Hållbar skötsel av grönytor och naturmarker samt växtkännedom
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Kursplan
LK0360 Hållbar skötsel av grönytor och naturmarker samt växtkännedom, 15,0 Hp
Sustainable maintenance of green areas and natural land, and plant knowledgeKursplan fastställd
2019-01-23Ämnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Hållbar skötsel | 9,00 | 1002 |
Vårväxtkännedom | 1,50 | 1003 |
Lignoser | 3,00 | 1004 |
Floristik | 1,50 | 1005 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav (G1N)Betygsskala
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande områdesbehörighet A14 (undantaget Samhällskunskap 1a2) som omfattar:- Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c
- Naturkunskap 2
- Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1
Mål
Syftet med kursen är att ge studenten grundläggande kunskaper om förvaltning av grönområden i urbana miljöer, samt växtkännedom med fokus på vår- och försommaraspekten.Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva och analysera urban utemiljö och ge förslag till skötselplan och värdera skötseln utifrån aspekter som ekologi, estetik, historik och funktion
- i grupp planera, genomföra, bearbeta och redovisa en verklighetsbaserad skötseluppgift samt under handledning praktiskt utföra skötselåtgärder med fokus på beskärning
- förklara hur olika typer av befintliga växtbäddar kan underhållas och förbättras genom gödsling, kalkning och annan jordförbättring
- identifiera ett urval av träd, buskar och örtartade växter med fokus på vår- och försommaraspekter,
- beskriva och förklara vegetationsbyggnadens och vegetationsdynamikens grunder och kopplingar till ståndortsförhållanden, speciellt med inriktning på mark
- skriva enklare uppsats med krav på formalia, främst referenshantering
Innehåll
Kursen är i hög grad baserad på exkursioner och undervisningen bedrivs därför till stor del i fält och utgörs av seminarier, demonstrationer och övningar i grupp eller enskilt.Kursens startar med föreläsningar som bl.a. översiktligt behandlar utemiljö inom tätorten och det tätortsnära landskapet. I ett projektarbete tas ett helhetsgrepp där man diskuterar hur skötsel i offentlig miljö genomförs. Några vegetationsrelaterade, hantverksbetonade övningsdagar genomförs under handledning.
I seminarier, demonstrationer och övningar behandlas olika vegetationsenheters struktur, dynamik, ståndortsegenskaper och användningsmöjligheter. Kursen behandlar även hur egenskaper hos naturgivna och byggda växtbäddar kan modifieras genom olika åtgärder t.ex. gödsling, dränering, och/eller kalkning.
Kursens växtkännedom fokuserar på identifikation, användningsområden, handelskvaliteter och upplevelsevärden för växter från ett utvalt bassortiment av vårblommande örter. Momentet behandlar även planering, anläggning och skötsel av olika typer av vårblommande planteringar. Undervisningen bygger på föreläsningar, demonstrationer och övningar.
Tiden i fält ägnas också åt växtvandringar samt övningar i att identifiera växter med hjälp av bestämningslitteratur. Inlärning av nya växter varvas med egen repetition av träd och buskar från tidigare kurs, samt med praktiska obligatoriska skötselövningar utomhus och enstaka föreläsningar. Kursdelen avslutas med examination med växtidentifiering och inventeringsuppgift som genomförs utomhus.
Mindre skriftlig uppgift ingår i kursen där disposition, referenshantering och litteratursökning i databaser är i fokus.
Exkursioner, demonstrationer och fältövningar är obligatoriska.
Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För godkänd kurs fordras godkänt deltagande i obligatoriska moment och seminarier, skrivuppgift och övningar fullgjorda enligt anvisningar samt godkänt i samtliga skriftliga tentamina.- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningens regelsamling.