lämpliga handelskvaliteter i olika typsituationer. |
Studenten visar grundläggande förmåga att kritiskt och analyserande kunna läsa ämnesmässigt relevant litteratur genom att skriftligt återge texterna med givet antal tecken, korrekt stavning, grammatik och källhänvisning. |
85% rätt på växttentamen. |
|
U |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
Kursmål |
- Förstå och beskriva ekologiska samband i naturliga ståndorter. |
- Visa förmåga att muntligt redogöra för en arbetsuppgift. |
- Beskriva saluförda handelskvaliteter för växterna i bassortimentet . |
- Visa förmåga att kritiskt och analyserande kunna läsa ämnesmässigt relevant litteratur. |
- Identifiera ett ur användningsrelevant bassortiment av vilda och odlade växter under olika växtbetingelser och livsfaser. |
Litteraturlista
- Kurslitteratur 2021 [Kurslitteratur 2021] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0257/30097.2021/Kurslitteratur_LK0257_-_2021.pdf)1) Växtlista 2021 [Växtlista 2021] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0257/30097.2021/Vaxtlista_LK0257_2021.xlsx)