Ny sökning
LK0383

Stadsrum för barn och unga

Kursen tar utgångspunkt i stadens utemiljö som utvecklingsmiljö för barn och unga. Du undersöker och tar del av hur urbana utemiljöer kan utvecklas och bli mer ändamålsenliga för att uppfylla kraven på en god bebyggd och hälsosam miljö för alla, och hur du i din yrkesutövning kan bidra till ändamålsenliga utemiljöer på barns och ungas villkor. Barns och ungas eget perspektiv på den fysiska miljön är centralt i kursen, liksom vad som gör vissa platser attraktiva, utvecklande och välbesökta - men inte andra.

Information från kursledaren

Kursen startar med digitalt upprop den 16 januari. Därefter fem fysiska träffar (9 dagar) huvudsakligen i Uppsala utspridda under året med mellanliggande hemarbete. Kursen är uppdelad i två poänggivande moduler (vt 22 =10 hp, ht22 = 5 hp). Så snart den som fårr plats på kursen registrerat sig får du tillgång till kurshemsidan på Canvas.

Kursvärdering

Kursvärderingen är avslutad

LK0383-30214 - Sammanställning av kursvärdering

Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.

Andra kursvärderingar för LK0383

Läsåret 2023/2024

Stadsrum för barn och unga (LK0383-30234)

2024-01-15 - 2024-10-31

Läsåret 2021/2022

Stadsrum för barn och unga (LK0383-30283)

2022-01-17 - 2022-11-01

Läsåret 2020/2021

Stadsrum för barn och unga (LK0383-30121)

2021-01-18 - 2021-11-01

Kursplan och övrig information

Litteraturlista

Listan kan komma att kompletteras under kursens gång.

Huvudlitteratur

Beckman, Mimmi (2018). Lek på riktigt. Om att sluta bygga lekplatser och börja skapa rikare lekmiljöer. En skrift om lekvärde för dig som ansvarar för barns lekmiljöer. Örebro kommun, oktober 2018.

Bishop, Kate, and Corkery, Linda (eds., (2017). Designing Cities with Children and Young People. Beyond Playgrounds and Skate Parks. Routledge, Taylor & Francis Group

Boverket (2015). Gör plats för barn och unga! En vägledning för planering, utformning och förvaltning av skolans och förskolans utemiljö. Boverket och Movium.

Boverket (2020). Barnkonventionen i fysisk planering och stadsutveckling. Kartläggning och analys. Boverket Rapport 2020:24.

Derr, Victoria, Chawla, Louise and Mintzer, Mara (2018). Placemaking with children and youth. Participatory Practices for Planning Sustainable Communities. NYUPRESS

Flannigan, Caileigh and Dietze, Beverlie (2017). Children, Outdoor Play, and loose parts. Journal of outdoor studies – Ideas from practice, Vol 42 No. 4, s. 53-60.

Gill, Tim (2021). What is child-friendly urban planning, and why does it matter?”. In Urban Playground. How Child-Friendly Planning and Design can save Cities. London: RIBA Publishing (Routledge), chapter 1-3.

Övrig litteratur inför seminarier, exkursioner och övningar

ARUP (2017). Cities Alive. Designing cities for urban childhoods, London.

Boverket (2015). Boverkets allmänna råd (2015:1) om friyta för lek och utevistelse vid fritidshem, förskolor, skolor eller liknande verksamhet. Boverkets författningssamling BFS 2015:1 FRI.

Hart, Roger (2020). “Stepping Back from 'The Ladder': Reflections on a Model of Participatory Work with Children”.

Kaime Atterhög, Wanjiku (2019). Social Inclusion and Empowerment in Urban Planning. In Uppsala Health Summit 2019 Post-Conference report Uppsala Health Summit. P. 42-47.

Kristensson, Eva (2016). ”Bostadsgården – en hotad lekmiljö när staden förtätas”. Kapitel i Märit Jansson och Åsa Klintborg Ahlklo (reds) Plats för lek: Svenska lekplatser förr och nu. Svensk Byggtjänst, sid 94-113.

Kylin, Maria, Åkerblom, Karin (2019). “Indicators for Children’s Built Environment”. In Uppsala Health Summit 2019 Post-Conference report Uppsala Health Summit. P. 48-53.

Mårtensson, Fredrika (2009). ”Lek i verklighetens utmarker”. I Mikael Jensen och Åsa Harvard (eds.) Leka för att lära. Utveckling, kognition och kultur. Lund: Studentlitteratur, s. 163-186.

Mintzer, Mara (2017). How kids can help design cities. TED-talk.

Nordström, Maria (2020). Barnkonsekvensanalyser I stadsplaneringen. Relaterat material till Boverket Rapport 2020:24 Barnkonventionen i fysisk planering och stadsutveckling. Kartläggning och analys.

Nordström, Maria, Nordin, Kerstin and Wales, Mark (2019). “Listen to the kids in Participatory Urban Planning”. In Uppsala Health Summit 2019 Post-Conference report Uppsala Health Summit, p. 14-18.

Outdoor Play and Learning (OPAL) (2021). The case for play in schools: A review of the literature

Uppsala Health Summit (2019). Post-conference report Healthy Urban Childhoods, Uppsala 8-9 October 2019.

Åkerblom, Petter (2019). “Bumps and scratches is a part of Growing Up”. In Uppsala Health Summit (2019). Post-conference report Healthy Urban Childhoods, p. 5-7.

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Ja Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 74982 SEK Nivå: Avancerad nivå (A1N)
Ämne: Landskapsarkitektur Landskapsarkitektur
Kurskod: LK0383 Anmälningskod: SLU-30214 Plats: Uppsala Distanskurs: Ja Undervisningsspråk: Svenska Ansvarig institution: Institutionen för stad och land Studietakt: 30%