Formlära - Dialog med en plats
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för LK0300
Läsåret 2023/2024
Formlära - Dialog med en plats (LK0300-30080)
2024-01-15 - 2024-03-19
Läsåret 2022/2023
Formlära - Dialog med en plats (LK0300-30025)
2023-01-16 - 2023-03-21
Läsåret 2021/2022
Formlära - Dialog med en plats (LK0300-30224)
2022-01-17 - 2022-03-23
Läsåret 2020/2021
Formlära - Dialog med en plats (LK0300-30124)
2021-01-18 - 2021-03-23
Läsåret 2019/2020
Formlära - Dialog med en plats (LK0300-30198)
2020-01-20 - 2020-03-24
Läsåret 2018/2019
Formlära - Dialog med en plats (LK0300-30019)
2019-01-21 - 2019-03-25
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0300 Formlära - Dialog med en plats, 15,0 Hp
Spatial Design in Dialogue with a PlaceÄmnen
Landskapsarkitektur LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 30 hp landskapsarkitektur.Mål
Det primära syftet med kursen är att studenterna upprättar en fördjupad dialog med en plats och dess invånare som i efterföljande planeringskurs kan fortsätta att utvecklas samt att studenterna undersöker lämpliga verktyg för att kommunicera sina insikter.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
genom sammanställande av en portfolio kunna uppvisa tydliga exempel på användandet av de metoder och verktyg (även digitala) som använts i kursen.
redovisa hur intuitiva verbala och visuella tankeprocesser rationellt har bearbetats, både individuellt och i grupparbeten. Studenten ska visa en förmåga att balansera bild och text på ett kreativt vis. Bilder och texter ska interagera med varandra.
Innehåll
I kursen kommer studenterna att vara i dialog med en plats. De erbjuds använda sig av sina egna erfarenheter för att bygga vidare på. Det innebär också att kritiskt granska invanda föreställningar. Individuellt och i grupp ska visuella och litterära metoder utvecklas i processarbeten om platsspecifika karaktärer. Studenterna ska erbjudas en gynnsam situation för att träna sin förmåga till att pendla mellan intuitiva visioner och rationell bearbetning med hjälp av konstnärliga metoder. Konceptuella idéer ska utvecklas i förhållande till historia, samtid och framtid.
Den pedagogiska utgångspunkten för kursen är att låta studenterna utveckla egna processuella arbeten i mindre grupper. Kursen är i dialog med en plats där både rumsliga koordinator och sociala strukturer tas i beaktande. Den är på samma gång en kreativ praktisk kurs och en teoretisk, där intuitiva förnimmelser utvecklas och formuleras både visuellt och med hjälp av det skrivna språket, för att sedan från testresultat vidare bearbetas på ett rationellt plan, med analyser och reflektioner. I kursen undersöks en specifik plats, flera exkursioner görs för att konfrontera det fysiska rummet, dess invånare och planerare, samt andra informatörer med kopplingar till platsen. Kursen introducerar konstnärliga metoder ämnade att ge studenterna träning i skapandeprocesser. Studiet pendlar mellan kreativt intuitiva irrationella kopplingar till rationella bearbetningar, vilka i sin tur ämnar leda fram till nya upptäckter och insikter. Kursen ger många tillfällen för syntetiseringar, redovisningar och diskussionsseminarium. Kursen tar sitt stöd i ett brett fält inom arkitektur, konst och litteratur.
Med stöd av litteratur, visuell gestaltning och platsspecifika registreringar utvecklar studenterna resonemang och nya frågeställningar kring en plats. I kursen kommuniceras tankar om ett bostadsområde och dess omgivning med hjälp av både text, 2D och 3D visualisering. I rumsliga fysiska installationsformer och modeller får studenterna möjlighet att gestalta olika aspekter av en specifik plats. Både analoga och digitala verktyg introduceras och används i kursen. Olika texttyper undersöks för att beskriva olika aspekter av en plats, både upplevelser och faktabaserade kunskaper ska kommuniceras och flätas samman med visuella uttrycksformer. Ett grupparbete genomförs för att kommunicera ett koncentrat av ett kreativt processarbete i en utställningsform med inbjudna besökare.
Kursen ska förutom kontinuerlig handledning, erbjuda exkursioner, introduktioner av relevanta verktyg för landskapsarkitektur samt inspirationsföreläsningar av både inbjuden föreläsare och kursledare. Vid kursens slut ska studenten sammanställa en portfolio som beskriver ett koncentrat av hela kursens processarbete fram till kursens utställning.
Schemalagda exkursioner, seminarier och redovisningar är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För godkänd kurs krävs deltagande i obligatoriska moment, samt en godkänd portfolio. Portfolions innehåll ska fokusera på det arbete som genomförts i kursen, både individuella moment och processer i grupparbetsform. Ett redovisat material i text och bild ska innefatta aspekter på layout, skapande- process, analyser och reflektioner. Dokumentation av kursens utställning ska också finnas med i portfolion
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ger 15 hp färdighetstränande poäng.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning