Planering, projektkurs – storskaliga ingrepp i landskapet, landskapsanalys och MKB
Se portfolio instructions on: https://www.slu.se/lam-portfolio/
Information från kursledaren
221024
Information about our case study area: The Vision of a Clean Energy Park at the site of Barsebäck - YouTube
Anders
221020
Dear coming students,
I'm very sorry for the delays this year! The main reason for this being a bad eye, which forced me into first laser treatment and then surgery, with obligatory staying in bed requirements + sick leave. So - the exact shedule has been delayed - but general plans were of course taken care of earlier, and I believe that this will be a very interesting course where our case study will be centered around the former nuclear energy power plant at Barsebäck and their plans for a green energy transition in the surrounding landscapes. They are very eager to meet you and will also arrange an external presentation of your projects appart from the internal one we have in the course at Campus. A preliminary schedule will be posted latest tomorrow on this web page. We have planned for one excursion in mainly Scania (Nov. 9-10), but also Swedish and international excursions/conferences via Zoom. Most activities will take place at Campus, combined with some special events and some supervision via Zoom.
Wellcome to the course!
220919
Due to sick leave/illness, the literature is delayed. Please contact the course leader Anders.larsson@slu.se if you have questions about the literature.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0373-20009 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0373
Läsåret 2023/2024
Planering, projektkurs – storskaliga ingrepp i landskapet, landskapsanalys och MKB (LK0373-20043)
2023-10-31 - 2024-01-14
Läsåret 2021/2022
Planering, projektkurs – storskaliga ingrepp i landskapet, landskapsanalys och MKB (LK0373-20140)
2021-11-02 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
Planering, projektkurs – storskaliga ingrepp i landskapet, landskapsanalys och MKB (LK0373-20062)
2020-11-02 - 2021-01-17
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0373 Planering, projektkurs – storskaliga ingrepp i landskapet, landskapsanalys och MKB, 15,0 Hp
Planning Project - Large Scale Structures, Analysis and EIAÄmnen
Landskapsarkitektur LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåFördjupning
A1N
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp, varavsärskild behörighet: 90 hp i ett av följande huvudområden:
• arkitektur,
• landskapsarkitektur,
• landskapsplanering,
• byggd miljö,
• design,
• fysisk planering,
• geografi,
• landskapsvetenskap,
• miljövetenskap eller
• samhällsbyggnadsteknik.
och en godkänd portfolio enligt särskilda instruktioner. Se under övriga upplysningar.
ELLER 150 hp från Landskapsarkitektprogrammet SLU eller från ett Erasmus-partner universitet.
samt
Engelska 6 eller motsvarande
Mål
Kursdeltagare ska efter avslutad kurs kunna:
välja, motivera och genomföra relevanta landskapsanalyser inför planerade förändringar i landskapet.
utforma planeringsdokument för olika planeringsstadier och beskriva olika myndigheters, intressenters och aktörers aktiviteter och roller.
redogöra för konsekvenser av installationer i landskapet, t.ex. för den naturliga och den kulturella miljön eller människors hälsa, t ex i form av en miljö- och social konsekvensbeskrivning.
Innehåll
Kursen behandlar storskaliga strukturer på en kommunal och överkommunal nivå. Kursens målsättning varierar från år till år. Arbetsmoment innefattar avancerade landskapsanalyser, dokument för dialog och konsultation i enlighet med plan- och bygglagar samt en miljökonsekvensbeskrivning (EIA). Vissa redan genomförda analyser och planeringsdokument kommer att problematiseras och några individuella förslag på förbättringar kommer att utformas.
Kursen innehåller föreläsningar, exkursioner, litteraturseminarier, kritik - genomgångar (obligatoriska), handledda övningar i studio (obligatoriska) och eget arbete i studio.
Kursen ger 15 färdighetstränande högskolepoäng i landskapsarkitektprogrammet.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Examinatorn kommer att utvärdera kvaliteten på de inlämnade obligatoriska uppgifterna och rapporterna samt kursdeltagares förmåga att presentera muntligt och engagera varandra i kritiska och analytiska diskussioner. Specifikationer om obligatorisk närvaro och obligatoriska uppgifter ges vid kursstart.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kurser i huvudområde landskapsplanering från SLU räknas som landskapsarkitektur vid behörighetsgranskningen.Studenter antagna till Landscape Architecture – Master´s Programme 2011-2019 är behöriga till kursen.
Länk till instruktioner för portfolio: https://www.slu.se/lam-portfolio/
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
LIST OF LITERATURE
**PLANNING PROJECT – **
LARGE SCALE STRUCTURES, ANALYSIS AND EIA
Autumn 2022
General literature, background material for seminars, group work and individual project:
Trafikverket (Swedish Transport Administration) (2011). *Environmental Impact Assessment: Roads and Rail – Handbook and Methodology. *Publication number: 2011:55 (https://trafikverket.ineko.se/Files/sv-SE/11087/RelatedFiles/2011_155_environmental_impact_assesment_roads_and_rail_handbook.pdf).
Trafikverket (Swedish Transport Administration) (2018). Landscape as an arena: Integrated Landscape Character Assessment – method description. Publication number: 2018:158 (https://trafikverket.ineko.se/Files/sv-SE/48845/Ineko.Product.RelatedFiles/2018_158_landscape_as_an_arena_integrated_landscape_character_assessment_method_description.pdf).
Stahlschmidt, P., Swaffield, S., Primdahl, L., Nelleman, V. (2017). Landscape analysis – investigating the potentials of space and place. Routledge, Taylor & Francis Group, London and New York. Can be purchased from Matilda Alfengård for 428 SKR. Also available as e-book.
Literature seminar 1:
Reading and interpreting the landscape
**Germundsson, T. (2005). **Regional cultural heritage versus national heritage in Scania’s disputed national landscape. International Journal of Heritage Studies, 11:1, 21-37. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13527250500036791
Turner, S. (2006). Historic Landscape Characterisation: A Landscape Archaeology for Research, Management and Planning. Landscape Research, Vol. 31, No. 4, 385 – 398, October 2006. (https://doi.org/10.1080/01426390601004376)
**Whiston Spirn, A. (2005). **Restoring Mill Creek: Landscape Literacy, Environmental Justice and City Planning and Design. Landscape Research, Vol. 30, No 3, 395-413, July 2005 (Full article: Restoring Mill Creek: Landscape Literacy, Environmental Justice and City Planning and Design (tandfonline.com)).
Chapter 4, Characterisation, in Trafikverket (Swedish Transport Administration) (2018). Landscape as an arena: Integrated Landscape Character Assessment – method description. Publication number: 2018:158. (https://trafikverket.ineko.se/Files/sv-SE/48845/Ineko.Product.RelatedFiles/2018_158_landscape_as_an_arena_integrated_landscape_character_assessment_method_description.pdf)
Chapters 1 & 5 in: Stahlschmidt, P., Swaffield, S., Primdahl, L., Nelleman, V. (2017). Landscape analysis – investigating the potentials of space and place. Routledge, Taylor & Francis Group, London and New York.
Literature seminar 2:
Energy Landscapes
Ermischer, G. (2004). Mental landscape: landscape as idea and concept. Landscape Research, 29 (4), 371-383. (http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0142639042000289019)
**Grover, A. (2021). Chapter 1-2 (introduction + literature review in **Hyperfunctional energy landscapes: Retrofitting public space with renewable energy structure. Master of Landscape Architecture, Dept. of Landscape Architecture, University of Oregon, (Hyperfunctional Energy Landscapes: Retrofitting Public Space With Renewable Energy Infrastructure (uoregon.edu))
Marot, N. & Harfst, J. (2021). Post-mining landscapes and their endogenous development potential for small- and medium sized towns: Examples from Central Europe. The Extractive Industries and Society, 8 (2021), 168-175. (https://doi.org/10.1016/j.exis.2020.07.002)
Oles, T. & Hammarlund, K. (2011) The European Landscape Convention, Wind Power, and the Limits of the Local: Notes from Italy and Sweden. *Landscape Research, *36 (4), 471-485. (https://doi.org/10.1080/01426397.2011.582942)
**Oudes, D. (2022). Pages 9-25 in **Landscape inclusive energy transition, landscape as catalyst in the shift to renewable energy. PhD thesis, Wageningen University, Wageningen, the Netherlands. DOI: https://doi.org/10.18174/566620 (”download pdf”)
**Sijmons, D. (2013). **Landscape and Energy: Designing Transition. Pages 10-12 & 16-18 (will be found on Canvas & can be distributed beforehand by course leader).
Literature seminar 3:
EIA & SIA
**Chapter 2, Basic EIA methodology, **in Trafikverket (Swedish Transport Administration) (2011). *Environmental Impact Assessment: Roads and Rail – Handbook and Methodology. *Publication number: 2011:55. (https://trafikverket.ineko.se/Files/sv-SE/11087/RelatedFiles/2011_155_environmental_impact_assesment_roads_and_rail_handbook.pdf)
Persson, J., Larsson, A., Villarroya, A. (2015). Compensation in Swedish infrastructure projects and suggestions on policy improvements, In: Seiler, A., Helldin, J-O. (Eds), Proceedings of IENE 2014 International Conference on Ecology and Transportation, Malmö, Sweden. Nature Conservation 11: 113-127. DOI: 10.3897/natureconservation.11.4367. (https://natureconservation.pensoft.net/articles.php?id=4367)
Wilkins, H. (2003). The need for subjectivity in EIA: discourse as a tool for sustainable development. *Environmental Impact Assessment Review, *23 (2003) 401-414. (https://doi.org/10.1016/S0195-9255(03)00044-1)
Esteves, A.M., Franks, D., Vanclay, F. (2012). Social impact assessment: the state of the art. Impact Assessment and Project Appraisal, 30:1, 34-42, (https://doi.org/10.1080/14615517.2012.660356)
Also: Find your own example (EIA/SIA in practice!), preferably related to green energy or other large scale project from your region or country!