Hälsofrämjande utomhusmiljöer
The course is divided into three steps. In step one, literature review, the students identify relevant aspects of health promoting environments for different user groups and for people in general and compile useful literature. This is reported in a written literature review. In step two, different ways of investigating and analysing outdoor spaces in relation to different user groups’ specific needs as well as to people’s general needs are identified and/or developed and tried out. This is reported orally in seminars and in written reports. In step three different strategies to form programs for health promoting environments are developed and compared. This step is also reported orally in seminars and in written reports. The course consists of lectures, exercises (compulsory), assignments (compulsory), seminars (compulsory), and study visits (compulsory).
Online meetings
20-22 January 2021
8-10 March
22-24 March (own work)
10-12 May
Information från kursledaren
Welcome to the course! Now a detailed Timetable (revised 2020-12-15) is uploaded here at the course homepage and below you find a link to the Course Instructions. The course instructions are intended to guide and support you throughout the course. Please read the instructions carefully and let me know if you have questions or comments (anna.bengtsson@slu.se): CourseInstructionsHealthPromotingLK0262_2021.pdf
Information and guidelines regarding Zoom
Normally this course is Campus based, but because of the current situation, the course will be mostly online. Therefore you need to install zoom before the first course meeting: https://student.slu.se/en/sw-news/2020/3/new-tool-for-e-meetings-for-slu-students/
The scheduled course meetings at Zoom are mandatory. Please note that they will not be recorded.
- You need to have audio and video that works. Install zoom and check that audio and video is working before the first course meeting. The video should be on all the time, except during presentations and breaks.
- Mute the microphone when you are not talking. Unmute if you want to say something. If you want to ask or say something, say it out loud. Use the chat if it is not urgent.
- The breaks are important! Let us know if the sessions are too long. Welcome to use the following links during breaks:
- https://www.youtube.com/watch?v=SCHYutSZa2Y&feature=youtu.be
- https://staff.ki.se/health-promotion (you need to scroll down a bit on the page)
Have a Great Christmas and a Happy New Year! See you soon! Anna
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0262-30006 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0262
Läsåret 2019/2020
Hälsofrämjande utomhusmiljöer (LK0262-30026)
2020-01-20 - 2020-06-07
Läsåret 2018/2019
Hälsofrämjande utomhusmiljöer (LK0262-30046)
2019-01-21 - 2019-06-09
Läsåret 2017/2018
Hälsofrämjande utomhusmiljöer (LK0262-30134)
2018-01-15 - 2018-06-03
Läsåret 2016/2017
Hälsofrämjande utomhusmiljöer (LK0262-30081)
2017-01-16 - 2017-06-04
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0262 Hälsofrämjande utomhusmiljöer, 15,0 Hp
Health Promoting Outdoor EnvironmentsÄmnen
Landskapsarkitektur LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Grupparbete | 7,5 | 0102 |
Individuellt arbete | 7,5 | 0103 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp på grundnivå och 15 hp på avancerad nivå samt Engelska 6Mål
Målet med kursen är att skapa kompetens för att förstå, undersöka och utveckla hälsofrämjande miljöer i relation till olika brukargruppers behov, liksom till människors generella behov.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• Beskriva och diskutera utomhusmiljöer som en potentiellt hälsofrämjande resurs för olika brukargrupper, liksom för människor i allmänhet.
• Undersöka och analysera privata och offentliga platser i relation till specifika behov hos olika brukargrupper, liksom till människors generella behov
• Ställa evidensbaserad forskning och evidensbaserad design i relation till utvecklingen av hälsofrämjande miljöer
• Beskriva och diskutera deltagande forskningsmetodik i samband med utvecklingen av hälsofrämjande miljöer
• Utforma program (dvs. behovsförklaringar) för utveckling av hälsofrämjande miljöer
• Presentera ovan beskriven kunskap skriftligt, muntligt och visuellt
Innehåll
Kursen genomförs i tre delar. I del ett – litteraturgenomgång – identifierar studenten relevanta aspekter av hälsofrämjande miljöer för olika brukargrupper och för människor generellt och ställer samman användbar litteratur. Detta rapporteras i en skriftlig litteraturgenomgång. I del två identifieras, utvecklas och testas olika sätt att undersöka och analysera utomhusmiljöer i förhållande till olika brukargruppers specifika behov och människors generella behov. Redovisningen av del två sker dels muntligen i seminarier, dels skriftligen i form av rapporter. I del tre utvecklas och jämförs olika strategier för att utforma program för hälsofrämjande miljöer. Denna del redovisas också muntligt i seminarier och som skriftliga rapporter.
Kursen består av föreläsningar, övningar och övningsuppgifter (obligatoriska), seminarier (obligatoriska) och studiebesök (obligatoriska).
I kursen kombineras obligatoriska campus-träffar med arbete självständigt och i grupp.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
• Deltagande i obligatoriska moment. Godkänt deltagande i seminarier. Godkänt utförande av övningar och övningsuppgifter. Godkända skriftliga inlämningar.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övergångsbestämmelser
• Examinationer: Minst tre omprov kommer att erbjudas under två år efter beslutet om nedläggning. • Obligatoriska moment: Minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav kommer att erbjudas inom två år efter beslutet om nedläggning.Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ges på halvfart och distans, med obligatoriska campus-träffar.Grundläggande kunskaper i landskapsarkitektur, arkitektur, kulturgeografi, pedagogik eller psykologi rekommenderas.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för människa och samhälle
Litteraturlista
- Course literature 2021 [Course literature 2021] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0262/30006.2021/Course_literature_LK0262_2021.pdf)