Vegetationsbyggnad - material och projektering
Kursen innehåller dels grundläggande växtkännedomsmoment, dels studier och övningar där växtkunskapen prövas och utvecklas i vegetationsbyggnads- och växtkompositionshänseende. Växtkännedomen koncentreras till de vedartade växternas vinterutseende, handelskvaliteter, och ståndortsegenskaper. Kursen behandlar projektering och bygghandlingar och knyter därför an till föregående markbyggnadskurs. Kunskaperna om de enskilda växternas egenskaper och behov tillgodogörs till stora delar i fält och tillämpas därefter i projektform samt i övriga vegetationsbyggnads- och växtkompositionsmoment. Under dessa betonas de förutsättningar som krävs för att komponera, anlägga och utveckla olika typer av vegetationssystem och de egenskaper som kännetecknar systemen/kompositionerna vad gäller markkrav, klimatkrav, dynamik, skötselbehov, upplevelsevärden mm. Andra moment som behandlas i kursen är utformning av skelettjordar och ekosystemtjänster i urban miljö.
Seminarier, exkursioner, övningar och projektarbete är obligatoriska.
Kursen ger 10 färdighetstränande poäng.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0353-20139 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0353
Läsåret 2023/2024
Vegetationsbyggnad - material och projektering (LK0353-20041)
2023-10-31 - 2024-01-14
Läsåret 2022/2023
Vegetationsbyggnad - material och projektering (LK0353-20014)
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2020/2021
Vegetationsbyggnad - material och projektering (LK0353-20068)
2020-11-02 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
Vegetationsbyggnad - material och projektering (LK0353-20107)
2019-11-01 - 2020-01-19
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0353 Vegetationsbyggnad - material och projektering, 15,0 Hp
Landscape Design - material and constructionÄmnen
Landskapsarkitektur LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Växtkännedom | 5,0 | 0202 |
Projektering | 3,0 | 0203 |
Vegetationsbyggnad | 4,0 | 0204 |
Godkännande av obligatoriska moment (85%) | 3,0 | 0205 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 60 hp i landskapsarkitektur eller landskapsplaneringMål
Kursens syfte är att ge studenten kunskaper och färdigheter inom vegetationsbyggnadens och växtkännedomens områden som är fundamentala vid gestaltning, projektering, anläggning, skötsel och utveckling av växtmiljöer.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
-identifiera och namnge ett bassortiment av vintergröna lignoser respektive lövfällande lignoser på bar kvist
-göra medvetna val av ingående växtmaterial, växtsubstrat och växtbäddar med fokus på ståndort, kvalitet, växtzon, funktion och skötsel samt kunna argumentera för och motivera dessa val
-med datorstöd bearbeta ett gestaltningsförslag till bygg- och kalkylerbara handlingar med avseende på växter och växtbäddar
-reflektera över gestaltnings- och anläggningsprocessen
Innehåll
Kursen innehåller dels grundläggande växtkännedomsmoment, dels studier och övningar där växtkunskapen prövas och utvecklas i vegetationsbyggnads- och växtkompositionshänseende. Växtkännedomen koncentreras till de vedartade växternas vinterutseende, handelskvaliteter, och ståndortsegenskaper. Kursen behandlar projektering och bygghandlingar och knyter därför an till föregående markbyggnadskurs. Kunskaperna om de enskilda växternas egenskaper och behov tillgodogörs till stora delar i fält och tillämpas därefter i projektform samt i övriga vegetationsbyggnads- och växtkompositionsmoment. Under dessa betonas de förutsättningar som krävs för att komponera, anlägga och utveckla olika typer av vegetationssystem och de egenskaper som kännetecknar systemen/kompositionerna vad gäller markkrav, klimatkrav, dynamik, skötselbehov, upplevelsevärden mm. Andra moment som behandlas i kursen är utformning av skelettjordar och ekosystemtjänster i urban miljö.
Seminarier, exkursioner, övningar och projektarbete är obligatoriska.
Kursen ger 10 färdighetstränande poäng.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Aktivt deltagande i obligatoriska moment
Godkänt projektarbete
Godkänd växttentamen
Godkända redovisningar av övningsuppgifter
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Betygskriterier för Vegetationsbyggnad – Material och projektering LK0353 2020
Kursens syfte är att ge studenten kunskaper och färdigheter inom vegetationsbyggnadens och växtkännedomens områden som är fundamentala vid gestaltning, projektering, anläggning, skötsel och utveckling av växtmiljöer.
1. Växtkännedom (5hp)
Lärandemål
Identifiera och namnge ett bassortiment av vintergröna lignoser respektive lövfällande lignoser på bar kvist.
Examinationsform
Växttentamen
Betygskriterium
3 85% rätt på växttentamen
4 90% rätt på växttentamen vid första tentamenstillfället.
5 95% rätt på växttentamen vid första tentamenstillfället.
2. Vegetationsbyggnad (4hp)
Lärandemål
Göra medvetna val av växtmaterial, växtsubstrat och växtbäddar med fokus på ståndort, kvalitet, växtzon, funktion och skötsel samt kunna argumentera för och motivera dessa val
Examinationsform
Individuell inlämning av Projektuppgift 1 och Projektuppgift 2. Kamratgranskning av Projektuppgift 1. Muntlig redovisning av Projektuppgift 2. Viktning Projektuppgift 1 45%, Projektuppgift 2 55%.
Betygskriterium
3 Studenten visar förmåga att, utifrån givna växtsubstrat och växtbäddar, med fokus på ståndort, kvalitet, växtzon, funktion och skötsel, göra medvetna val av växtmaterial, som i teorin kan utvecklas till fungerande vegetationssystem. Studenten har viss förmåga att kunna motivera sina val av växter.
4 Studenten visar en utvecklad förmåga att tillämpa sina kunskaper om ståndortens, växtzonens, växtkvalitetens och skötselfaktorns inverkan på val av växtmaterial. Studenten kan motivera och argumentera för merparten av sina val i förhållande till funktion. I tid inlämnade projektuppgifter.
5 Studenten visar en fördjupad förståelse för vegetationsbyggnadens alla delar och kan tillämpa sina färdigheter om ståndortens, växtzonens, växtkvalitetens och skötselfaktorns inverkan vid val av växtmaterial. Studenten kan motivera och argumentera för sina val i förhållande till funktion. I tid inlämnade projektuppgifter.
3. Projektering (3hp)
Lärandemål
Med datorstöd bearbeta ett gestaltningsförslag till bygg- och kalkylerbara handlingar med avseende på växter och växtbäddar.
Reflektera över gestaltnings- och anläggningsprocessen.
Examinationsform
Individuell inlämning av Projektuppgift 1, Projektuppgift 2 och gruppuppgift Fallstudie
Betygskriterium
3 Studenten har med datorstöd bearbetat ett gestaltningsförslag till bygg- och kalkylerbara handlingar. Förslaget lever upp till de krav och kriterier som specificeras i uppgiftsanvisningarna. Studenten har aktivt deltagit i det avslutande seminariet för gruppuppgift Fallstudie.
4 -
5 -
4. Övriga obligatoriska moment (3hp)
Lärandemål Aktivt deltagande i obligatoriska moment samt godkända övningsuppgifter.
Examinationsform Seminarium, workshops och övningar
Betygskriterium
3 Studenten uppvisar aktivt deltagande i obligatoriska moment. Studenten genomför godkända övningsuppgifter.
4 -
5 -
Litteraturlista
- Kurslitteratur HT 2021 LK0353 [Kurslitteratur HT 2021 LK0353 ] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0353/20139.2122/KURSLITTERATURLISTA_HT_2021.pdf)