Studio 1 - landskap som plan, verklighet och idé
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för LK0283
Läsåret 2023/2024
Studio 1 - landskap som plan, verklighet och idé (LK0283-30077)
2024-01-15 - 2024-03-19
Läsåret 2022/2023
Studio 1 - landskap som plan, verklighet och idé (LK0283-30301)
2023-01-16 - 2023-03-21
Läsåret 2021/2022
Studio 1 - landskap som plan, verklighet och idé (LK0283-30223)
2022-01-17 - 2022-03-23
Läsåret 2020/2021
Studio 1 - landskap som plan, verklighet och idé (LK0283-30122)
2021-01-18 - 2021-03-23
Läsåret 2019/2020
Studio 1 - landskap som plan, verklighet och idé (LK0283-30200)
2020-01-20 - 2020-03-24
Läsåret 2018/2019
Studio 1 - landskap som plan, verklighet och idé (LK0283-30011)
2019-01-21 - 2019-03-25
Läsåret 2017/2018
Studio 1 - landskap som plan, verklighet och idé (LK0283-30112)
2018-01-15 - 2018-03-25
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0283 Studio 1 - landskap som plan, verklighet och idé, 15,0 Hp
Studio 1 - landscape as a plan, reality and ideaÄmnen
Landskapsarkitektur LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0005 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande:- matematik 3b alternativt matematik 3c
- naturkunskap 2
- samhällskunskap 1b alternativt samhällskunskap 1a1 + 1a2
Mål
Syftet med kursen är att ge studenten en introduktion till landskapsarkitektens generella arbetsmetod, kunnande och tänkande med avseende på yrkets skapande karaktär. Studenten ska prova att med skissmetoden analysera ett flertal teman och frågeställningar, gestalta en vald fysisk miljö genom att syntetisera en mängd olika aspekter som funktion, visuella kvaliteter, historiska aspekter till en fungerande helhet samt lära sig att presentera och argumentera för denna gestaltning. Studenten ska möta grundläggande litteratur inom landskapsarkitekturområdet.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
presentera en trovärdig illustrationsplan med ett övertygande innehåll avseende arkitektoniska uttryck och kvaliteter.
genom reflektioner visa att man uppnått grundläggande förståelse för landskapsarkitektens arbetsprocess och metoder.
redogöra för grundläggande begrepp, terminologi och fackuttryck som rör landskapsarkitektens kompetensområde.
genom skisser övertygande visa att man har uppnått grundläggande förståelse och kunskaper om mått och skala samt planer och de verkligheter som de representerar.
Innehåll
Genom två delmoment lotsas studenterna genom en gestaltningsprocess, från analys av en plats till problemformulering och förslag till förändring. Fokus i kursen är skissen som arbetsmetod. Kursen innehåller moment av kunskapssökande, problemlösning och presentation. Studenterna arbetar främst individuellt men vissa moment i kursen genomförs även i grupp.
Under kursen ges ett antal föreläsningar med fakta och innehåll som ska stödja studenterna i sitt individuella arbete. Kursen innefattar även litteraturseminarier och en skriftlig inlämning.
Övningar, seminarier, redovisningar och inlämningar är obligatoriska moment.
Kursen ger 15 färdighetstränande högskolepoäng i landskapsarkitektexamen.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Aktivt deltagande i obligatoriska moment
Godkänt deltagande i litteraturseminarium
Godkända redovisningar av övningar
Godkänd projektredovisning
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Litteraturlista
Bok att köpa/låna:
Gehl, Jan (1996). Livet mellem husene: udeaktiviteter og udemiljøer. Köpenhamn: Arkitektens forlag.
Swaffield Simon (ed) (2002). Theory in Landscape Architecture: A Reader. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Digital resurs på SLU-biblioteket:
- Cresswell, T. (2014). Place : An introduction. John Wiley & Sons, Incorporated.
På Canvas:
- Oles, Tomas (2015). Go with me - 50 steps to Landscape thinking. Amsterdam Architectura & Natura
I kompendium:
Grahn, Patrik (2001). Naturens och trädgårdens betydelse för personer med utmattningsdepression. Svensk rehabilitering (nummer 3, 2001), s 18–21.
Löfgren, Stina (ej publicerad) The hand and the head
Andersson, Thorbjörn (1992). Konstvetaren, autentikern, poeten och hans upplevelser*. Utblick landskap. *nr 3/92, sid. 17.
Mossige-Norheim, Randi (1992). Gör det med smak /Restaurering som konst/ Parkens hemligheter. *Utblick landskap. *nr 3/92, sid. 18-32.
Tidskriften landskap (2022/2) Sammanställning av artikelserien: Utemiljöns förvaltning och governance (Del 1 & 4)
Jacobs, Jane (1961/2004). Parkens funktioner. Den amerikanska storstadens liv och förfall (pp. 113–136). Göteborg: Daidalos. [Originalets titel: The uses of neighbourhood parks. The Death and Life of Great American Cities].
Friberg, Tora, Carina Listerborn, Birgitta Andersson & Christina Scholten (Red) (2005) Speglingar av rum. Om könskodade platser och sammanhang. Stockholm: Symposium.
Movium magasin, nr 4/2012. Att veta sin plats - barnperspektiv i stadsplaneringen. Ansvarig utgivare Anders Rasmusson. (s.14-19, 26-31, 52-59)
Oles, Tomas (2015). Go with me - 50 steps to Landscape thinking.* **Amsterdam Architectura & Natura *
**Läsanvisningar till Litteraturseminarium 1: Vad är landskapsarkitektur? **
Cresswell, T. (2014). Place : An introduction. John Wiley & Sons, Incorporated. (Kapitel 1 Introduction: Defining Place)
Gehl, Jan (1996). Livet mellem husene: udeaktiviteter og udemiljøer. Köpenhamn: Arkitektens forlag. (Kapitel 1, s. 7-48)
Grahn, Patrik (2001). Naturens och trädgårdens betydelse för personer med utmattningsdepression. Svensk rehabilitering, nummer 3. (s 18–21)
Tidskriften landskap (2022/2) Sammanställning av artikelserien: Utemiljöns förvaltning och governance. (Del 1 )
Andersson, Thorbjörn (1992). Konstvetaren, autentikern, poeten och hans upplevelser*. Utblick landskap. *nr 3/92, sid. 17.
Mossige-Norheim, Randi (1992). Gör det med smak /Restaurering som konst/ Parkens hemligheter. *Utblick landskap. *nr 3/92, sid. 18-32.
Whiston Spirn, A (2002) The language of landscape. Theory in landscape architecture, s.125–130.
**Läsanvisningar till Litteraturseminarium 2: För vem designar vi landskapet? **
Gehl, Jan (1996). Livet mellem husene: udeaktiviteter og udemiljøer. Köpenhamn: Arkitektens forlag. (Kapitel 4, s. 121-189)
Jacobs, Jane (1961/2004). Parkens funktioner. Den amerikanska storstadens liv och förfall (pp. 113–136). Göteborg: Daidalos. [Originalets titel: The uses of neighbourhood parks. The Death and Life of Great American Cities].
Friberg, Tora, Carina Listerborn, Birgitta Andersson & Christina Scholten (Red) (2005) Speglingar av rum. Om könskodade platser och sammanhang. Stockholm: Symposium.
Movium magasin, nr 4/2012. Att veta sin plats - barnperspektiv i stadsplaneringen. Ansvarig utgivare Anders Rasmusson. (s.14-19, 26-31, 52-59)
Tidskriften landskap, (2/2022) Sammanställning av artikelserien: Utemiljöns förvaltning och governance. (Del 4)
Läsanvisningar till Processreflektionen
Oles, Tomas (2015). Go with me - 50 steps to Landscape thinking. Amsterdam Architectura & Natura
Design process av Hideo Sasaki. Theory in landscape architecture, ( s.35–37.)
The art of site planning av Kevin Lynch & Gary Hack. Theory in landscape architecture, (s.37–38.)
Community design av Randolph Hester Jr. Theory in landscape architecture, (s.49–56.)
Site design av Kevin Lynch & Gary Hack. Theory in landscape architecture, (s.57–58.)
Creative risk taking av Steven Krog. Theory in landscape architecture, (s.58–64.)
Löfgren, Stina (ej publicerad) Handen och huvudet – Nio texter om illustration.