Landskapsförvaltning
Kursen behandlar förvaltning av utemiljöer. I kursen knyts teoretiska kunskaper samman med praktiska erfarenheter.
Vid föreläsningar, övningar och litteraturstudier läggs en grund för mer tillämpade uppgifter.
Genom teorier, fältstudier och exkursioner byggs en referensbild av förvaltningsproblematiken kring utemiljöer och lösningar på denna. Även kunskapsutveckling i vegetationskännedom och växtanvändning ingår i byggandet av denna referensbild.
Samtliga erfarenheter ligger till grund för ett projektarbete som utgör en viktig stomme i kursen och som syftar till att ge studenten ett helhetsgrepp på förvaltning av offentliga miljöer.
Det kan förekomma obligatoriska övningar, exkursioner och seminarier under kursen.
Information från kursledaren
UPPDATERAD INFORMATION OCH SCHEMA
UPPDATERAD KURSINFORMATION Hej alla Ett uppdaterat schema finns nu tillgängligt och det är inte stora förändringar utan mest förtydligande av tider för vissa föreläsningar och moment. På måndag 31 augusti inleder vi med en kursintroduktion som hålls via Zoom (nås genom Canvas) kl.13.00 för samtliga lark-studenter, och kl. 13.40 för alla ling-studenter. På måndag 31 augusti hålls även kursens första föreläsning som går att se i Canvas via Media Gallery i mappen ’Vad är strategisk förvaltning’. Föreläsningen är i tre delar. Efter föreläsningen, kl. 15.45 till 16.15, är det återkoppling till föreläsningen med Thomas Randrup och alla når denna återkoppling på Canvas i ’Anslag’’ – där finns en länk till Zoom-mötet. Vad gäller coronasituationen och hur den påverkar undervisningen så följer SLU folkhälsomyndighetens råd angående Covid-19 och upplever du att du har minsta symptom meddelar du mig (Johanna) och kommer inte till Campus. På grund av corona-situationen kommer kursen att utgå från distansundervisning mestadels med undantag från uppgiften ’Gestaltande Skötsel’, vandringar i ’Växtskydd’, övningen ’Sliding Doors’ samt handledning inför Parkuppgiften i Malmö där vi träffas på de platser ni kommer att arbeta med (se schema för datum). Eftersom vi kommer att hålla de flesta moment på distans är det ett måste att alla som medverkar i årets kurs ser till att ha god digital uppkoppling för att säkerställa att man kan medverka på Zoom-möten (som innefattar återkoppling till föreläsningar, handledning och redovisning) och för att kunna se inspelade föreläsningar. Inför kursens uppgift ’Gestaltande Skötsel’ ska alla studenter ha med sig egna arbetshandskar. Vi följer de regler som finns från SLU för att genomföra undervisning utomhus med hänsyn till Covid-19 och detta innebär att säkerställa avstånden mellan individer (minst 1,5 armslängd) och att handsprit finns tillgängligt, dels för att använda till händer men även så att verktyg som används torkas av med jämna mellanrum. Fika och lunch tar alla med sig på egen hand och förtärs utomhus så att vi inte belastar restaurang och/eller student-caféet. Ändringar i tid för ’Gestaltande Skötsel’ innebär att vi måndag och tisdag 7-8 september börjar övningen kl. 08.15 med att samtliga grupper hämtar sina verktygslådor i Parkladan resp. i Trädgårdslabbet (verktyg finns tillgängliga från 08.00, se uppgiftslapp). Vi beräknar sluta dessa dagar runt 17.00 då verktygen senast ska återlämnas. En lista över grupper för ’Gestaltande skötsel’ finns på SLUNIK och på Canvas. Kan man inte medverka i den grupp man blivit tilldelad (av mycket giltiga skäl!) är det upp till dig, som vill byta, att ordna detta genom att kontakta en annan student i den grupp man vill byta till. Om du är ling-studerande måste du byta med en annan ling-studerande och är du lark-studerande byter du med en annan lark-student. Detta måste sedan meddelas mig, Johanna. Jag kommer att ge mer information över kursens upplägg när vi ses på måndag! Vänligaste Johanna
2020-07-29
Preliminärt schema
Hej Ett preliminärt och översiktligt schema har lagts till under fliken 'Schema' men även under fliken 'Litteraturlista' utifall den inte nås via 'Schema'-fliken. Eventuella ändringar kan komma att inträffa men dessa kommer i så fall vara i en mindre omfattning. I välkomstbrevet kan du även läsa om kursens huvudsakliga upplägg - ser fram mot att ses om några veckor! Vänligaste Johanna
2020-07-20
Uppdaterad litteraturlista
Tillägg av Stoltz et al (2012) inför Parkuppgiften
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0352-10137 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0352
Läsåret 2023/2024
Landskapsförvaltning (LK0352-10111)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
Landskapsförvaltning (LK0352-10347)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Landskapsförvaltning (LK0352-10262)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2019/2020
Landskapsförvaltning (LK0352-10210)
2019-09-02 - 2019-10-31
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0352 Landskapsförvaltning, 15,0 Hp
Park- and Landscape ManagementÄmnen
Landskapsarkitektur LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Dynamisk skötseluppgift | 1,5 | 0202 |
Parkuppgiften | 6,0 | 0203 |
Växtkännedom | 2,0 | 0204 |
Hemtentamen | 5,5 | 0205 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande grundläggande behörighet samt områdesbehörighet A3 som omfattar:- Matematik 3b alternativt Matematik 3c
- Naturkunskap 2
- Samhällskunskap 1b alternativt Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Förkunskapskravet kan också uppfyllas på annat sätt som ger motsvarande kunskaper.
Mål
Kursen syftar till att utveckla studentens kunskaper och färdigheter vad avser park- och naturmarkförvaltning med särskild tyngdpunkt på organisatoriska och praktiska aspekter.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
beskriva, motivera och utföra olika praktiska åtgärder samt förklara hur de påverkar förvaltningen av platsens eller landskapets funktion och karaktär.
identifiera och analysera relevant vegetation som en central del av förvaltningen av grönytor.
i grupp planera, genomföra, bearbeta och skriftligen redovisa en verklighetsbaserad skötseluppgift.
förklara vilken betydelse förvaltningsskedena har för landskapsarkitektens yrkespraktik såväl på övergripande (visionär), som taktiska och mer detaljerad (praktisk) nivå
Innehåll
Kursen behandlar förvaltning av utemiljöer. I kursen knyts teoretiska kunskaper samman med praktiska erfarenheter.
Vid föreläsningar, övningar och litteraturstudier läggs en grund för mer tillämpade uppgifter.
Genom teorier, fältstudier och exkursioner byggs en referensbild av förvaltningsproblematiken kring utemiljöer och lösningar på denna. Även kunskapsutveckling i vegetationskännedom och växtanvändning ingår i byggandet av denna referensbild.
Samtliga erfarenheter ligger till grund för ett projektarbete som utgör en viktig stomme i kursen och som syftar till att ge studenten ett helhetsgrepp på förvaltning av offentliga miljöer.
Det kan förekomma obligatoriska övningar, exkursioner och seminarier under kursen.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Skriftlig projektredovisning, litteraturseminarium samt redovisning av övningsuppgifter.
Godkänt deltagande i obligatoriska moment.
Godkänt deltagande i litteraturseminarium.
Godkänd projektredovisning.
Godkända redovisningar av övningsuppgifter.
◾Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
◾Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
◾Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
◾För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ger 10 hp färdighetstränande poäng.◾Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.
◾Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning
Litteraturlista
- Välkommen till kursen [Välkommen till kursen] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0352/10137.2021/Hej_och_valkommen_till_kursen.pdf)1) Burton et al. (2014) [Burton et al. (2014)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Burton,_Dempsey_o_Mathers_2014_kap_7.pdf)1) Danielsson (2006) [Danielsson (2006)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Danielsson_2006.pdf)1) Delshammar (2005) [Delshammar (2005)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Delshammar_2005.pdf)1) Dempsey_Smith (2014) [Dempsey_Smith (2014)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Dempsey_o_Smith_2014_kap_2.pdf)1) Grahn_Stigsdotter (2010) [Grahn_Stigsdotter (2010)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Grahn_o_Stigsdotter_2010.pdf)1) Gunnarsson (2011) [Gunnarsson (2011)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Gunnarsson_2011.pdf)1) Gunnarsson et al. (2012) [Gunnarsson et al. (2012)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Gunnarsson_et_al_2012.pdf)1) Hammer (1996) [Hammer (1996)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Hammer_1996.pdf)1) Hansson_Schröder (2020) [Hansson_Schröder (2020)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Hansson_o_Schroder_2000.pdf)1) Ihse et al. (2011) [Ihse et al. (2011)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Ihse_et_al_2011.pdf)1) Betygskriterier LK0352 [Betygskriterier LK0352] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0352/10137.2021/Betygskriterier_LK0352.pdf)1) Jansson_Andersson (2018) [Jansson_Andersson (2018)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Jansson_o_Andersson_2018.pdf)1) Jordbruksverket (2012) [Jordbruksverket (2012)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Jordbruksverket_2012.pdf)1) Jordbruksverket (2013) [Jordbruksverket (2013)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Jordbruksverket_2013.pdf)1) Larsson (2010) [Larsson (2010)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Larsson_2010.pdf)1) Länsstyrelsen Stockholms Län (2012) [Länsstyrelsen Stockholms Län (2012)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Lansstyrelsen_Stockholms_lan_2012.pdf)1) Löf et al. (2015) [Löf et al. (2015)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Lof_et_al_2015.pdf)1) Malmö stad (2005) [Malmö stad (2005)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Malmo_stad_2005.pdf)1) Malmö stad (2006a) [Malmö stad (2006a)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Malmo_stad_2006a.pdf)1) Malmö stad (2006b) [Malmö stad (2006b)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Malmo_stad_2006b.pdf)1) Mårtensson_Jansson (2014) [Mårtensson_Jansson (2014)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Martensson_o_Jansson_2014.pdf)1) Gruppindelningar Gestaltande Skösel [Gruppindelningar Gestaltande Skösel] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0352/10137.2021/Gruppindelningar_Gestaltande_Skotsel.pdf)1) Nilsson_Svensson (2017) [Nilsson_Svensson (2017)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Nilsson_o_Svensson_2017.pdf)1) Nilsson et al. (2014) [Nilsson et al. (2014)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Nilsson_et_al_2014.pdf)1) Persoon (1998) [Persoon (1998)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Persson_1998.pdf)1) Persson (2009) [Persson (2009)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Persson_et_al_2009.pdf)1) Randrup_Persson (2009) [Randrup_Persson (2009)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Randrup_o_Persson_2009.pdf)1) Randrup_Östbert (2017) [Randrup_Östbert (2017)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Randrup_o_Ostberg_2017.pdf)1) Randrup et al. (2017) [Randrup et al. (2017)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Randrup_et_al_2017.pdf)1) Randrup et al. (2020) [Randrup et al. (2020)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Randrup_et_al_2020.pdf)1) Sarlöv-Herlin et al. (2010) [Sarlöv-Herlin et al. (2010)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Sarlov-Herlin_et_al_2010.pdf)1) Skogsstyrelsen (2016) [Skogsstyrelsen (2016)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Skogsstyrelsen_2016.pdf)1) Litteraturlista [Litteraturlista] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Litteratur_LK0354_LK0352_20201.pdf)1) Skogsstyrelsen (2017) [Skogsstyrelsen (2017)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Skogsstyrelsen_2017.pdf)1) Stenbäcken (2007) [Stenbäcken (2007)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Stenbacken_2007.pdf)1) Stenholm Jakobsen (2013) [Stenholm Jakobsen (2013)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Stenholm_Jakobsen_2013.pdf)1) Stockholm stad (2006) [Stockholm stad (2006)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Stockholms_Stad_2006.pdf)1) Stoltz et al (2012) [Stoltz et al (2012)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Stoltz_et_al_2012.pdf)1) Tandre (2014) [Tandre (2014)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Tandre_2014.pdf)1) Tälle et al. (2015) [Tälle et al. (2015)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Talle_et_al_2015.pdf)1) Törnqvist (2013) [Törnqvist (2013)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Tornqvist_2013.pdf)1) Wahlsteen_Sjöman (2009) [Wahlsteen_Sjöman (2009)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Wahlsteen_o_Sjoman_2009.pdf)1) Wiström et al. (2009) [Wiström et al. (2009)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Wistrom_et_al_2009.pdf)1) Antrop (2005) [Antrop (2005)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Antrop_2005.pdf)1) FACIT omtentamen lignoser 14 oktober 2020 [FACIT omtentamen lignoser 14 oktober 2020] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0352/10137.2021/FACIT_omtentamen_lignoser_20201014.pdf)1) RESULTAT Omtentamen lignoser 14 oktober 2020 [RESULTAT Omtentamen lignoser 14 oktober 2020] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0352/10137.2021/Resultat_omtentamen_lignoser_20201014.pdf)1) Bengtsson (2003) [Bengtsson (2003)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Bengtsson_2003.pdf)1) Bengtsson (2010) [Bengtsson (2010)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Bengtsson_2010.pdf)1) Boverket_Movium (2015) [Boverket_Movium (2015)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Boverket_o_Movium_2015.pdf)1) Boverket (2007) [Boverket (2007)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Boverket_2007.pdf)