Värderingar som styr planering, gestaltning och förvaltning av landskap
Information från kursledaren
2020-12-03
Länk till Introduktion
https://slu-se.zoom.us/j/66475106694
Lösenord: 361369
2020-11-23
Även litteraturseminarium (07/12) via zoom
Hej, Med anledning av den pågående covid-19-pandemin och regeringens ytterligare restriktioner som gäller från och med den 24 november 2020 har även SLU infört skärpta tillämpningar. Skärpningarna gäller under en begränsad tidsperiod: från den 24 november till den 23 december. Tidsperioden kan ändras om regeringen kommer med nya besked om restriktioner. Undervisning ska genomföras digitalt i största möjliga utsträckning. Tidigare prioriterad campusundervisning i form av seminarier, övningar och andra moment med hög interaktivitet behöver också omformas till ett digitalt format i största möjliga utsträckning. I ”Värderingskursen” kommer vi därför att genomföra även litteraturseminarium (07/12) via zoom (se den nya versionen av schemat: ”Version 2020-11-23”). Antagligen kommer vi också att genomföra kursen arbetsseminarier (08/01/2021) i digitalt format. Vi återkommer om detta. Jag hoppas ni mår bra! Håll er friska, så ses vi om en dryg vecka! Jag ser fram emot att få träffa er, även om det är ”bara” digitalt! Vera Vicenzotti 2020-11-23
2020-11-02
Välkommen till kursen LK0350
Hej, jag vill bara påminna er som är antagna med villkor att ni måste visa vid kursstart att ni uppfyller förkunskapskraven till kursen. Med vänliga hälsningar, Vera, som ser fram emot kursstarten om ett par veckor!
2020-07-23
Covid-19 anpassad undervisning i LK0350
Välkommen till Värderingar som styr planering, gestaltning och förvaltning av landskap (LK0350)! Vi planerar i nuläget för en höst med delvis tillbakagång till studier på campus. Som en del i anpassningarna för att förebygga smittspridning kommer vi att begränsa antalet personer som vistas på skolan samtidigt och halverar antalet platser i våra undervisningslokaler. Det innebär att en stor del av undervisningen kommer att ske på distans även under hösten. I Värderingskursen, som vi kallar kursen för, kommer vi att ha en stor andel distansundervisning med några träffar på campus. Ett preliminärt schema kommer att läggas ut senast fyra veckor före kursstart. Vi ser fram emot en lärorik höst! Vera Vicenzotti 2020-07-23
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0350-20094 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0350
Läsåret 2021/2022
Värderingar som styr planering, gestaltning och förvaltning av landskap (LK0350-20064)
2021-12-03 - 2022-01-16
Läsåret 2019/2020
Värderingar som styr planering, gestaltning och förvaltning av landskap (LK0350-20026)
2019-12-04 - 2020-01-19
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0350 Värderingar som styr planering, gestaltning och förvaltning av landskap, 7,5 Hp
Values that govern planning, design and management of landscapesÄmnen
Landskapsarkitektur LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 80 hp landskapsarkitektur.Mål
Syftet med kursen är att studenten studerar teoretiska och praktiska samband mellan planering, gestaltning och förvaltning av landskap på olika nivåer i samhället och kopplat till samhällets mål för hållbar utveckling. Värderingar och intressen som påverkar och styr utvecklingen problematiseras och diskuteras.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva sambanden mellan planering, gestaltning och förvaltning av landskap.
-diskutera och problematisera ett urval värderingar och intressen som påverkar planering, gestaltning och förvaltning av landskap.
diskutera och exemplifiera hur olika aktörer har möjlighet att påverka planering, gestaltning och förvaltning i olika processer och skeden.
diskutera hur landskapsarkitekten i olika roller kan hantera frågor som rör ekosystemtjänster, klimatförändringar, resurshushållning och människors behov av utemiljöer.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- skriva en kortare akademisk text.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
kritiskt granska och analysera en gestaltad utemiljö.
formulera och diskutera hur egna värderingar och intressen kan relatera till landskapsarkitektur och samhällets mål för hållbar utveckling, samt till etiska perspektiv.
Innehåll
I SLU:s definition består ämnet landskapsarkitektur av delarna planering, gestaltning och förvaltning av landskap. Hur ämnet hanteras i teori och praktik är nära sammanlänkat med värderingar och intressen i samhället. Kursen hanterar ett urval av dessa och belyser dem utifrån samhällets mål om långsiktigt hållbar utveckling.
I föreläsningar, texter och obligatoriska seminarier diskuterar studenterna olika värderingar och intressen i relation till övergripande globala, nationella och lokala samhällsmål om långsiktigt hållbar utveckling. Landskapsarkitektens roller som planerare, gestaltare och förvaltare, och kopplingen till tolkningsföreträde och beslutsfattande på olika nivåer belyses. Etiska perspektiv lyfts, samt utifrån- och inifrånperspektiv diskuteras i relation till förändring av landskapet.
I seminarier och obligatoriska skrivuppgifter kopplade till dessa formulerar studenterna egna värderingar och intressen samt etiska perspektiv kopplat till landskapsarkitektur, och diskuterar vad dessa kan innebära i relation till hållbar utveckling. I en avslutande skrivövning där studenten granskar och analyserar en gestaltad utemiljö tillämpar studenten akademiskt skrivande.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Kursen examineras med godkänd medverkan i obligatoriska seminarier och individuell skrivövning.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övergångsbestämmelser
• **Examination**: Minst tre omprov ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning. • **Obligatoriska moment**: Minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning.Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
- The realm of freedom in new rural governance: Micro-politics of democracy in Sweden Författare: Arora-Jonsson, Seema (2017) [The realm of freedom in new rural governance: Micro-politics of democracy in Sweden] (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0016718516302913) Kommentar: Geoforum, 79, 58-69.
- Aesthetic, Social and Ecological Values in Landscape Architecture: a Discourse Analysis Författare: Thompson, I. (2000b) [Aesthetic, Social and Ecological Values in Landscape Architecture: a Discourse Analysis] (https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/713665903) Kommentar: Ethics, Place and Environment, 3(3), 269-287
- It’s about time: The genius temporum of Martí Franch’s Girona landscapes Författare: Waterman, Tim [It’s about time: The genius temporum of Martí Franch’s Girona landscapes] (http://www.tim-waterman.co.uk/?LMCL=fyo8rg&LMCL=bUMmLm&p=309) Kommentar: Landscape Architecture Magazine, 2017(1).
- The Sustainability of Living in a “Green” Urban District: An Emergy Perspective Författare: Bergquist, Daniel; Garcia-Caro, Daniela; Joosse, Sofie; Granvik, Madeleine & Peniche, Felix (2020) [The Sustainability of Living in a “Green” Urban District: An Emergy Perspective] (https://www.mdpi.com/2071-1050/12/14/5661) Kommentar: Sustainability, 12(14), 5561.
- Values and Heritage Conservation Författare: de la Torre, Marta (2013) [Values and Heritage Conservation] (https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1179/2159032X13Z.00000000011?scroll=top&needAccess=true) Kommentar: Heritage & Society, 6(2), 155-166.
- Work-integrated learning and health literacy as catalysts for Roma empowerment and social inclusion: A participatory action research Författare: Eklund Karlsson, Leena; Ringsberg, Karin C. & Crondahl, Kristine [Work-integrated learning and health literacy as catalysts for Roma empowerment and social inclusion: A participatory action research] (https://doi.org/10.1177/1476750317702951) Kommentar: Action Research, 17(4), 549-572.
- Beauty: past and future Författare: Herrington, Susan (2016) [Beauty: past and future] (https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01426397.2016.1156064) Kommentar: Landscape Research, 41(4), 441-449.
- Drawing on site: Girona’s shores Författare: Franch, M. (2018a) [Drawing on site: Girona’s shores] (<https://doi.org/10.1080/18626033.2018.1553396 >) Kommentar: Journal of Landscape Architecture 13(2), 56-73.
- Landscape Architecture Theory. An Ecological Approach Författare: Murphy, M. D. (2016) [Landscape Architecture Theory. An Ecological Approach] (<https://link.springer.com/content/pdf/10.5822%2F978-1-61091-751-3.pdf >) Kommentar: Washington, DC: Island Press/Center for Resource Economics. (Kapitel 1-2)
- Lights and shadows over the Recommendation on the Historic Urban Landscape: ‘managing change’ in Ballarat and Cuenca through a radical approach focused on values and authenticity Författare: Rey Pérez, Julia & González Martínez, Plácido (2018) [Lights and shadows over the Recommendation on the Historic Urban Landscape: ‘managing change’ in Ballarat and Cuenca through a radical approach focused on values and authenticity] (https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13527258.2017.1362572) Kommentar: International Journal of Heritage Studies, 24(1), 101-116.
- Sources of Values in the Environmental Design Professions: The Case of Landscape Architecture Författare: Thompson, I. (2000a) [Sources of Values in the Environmental Design Professions: The Case of Landscape Architecture] (https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/713665888) Kommentar: Ethics, Place & Environment, 3(2), 203-219