Ny sökning
LK0425

Miljödiskurser och kommunikation

Under kursen utvecklar studenten en förståelse för hur skog och landskap är en del av samhället. Socialkritiska perspektiv anläggs på förhållanden som rör t. ex. relationerna mellan människa och natur, etik, kultur, jämlikhet, politik och makt. Perspektiv från olika discipliner och samhällssektorer diskuteras.


Kursen är indelad i tre moduler. Den första modulen handlar om förhållningssätt till diskurser kring miljö, sedda genom olika vetenskapsgrenars glasögon och i olika geografiska sammanhang (t. ex. urbant – ruralt, nord-sydkonflikten). Forskning och teori som rör etik och maktrelationer introduceras genom litteratur och seminarier. I den här modulen tränas också studentens förståelse för sambanden mellan etik och kommunikation, narrativ och storytelling.


I den andra modulen är målet att utforska hur diskurser, värderingar, normer och världsbilder översätts till retorik, handlingar och beslutsfattande. Med Agenda 2030 som raster och genom att arbeta kritiskt med Globala målen för hållbar utveckling tränas studenten i att analysera sätt att hantera etiska konflikter. Här introduceras också de verkliga fallexempel från vilka studenten väljer till fallstudieuppgiften i modul 3.


De två första modulerna syntetiseras i den tredje genom att de teoretiska och kommunikativa verktygen tillämpas på fallexemplen. Studenterna identifierar ett etiskt dilemma och utvecklar möjliga förhållningssätt för att hantera dilemmat. Uppgiften presenteras genom att de kommunikativa verktygen tillämpas på kreativa och medvetna sätt. Med en tonvikt på reflektion kring etik återkopplar den här modulen till de föregående.


Obligatoriska utbildningsmoment för de tre modulerna är: närvaro vid litteraturseminarier och presentation av skriftlig reflektion; utveckling av argumentation i en skriftlig uppgift kopplad till etiska konflikter och de Globala målen för hållbar utveckling; samt presentation och kommunikation av fallstudieuppgift.


Kursvärdering

Kursvärderingen är avslutad

LK0425-40101 - Sammanställning av kursvärdering

Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.

Andra kursvärderingar för LK0425

Läsåret 2023/2024

Miljödiskurser och kommunikation (LK0425-40038)

2024-03-20 - 2024-06-02

Kursplan och övrig information

Litteraturlista

Brulle, R. J. (2010). From Environmental Campaigns to Advancing the Public Dialogue: Environmental Communication for Civic Engagement, Environmental Communication, 4(1), pp. 82-98

Bylund, J. (2019). Adopting dilemmas and reflexivity –on-the-go, SCAPE, 16, pp. 40-47.

Cox, R. and Pezzullo, P. (2018). Environmental communication and the public sphere. 5th edition. Sage publications: Washington DC.

  • Chapter 1: Defining Environmental Communication 
  • Chapter 13: Environmental conflict managements and collaboration 

Edwards, P. et al. (2022). Development of forest discourses across Europe: A longitudinal perspective, Forest Policy and Economics, 135, 102641.

Fors, H et al. (2021). Striving for Inclusion—A Systematic Review of Long-Term Participation in Strategic Management of Urban Green Spaces, Front. Sustain. Cities, 3:572423. doi: 10.3389/frsc.2021.572423

Lidskog, R. and Löfmarck, E. (2016). Fostering a flexible forest: Challenges and strategies in the advisory practice of a deregulated forest management system, Forest Policy and Economics, 62, pp. 177–183.

Vogel, N. et al. (2020). Ethical dimensions in landscape governance and management. In: Randrup, T.B. & Jansson, M. (eds.) Urban Open Space Governance and Management. Routledge.

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Ja Kursen ges som en programkurs: Skog och landskap (kandidat) Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 74982 SEK Nivå: Grundnivå (G1F)
Ämne: Landskapsarkitektur Landskapsarkitektur
Kurskod: LK0425 Anmälningskod: SLU-40101 Plats: Alnarp Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Engelska Ansvarig institution: Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning Studietakt: 100%