Studio - Utforskande metoder för att möta aktuella samhällsutmaningar
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för LK0428
Läsåret 2023/2024
Studio - Utforskande metoder för att möta aktuella samhällsutmaningar (LK0428-30153)
2024-01-15 - 2024-03-19
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0428 Studio - Utforskande metoder för att möta aktuella samhällsutmaningar, 15,0 Hp
Studio - Explorative methods to meet current societal challengesÄmnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0001 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 180 hp varav 90 hp i ett av följande huvudområden:- landskapsarkitektur
- arkitektur
- urban design
varav 30 hp studiokurser
Eller antagen till masterprogrammet Landskapsarkitektur för hållbar urbanisering eller antagen till masterprogrammet Landscape Architecture. Godkänt examensarbete/självständigt arbete på grundnivå eller kandidatexamen. Kunskaper motsvarande Engelska 6.
Mål
Syftet med kursen är att pröva och utveckla utforskande metoder med experimentella inslag för att möta komplexa samhällsutmaningar. Detta inbegriper såväl den egna designprocessen som kommunikationen av nya lösningar.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Färdighet och förmåga
- upptäcka och formulera komplexa samtida designsituationer.
- utveckla relevanta utforskande och experimentella metoder för förståelse, problemlösning, argumentation och kommunikation
- genom en kumulativ kunskaps- och arbetsprocess utveckla välargumenterade lösningar och ny kunskap
- visualisera landskapet och dess processer med för uppgiften relevanta och utforskande metoder
- återge och kommunicera den idégenererande arbetsprocessen från upptäckt till problemlösning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visualisera hur idéutveckling, argumentation och förslag förhåller sig till varandra
- reflektera över och kommunicera kring de olika skedena av arbetsprocessen.
Innehåll
I den här studiokursen utvecklar studenten sin förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt genomföra en designuppgift genom att ta sig an en komplex, aktuell samhällsutmaning enligt ett årligt tema. Det kan till exempel handla om översvämningsproblematik, klimatfrågor kopplade till biodiversitet eller om migration etc. Utmaningen undersöks via utforskande metoder med experimentella inslag. Den utvecklas till en designsituation kopplat till plats och fysisk miljö. I kortare analoga workshops prövas metoder, för att sedan utvecklas in i en större projektuppgift.
Studenterna preciserar och formulerar själva, i samråd med lärarteamet den större projektuppgiften; landskapsutmaning, undersökande metoder, visualisering och kommunikation.
Stor vikt läggs vid visuellt undersökande såväl i skiss- som i kommunikationsfas, så att kursgemensamma diskussioner och analyser kan bidra till resultatet.
Kursen har tyngdpunkten på workshops och studioarbete som genomförs både enskilt och i grupp. Den inbegriper även föreläsningar, litteraturstudier och seminarier kopplat till aktuell samhällsutmaning samt designprocessen.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser: Utforskande, design och kommunikation genom experimentella och visuella metoder. Interaktion mellan det individuella och det gemensamma genom hela designprocessen. Ett kritiskt förhållningssätt med visuella och utforskande metoder.
Följande moment är obligatoriska: workshops, seminarier och presentations/kritiktillfällen
Samverkan med det omgivande samhället sker exempelvis genom externa föreläsare, workshopledare eller kontakt med kommuner.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänt projektarbete, godkända uppgifter samt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ger 15 hp färdighetstränande poäng.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land