Studio – Platsen i staden och växtkännedom 2
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2021-05-30 och 2021-06-20Andra kursvärderingar för LK0317
Läsåret 2019/2020
Studio – Platsen i staden och växtkännedom 2 (LK0317-40019) 2020-03-25 - 2020-06-07Läsåret 2018/2019
Studio – Platsen i staden och växtkännedom 2 (LK0317-40038) 2019-03-26 - 2019-06-09Kursplan
LK0317 Studio – Platsen i staden och växtkännedom 2, 15,0 Hp
Studio – The urban space and plant knowledge 2Kursplan fastställd
2017-11-15Ämnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Platsgestaltning | 8,00 | 1002 |
Växtkännedom | 6,50 | 1003 |
Beskärning | 0,50 | 1004 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav (G1N)Betygsskala
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Förutom grundläggande behörighet, kunskaper motsvarande områdesbehörighet A3:- Matematik 3b alternativt Matematik 3c
- Naturkunskap 2 (alternativt Bi 1, Fy 1a, Ke 1 alternativt Bi 1, Fy 1b1+1b2, Ke 1)
- Samhällskunskap 1b alternativt Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Mål
Syftet med kursen är att ge studenten grundläggande kunskaper och färdigheter i att gestalta en mindre plats i staden, samt växtkännedom med fokus på vår-och sommaraspekter.Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- översiktligt redovisa människors behov och intressen i samband med vistelse i offentlig utemiljö
- identifiera ett urval av träd, buskar och örtartade växter med fokus på vår och försommaraspekter, för gestaltning inom landskapsarkitektens yrkesområde
- översiktligt redogöra för växters byggnad och tillväxt
Färdighet och förmåga
- med handledning, analysera en plats i staden
- med handledning gestalta en plats huvudsakliga karaktärer
- illustrera ett gestaltningsförslag i tre dimensioner
- illustrera hur ett gestaltningsförslags växtlighet förändras över tid
- använda bildbehandlings – och layoutprogram för presentation av ett gestaltningsförslag
- med handledning praktiskt utföra skötselåtgärder med fokus på beskärning i olika typer av planteringar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över och återge sin egen kunskapsprocess och kunskapsinhämtning under det första året
Innehåll
Kursen består av två delar, platsgestaltning och växtkännedom, som kompletterar varandra men examineras var för sig.Platsgestaltning
Kursdelen består framförallt av en större obligatorisk gestaltningsövning där uppgiften är att utforma en plats i staden, kortare skissövningar ingår som stöd till huvuduppgiften. Övningen utförs enskilt och i grupp, och sker med för landskapsarkitekten vedertagen skissmetod: inventering, analys, pröva lösningar och ta fram förslag i plan, sektioner och perspektiv med ingående delar såsom historia, användning, struktur, rum, material, sinnliga upplevelser och karaktärer. Studenten tränar sig i att ta fram bilder och presentera sina förslag muntligt, visuellt och i text.
Växtkännedom
Kursdelen är i hög grad baserad på växtvandringar och egna studier utomhus, där tyngdpunkten ligger på växternas betydelse inom landskapsarkitektur och grundläggande växtbiologi. Inlärning av nya växter varvas med egen repetition av träd och buskar från tidigare kurs, samt med praktiska obligatoriska skötselövningar utomhus och enstaka föreläsningar. I föreläsning introduceras växternas byggnad och tillväxt. Växtkunskaperna tillämpas i obligatoriska gestaltningsövningar. Kursdelen avslutas med examination med växtidentifiering, som genomförs utomhus.
Kursen avslutas med att studenterna redovisar en obligatorisk reflektion av sin kunskapsprocess och vad de har lärt sig under årskurs 1.
Kursen ger 10 hp färdighetsträning.
Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Kursen är uppdelad i två delprov motsvarande kursen två delar, platsgestaltning och växtkännedom. De olika delarna betygssätts var för sig och sammanvägs till ett slutbetyg vilket framgår av betygskriterierna.Platsgestaltning 8 hp: Godkända övningsuppgifter.
Växtkännedom 7 hp: Godkänd tentamen och godkända övningsuppgifter.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningens regelsamling.