Hållbar utveckling av stadslandskapet, teorikurs
Information från kursledaren
2021-08-16
Välkommen på upprop till Hållbar utveckling av stadslandskapet, teorikurs!
Varmt välkomna till kursens digitala upprop kl.9.00 den 30 augusti. Kursintroduktionen sker på bifogad länk. Den zoomlänken kommer vi att använda till alla föreläsningar uder hela kursen.
https://slu-se.zoom.us/j/63478551760
Lösenord: HSU2021
OBS! Glöm ej att webbregistrera dig på kursen via Ladok student innan kursstart. Genom registering får du automatiskt tillgång till kursens Canvasrum, där du hittar all kursrelaterad information.
Vi vill också passa på att inför kursstarten informera lite om hur vi genomför kursens olika moment med bakgrund av den rådande pandemin.
Enligt SLU:s riktlinjer ska vi genomföra alla kursmoment, där det går att upprätthålla en god undervisningskvalitet, digitalt. I denna kurs innebär det att alla föreläsningar hålls digitalt. Kursens pedagogik är uppbyggd kring gemensamma diskussioner och seminarier, vi har därför beslutat att genomföra seminarier på campus samt genomföra exkursioner på plats i den mån det går. Vi ser ett stort värde i att kunna skapa goda förutsättningar för en givande diskussion och lärandemiljö för er. För att kunna göra detta och samtidigt följa rådande riktlinjer från FHM och SLU har vi anpassat dessa moment och lokalerna vi kommer att vistas i. Vi kommer gå igenom detta mer under kursintroduktionen.
Helena och Matilda med kursteam
2021-06-24
Välkommen till Hållbar utveckling av stadslandskapet, teorikurs!
I kursen fördjupar vi oss i stadslandskapets utveckling ur ett aktörsperspektiv utifrån såväl allmänna som privata intressen, med betoning på förvaltningsansvar och planprocesser. Kursens inledande veckor fokuserar på inläsning av litteratur och det hålls två litteraturseminarium och ett quiz. Kursen är uppbyggd kring fallstudier där vi studerar lokal planerings- och förvaltningspolicy genom en internationell teoretisk diskurs. Varje fall avslutas med ett seminarium där ni gruppvis (ni delas in i grupper vid kursstart) ansvarar för en presentation av det specifika fallets samverkansmöjligheter och intressekonflikter. Vid varje fallstudie lämnar ni även in en individuell reflektion där ni diskuterar alternativa planerings- och förvaltningsstrategier. Platserna som kommer utgöra våra fallstudier är Lund, Staffanstorp, Vellinge, Landskrona och Tomelilla. Vi ser fram emot en kul och lärorik kurs!
/Helena & Matilda med kursteam
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0406-10304 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0406
Läsåret 2023/2024
Hållbar utveckling av stadslandskapet, teorikurs (LK0406-10086)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
Hållbar utveckling av stadslandskapet, teorikurs (LK0406-10248)
2022-08-29 - 2022-10-31
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0406 Hållbar utveckling av stadslandskapet, teorikurs, 15,0 Hp
Sustainable development of the urban landscape, theory courseÄmnen
Landskapsarkitektur LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp totalt, varav minst 90 hp inom något av följande ämnes- eller utbildningsområden:– arkitektur
– byggd miljö
- ekologi
– företagsekonomi
– fastighetsvetenskap
– fysisk planering
- geografi
– kultur- eller naturgeografi
– landskapsarkitektur
– ledarskap och organisation
– miljövetenskap
- nationalekonomi
- samhällsbyggnad och byggnadsteknik
– statsvetenskap
- trädgårdsvetenskap
samt
-grundläggande kunskaper i svenska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.
- engelska 6
Mål
Syftet med kursen är att studenterna ska ges inblick i hur planering och förvaltning i en kommun kan utformas för att en mer hållbar utveckling ska kunna ske. Studenterna ska få kunskap för att driva utvecklingen mot ett mer uthålligt samhälle med stadsplanering som verktyg. Planering behöver koppla till förvaltningen av stadsmiljön för att kunna vara verkligt uthållig på sikt och detta berörs i kursen. Kursen teoretiserar över olika planeringsperspektiv och analyserar olika lösningar och deras möjligheter.
Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:
– föreslå alternativa strategier för en hållbar utveckling av stadslandskapet än de som praktiseras i nuvarande planerings och förvaltningssituationer.
– reflektera på ett inter- och transdisciplinärt sätt kring faktiska planerings- och förvaltningssituationer
– muntligt och skriftligt diskutera, reflektera över olika sätt att planera och förvalta stadslandskapet
– förstå och analysera planerings- och förvaltningsprocesser samt landskapsförändringar i relation till politiska, ekonomiska, miljömässiga, sociala och tekniska aspekter av samhällsutvecklingen
Innehåll
Kursen behandlar utveckling av stadslandskapet utifrån allmänna och privata intressen, med betoning på aktörer och processer samt med globala utblickar.
För att studera såväl samverkansmöjligheter som intressekonflikter blandas planerings- och förvaltningsteori genom att policy i lokala styrdokument studeras i specifika fall. Såväl enskilda handlingar som infrastruktur- och bebyggelseförändringar studeras och relateras till övergripande faktorer som klimatförändringar och globala överenskommelser. Både regionala och lokala perspektiv behandlas beroende på utmaning.
Dessa fallstudier genomförs i nära samarbete med värdkommuner och berör en långsiktig utveckling av ett hållbart samhälle med olika fokus i de olika värdkommunerna. Nulägesbeskrivningar görs och landskapsrelaterade utmaningar identifieras och planeringsåtgärder för att möta dessa diskuteras och alternativa förslag föreslås.
Seminarier och presentationer är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Examination sker genom bedömning av inlämnade skriftliga uppgifter, muntliga presentationer samt deltagande i seminarier. Godkända skriftliga inlämningar, presentationer och seminariedeltagande krävs för godkänd kurs. Betygskriterier specificeras senast vid kursstart.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Vid behov kan vissa föreläsningar förekomma på engelska.Kurser i huvudområde landskapsplanering från SLU räknas som landskapsarkitektur vid behörighetsgranskningen.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
- Litteraturlista lk0406 2021 [Litteraturlista lk0406 2021] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0406/10304.2122/Kurslitteratur_LK0406_2021.docx)