Innovation och implementering
Kursen består av en teoretisk del och en praktisk del.
Kursens praktiska del är ett grupparbete där gruppen tar sig an en utmaning som tillhandahålls av en aktör av det faktiska livsmedelssystemet. Med hjälp av verktyg från den teoretiska delen i kursens introduktion arbetar grupperna sig igenom innovationsprocessen för att lösa utmaningen i projektform. Gruppdynamik undervisas och handleds under hela kursen.
Parallellt arbetar studenten individuellt med personliga reflektioner av processen.
Schemalagda seminarier, studiebesök och redovisningar är obligatoriska.
Information från kursledaren
Now the full schedule, nearly, is out. Note that the first day we meet outside the Craaford aula at 9:15. We go together to meet Gun Hagström who manages the SLU kitchen lab and start out with some practical work. The traditional course indroduction will be on Zoom on Wednesday.
Question?
Worries?
Do not hesitate to contact us,
Love & Anna
I missed to press the publication buttom on the schedule.
Thank for notification on that!
/Anna
*
Welcome to the innovation and implementation course!
We will take on challenges connected to food and landscape, work in a group project and you will also write an individual reflection in parallel.
As for the literature, we will not give you a list but you are expected to find your own academic literature to learn from and use during the course!
Please contact us if you have any worries or questions!
Love & Anna/Anna
Anna.peterson@slu.se
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0422-20136 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0422 Innovation och implementering, 15,0 Hp
Innovation and ImplementationÄmnen
Landskapsarkitektur Matstudier Landskapsarkitektur Food studiesUtbildningens nivå
Avancerad nivåFördjupning
Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 150 hp, varav 90 hp inom något av följande:- naturvetenskap
- samhällsvetenskap
- teknologi
- mat- och måltidsvetenskap
och minst 15 hp i food studies på avancerad nivå
samt Engelska 6.
Mål
Kursen ska ge studenterna förståelse för teoretiska verktyg i innovationsprocessen och i samarbete som används i ett realistiskt projekt. Det är ett grupparbete med utmaningar från livsmedelssystemets verkliga aktörer.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
visa förståelse och tillämpa tillhandahållna verktyg i en innovationsprocess
utifrån en utmaning göra ett förslag för framtiden med utgångspunkt i teoretiska ramar som diskuterats i kursen
visa förmåga att kritiskt analysera och ge feedback till andra studenters projekt
utvärdera och diskutera processen för både utmaningen och grupparbetet
presentera resultatet av projektet i en skriftlig rapport samt en muntlig presentation
visa förmåga att söka och finna akademisk litteratur och andra källor relevanta för projektet
Innehåll
Kursen består av en teoretisk del och en praktisk del.
Kursens praktiska del är ett grupparbete där gruppen tar sig an en utmaning som tillhandahålls av en aktör av det faktiska livsmedelssystemet. Med hjälp av verktyg från den teoretiska delen i kursens introduktion arbetar grupperna sig igenom innovationsprocessen för att lösa utmaningen i projektform. Gruppdynamik undervisas och handleds under hela kursen.
Parallellt arbetar studenten individuellt med personliga reflektioner av processen.
Schemalagda seminarier, studiebesök och redovisningar är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd på obligatoriska inlämningsuppgifter i grupp och individuellt arbete, både i muntliga redovisningar och skriftliga rapporter.
Delta aktivt och bidra i gruppuppgiften.
Aktivt deltagande i obligatoriska seminarier, workshops, handledningar och presentationer.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övergångsbestämmelser
• **Examination**: Minst tre omprov ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning. • **Obligatoriska moment**: Minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning.Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Betygskriterier
GRADING CRITERIA LK0422
Innovation & Implementation 2022
The course grads are divided into three parts:
- Mandatory parts F/P: 5 credits. Active participating on study visits, seminars, presentations.
- Group work F/P: 5 credits. Active participation in group work.
- Individual reflection F/3/4/5: 5 credits. Delivered and passed written reflection.
Grade |
Group work |
Innovation process |
Challenge |
|
3* |
Reflect on your own contribution to the group and how the group worked together. |
Reflect on your projects solution and if it will work. |
Reflect on your challenge in another context, e.g. your own region/country. |
|
4* |
As above + references to literature on group work. |
As above + references to literature on the innovation process. |
Reflect on your solution in connection to your previous studies, this program and earlier. |
|
5 |
As above + Reflect on the innovation and implementation processes for future sustainable food systems. |
|
*for getting a higher grade it is not enough 'only' to mention the things asked for in the matrix above, it should be an analytic reflection on both what worked well and/or not, a critical perspective.
Anna Peterson 2022-09-09