Nature Based Interventions
Based on the current knowledge and state of the art of nature based intervention students will learn why and how natural environments can support humans’ health promotion. The knowledge can be used to improve planning, choice of and/or design of places for nature based interventions. Special attention is paid to the role of nature, as different kinds of landscape e.g. forests and gardens; edible plants as well as considering variation related to season and geographic location. Different places where nature based interventions are used will be visited both with the whole class and individually, and professionals working with NBI will be interviewed.
Written assignments, oral presentation of exercises and participation in seminars and field trips are compulsory.
September 21 - 23, 2020
October 12 - 14
December 7 - 9
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0306-10006 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0306
Läsåret 2019/2020
Nature Based Interventions (LK0306-10030)
2019-09-02 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
Nature Based Interventions (LK0306-10058)
2018-09-03 - 2019-01-20
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0306 Nature Based Interventions, 15,0 Hp
Nature Based InterventionsÄmnen
Landskapsarkitektur LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0201 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp och Engelska 6Mål
Kursen handlar om hur olika typer av naturmiljöer kan användas som utgångspunkt för verksamheter riktad mot olika målgrupper som del av behandling, rehabilitering och program för prevention och etablering av hälsofrämjande vardagsvanor.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• Redogöra och reflektera kring potentialen med naturbaserade interventioner i förhållande till olika målgrupper.
• Identifiera lämpliga utemiljöer för naturbaserade interventioner.
• Utveckla naturbaserade interventioner för vila och återhämtning liksom mera krävande fysisk och kognitiv aktivitet.
• Analysera den specifika naturmiljöns betydelse vid en intervention
• Reflektera kring naturbaserade interventioner i förhållande till olika yrkesrollers praktik.
Innehåll
Det övergripande målet med kursen är att ge insikter i hur olika typer av naturmiljöer kan användas vid hälsofrämjande interventioner riktade mot olika brukargrupper. Strategier för att identifiera, använda och utveckla naturbaserade verksamheter presenteras. Användbarheten hos olika naturtyper - såsom strand, skog och trädgård - i förhållande till årstid och platsens specifika belägenhet uppmärksammas. Besök till yrkesverksamma som berättar hur de använder platsen och det omgivande landskapet i sin verksamhet utgör en viktig del. Kursen omfattar föreläsningar, seminarier, studiebesök, projektarbeten och övningar. Skriftliga inlämningar, muntliga presentationer av övningsuppgifter och deltagande i seminarier och fältstudier är obligatoriska.
I kursen kombineras självständigt arbete på distans med obligatoriska träffar på campus. De olika campus-träffarna kan hållas vid olika SLU-campus (Alnarp, Skara och/eller Umeå).
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Deltagande i obligatoriska moment. Godkänt deltagande i seminarier. Godkända övningsuppgifter. Godkänd vetenskaplig uppsats.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övergångsbestämmelser
• Examinationer: Minst tre omprov kommer att erbjudas under två år efter beslutet om nedläggning. • Obligatoriska moment: Minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav kommer att erbjudas inom två år efter beslutet om nedläggning.Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ges på halvfart och distans, med obligatoriska campus-träffar.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för människa och samhälle
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
- Literature list [Literature list] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0306/10006.2021/Nature_Based_Interventions_-_Literature_list_2020.doc.rtf)